با ما همراه باشید

پاکدشت

فاجعه منا قتل شبه عمد است/ دشمن تلاش دارد در هیأت ها تحریف ایجاد کند

خبر استان : معاون امور بین الملل دفترمقام معظم رهبری با اشاره به ابعاد مختلف فاجعه منا و روند تدریجی شکل گیری این حادثه که زمینه های وقوع آن در سال 1366 ایجاد شده بود، گفت: اگر فاجعه ای که در منا اتفاق افتاد قتل عمد محسوب نمی شود، آیا قتل شبه عمد نیست؟!

حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) که در هیئت محبان حضرت زهرا (س) برگزار شد، با اشاره به اینکه بعد ارزشمند عزاداری ها در قالب هیئت های مردم نهاد است، اظهار کرد: عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در قالب هیأت های مردم نهاد نزد خدا بسیار ارزشمند است. به خاطر دارم سال 58 مسئولان دولتی تصمیم گرفته بودند در رادیو و تلویزیون اعلام کردند که همه هیأت ها با تجمع در میدان آزادی با یکدیگر عزاداری کنند، اما هنگامی که امام متوجه این موضوع شدند در تلویزیون اعلام کردند که این کار، چندان خردمندانه نیست؛ چون عزاداری امام حسین(ع) باید به شکل مردمی و توده ای در هر کوی و برزن و اداره برگزار شود، به نحوی که در مدرسه ها باید هیئأت دانش آموزان، در دانشگاه ها هیئتی متشکل از دانشگاهیان و در قوه قضائیه هیئتی با حضور قاضیان برپا شود، نه اینکه دولت برای مردم کار فرهنگی انجام دهد، بلکه مردم خودشان باید کار فرهنگی انجام دهند. البته دولت وظیفه دارد زمینه انجام فعالیت های فرهنگی را فراهم کند.

وی ادامه داد: درباره قیام امام حسین (ع) باید به کل تاریخ اشاره کرد و توضیح این موضوع هم این است که اگر بخواهیم قیام اباعبدالله الحسین(ع) را برش بزنیم، سه برش فرضی در این بخش ایجاد می شود که برش اول از اول خلقت جهان تا روز دوم محرم، برش دوم از دوم محرم تا عصر عاشورا و برش سوم از عصر عاشورا تا زمان خودمان و انشاالله تا ظهور امام زمان(عج) را شامل می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: براساس روایتی که در برش اول وجود دارد، پیغمبر (ص) فرموده اند “پیش از اینکه خداوند انسان را خلق کند یعنی دو هزار سال قبل از خلقت آدم، خدا نور اهل بیت(ع) را خلق کرد، لذا هنگامی که در عرفات به انسان توبه یاد می دهند بر ذکر «یا قدیم الاحسان به حق الحسین(ع)» تاکید بسیاری می شود. حضرت نوح نیز برای نجات کشتی خود از این ذکر استفاده کرد.

وی افزود: حضرت عیسی بن مریم هم  هنگام عبور از کربلا گریه کرد و گفت در این لحظه جبرئیل به من خبر داد که در اینجا از نسل پیغمبر (ص) شخصی به نام حسین(ع) با لب تشنه به شهادت می رسد. باید توجه داشت که  موارد مشابه بسیاری وجود دارد که پیامبران و ائمه ما برای امام حسین (ع) گریسته اند که آخرین نمونه آن هم تا قبل از دوم محرم اتفاق افتاد و در مدینه هنگامی که سر امام حسن مجتبی(ع) روی پای امام حسین (ع) در لحظات آخر قرار گرفت، اشک صورت اباعبدالله(ع) روی صورت برادر چکید و چشمانش را باز کرد و گفت: « لا یوم کیومک یا اباعبدالله» که برادر هیچ روزی مانند روزی که بر تو خواهد گذشت، وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین قمی اظهار کرد: با وجود اینکه از روز دوم محرم تا عصر عاشورا جنایت های بسیاری اتفاق افتاد، فضایل بسیاری هم وجود دارد که فضایل تاریخ را پر کرده است. در مورد روز عاشورا امام صادق (ع) فرمود “شما نمی دانید در نصف روز عاشورا در بین الحرمین چه اتفاقی افتاد و بر ما اهل بیت(ع) چه گذشت، ما همه چیز را برای شیعیانمان بیان نمی کنیم نگفتیم چون تحمل شنیدنش را ندارند.”

وی ادامه داد: بی جهت نیست که امام رضا(ع) نیز فرموده اند “با فرا رسیدن محرم،  ما اهل بیت به اندازه ای گریه می کنیم که چشمانمان زخم می شود.”

معاون امور بین الملل دفترمقام معظم رهبری عنوان کرد: برش سوم از تاریخ مربوط به زمان بعد از شهادت امام حسین(ع) است به گونه ای که یزید و یزدیان خیال می کردند همه چیز تمام شد و شام غریبان گرفتند، در حالی که اگر عمر سعد و ابن زیاد و یزید فرزندان امام حسین(ع) و خاندان اهل بیت (ع) را تکریم می کردند و جنازه ابا عبدالله(ع) را با احترام دفن می کردند، شاید واقعه عاشورا و ابعاد جنایت یزیدیان تا این حد انعکاس جهانی پیدا نمی کرد. روز عاشورا نه تنها در ایران، بلکه در 14 کشور دنیا تعطیل رسمی است که بیشتر این کشورها شیعه هستند.

وی با تاکید بر قیام امام حسین(ع) به عنوان عاملی مؤثر در ایجاد فرآیندی جهانی، گفت: فرآیندی که امام حسین(ع) ایجاد کرده، کل جهان را تحت تاثیر قرار داده که اینجا دوباره به این حرف می رسیم که کل تاریخ از آدم ابوالبشر تا حضرت خاتم(ص) و از حضرت علی(ع) تا حضرت مهدی(عج) همه حرفشان امام حسین(ع) است، چون ایشان اجازه نداد مکتب اهل بیت به انحراف کشیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین قمی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «انا من الحسین» و لذا شعار حضرت مهدی(عج) هم همین است؛ چون قیام امام حسین(ع) زمینه ساز قیام امام زمان(عج) نیز می شود به همین جهت است که هیأت های برقرار در هر کوی و برزن، یک دشمن دارد، همانگونه که زمانی در ایران رضاخان و در عراق صدام را داشتیم، اما مانعان عزاداری امام حسین (ع) در نهایت نتوانستند از برپایی این مراسم ها جلوگیری کنند و روز به روز بر عظمتش افزوده شد.

وی افزود: نظام سلطه جهانی از عزاداری های برپا شده می ترسد و صف اول مقابله و مبارزه با نظام سلطه جهانی همین افرادی هستند که در هیأت ها شرکت می کنند. در دوران دفاع مقدس بیش از 90 درصد شهدای ما همین بچه هیأتی ها بودند و لذا دشمن  از این هیأت ها وحشت دارد و چون نتوانستند جلوگیری فیزیکی انجام دهند، تصمیم به جلوگیری به شکل محتوایی و ایجاد تحریف گرفتند، همانطور که در موضوع کربلا تحریف ایجاد کردند. در این میان آنچه بر دوش قشر خواص و فرهیختگان قرار گرفته، این است که هم در جهت توسعه هیأت های مذهبی و هم در راستای ممانعت از ایجاد تحریف در محتوا تلاش خود را به کار بگیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین تصریح کرد: یک هیئت مذهبی به معنای برقراری انس با قرآن، آشنایی با آرمان های امام حسین (ع)، وحدت، جلوگیری از تفرقه، محلی برای تربیت، زمینه سازی، بهسازی و بازسازی فرزندان است. در هیئت امام حسین(ع) باید لحظه های لازم را درست بشناسیم و با لحظه شناسی صحیح، اقدام به موقع انجام دهیم و انجام بسیاری از امور را به خاطر ترس از مرگ به فردا نیندازیم همانگونه که قرآن کریم می فرماید اگر به خاطر ترس از مرگ جهاد نکنید زندگیتان هم خیلی طولانی نخواهد شد و خیلی مطاع نخواهید دید به این معنا که اگر مقاومت هزینه دارد بدانید که تسلیم شدن هم هزینه دارد و هزینه تسلیم خیلی بیشتر از مقاومت است؛ چون شخص باید همه چیز خود را برای تسلیم شدن بدهد.

وی با اشاره به جنایتی که در سال 1366 در عربستان صورت گرفت و به تدریج دامنه آن گسترده تر شد، گفت: در سال 1366 حدود 400 نفر از حجاج بیت الله الحرام با لباس احرام در مکه  و در ماه ذی الحجه در کمال مظلومیت به دست افرادی که ادعای سقایة الحاج داشتند، شهید شدند که سالیان سال از آن واقعه می گذرد و برای بررسی این جنایت چندین کنگره برگزار شده، چند نشریه در شماره های اختصاصی خودشان به این موضوع پرداختند و تعدادی حقوقدان ادعانامه هایی نوشتند و ما در این مسیر به این محورها توجه نکردیم و بنا را حسنه شدن روابط گذاشتیم، اما باید توجه داشت نتیجه این رویکرد چه شد؟ نتیجه اش این شد که سال های بعد حوادثی چون تونل منا و واقعه هایی نظیر آن رقم خورد تا اینکه امسال به هجرت 7 هزار و 477 نفر زائر در منا برخورد کردیم. عدد اعلام شده آمار حداقلی است که سایت های عربستانی با اسم و شماره منتشر کرده اند و در همان روزهای اول هم به زیردستان خودشان دستور داده بودند که 7000 قبر آماده کنید.

حجت الاسلام و المسلمین قمی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در حجة الوداع دو خطبه خواندند که یکی از آن ها درعرفات و دیگری در جمره عقبی بود و در هر دو آن ها بر حرمت خون و حرمت اموال مسلمانان تاکید می کردند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که در جریان فاجعه منا مسئولان سعودی مشاهده می کنند که تعداد بسیاری از افراد گرفتارند و احتیاج به کمک دارند و مانع کمک رسانی می شوند، اگر این اقدام قتل عمد نیست، آیا قتل شبه عمد نیست؟ به چه حقی افراد از دنیا رفته را بدون اجازه ولی شان دفن می کنند؟

معاون امور بین الملل دفترمقام معظم رهبری تصریح کرد: متاسفم که برخی افراد درباره فاجعه منا و موارد مشابه اعلام شایعات می کنند؛ چون عین واقعیت است. موضع حقوقی این قضایا که از آن ها به عنوان قضا و قدر الهی یاد می کنند باید مشخص شود، اتفاق افتادن چنین حوادثی جای بحث کارشناسی دارد و باید مشخص شود که نقش جهان اسلام و کشورهای اسلامی در اداره حج چیست؟ آیا جای بررسی ندارد که مراکز حقوق بشر چرا در چنین موقعیتی ساکت هستند؟ باید درباره مسئله امر به معروف و نهی از منکر و بزرگترین منکر که از دنیا رفتن یک مسلمان و مومن است، مباحث بسیاری مورد بررسی قرار بگیرد.

منبع : جماران

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.