با ما همراه باشید

پاکدشت

تولید 120 میلیون تُن محصول کشاورزی در کشور

شاهپور علایی مقدم معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی پیش از در سومین همایش ملی جایگاه محصولات راهبردی در امنیت غذایی و کشاورزی پایدار در دانشگاه کشاورزی ورامین امروز اظهار کرد: منطقه ورامین ایستگاه تحقیقاتی طبیعی کشور است و محصولات کشاورزی آن به توجه به تنوع آن بی‌نظیر است و حتی می توان الگودهی برای سایر نقاط کشور باشد.

وی بیان کرد: کشاورزی در ایران با توجه به کمبود بارش از ریسک بالایی برخوردار است اما در پنجاه سال گذشته ما دست‌آوردهای بزرگی داشته‌ایم و در بیست محصول در دنیا رتبه تک رقمی و در پنج محصول رتبه یک را داریم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با تقدیر از همت کشاورزان ایرانی در تولید محصولات کشاورزی گفت: امروز با توجه با بارندگی کم، حوادث طبیعی و غیره در کشور ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود و با توجه به کثرت جمعیت در کشور می‌توان آن را افزایش داد.

علایی مقدم با اشاره به اینکه سرانه هر ایرانی از امنیت غذایی با توجه به شرایط سخت ۱۵۰۰ گرم است ادامه داد: در حال حاضر پتانسیل آبی کشور ما ۱۰۳ میلیارد متر مکعب است و راندمان آبی در دنیا برای محصولات کشاورزی دو و نیم کیلو است و در ایران ۹۰۰ گرم است.

وی افزود: ۴۲۰۰ میلیون بهره‌بردار در بحث کشاورزی در کشور فعال هستند و میانگین سنی کشاورزی در ایران ۵۲ سال است و فقط هشت درصد فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از سیاست‌های بخش کشاورزی در قانون اظهار کرد: متاسفانه زمانی که کشاورز باید سود کاشت محصول خود را دریافت کند او را به گوشه رینگ می‌برند و دلالان با واسطه‌گری‌های بی‌رحمانه به سودهای هنگفت می‌رسند.

علایی مقدم کشف و اجرای یافته‌های تحقیقاتی را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: الگوی کشت در ایران مغفول مانده است و اجرای الگوی کشت نیاز به الزامات و جذابیت دارد و دستگاه‌های مختلفی از جمله مجلس برای اجرای آن باید قانون‌گذاری کنند.

همچنین حجت الاسلام سید محسن محمودی، امام جمعه موقت ورامین در این همایش گفت: ورامین خاک حاصلخیزی دارد و این را کارشناسان اهل فن تایید نموده‌اند که هر محصولی در این خاک حاصلخیز قابلیت کشت دارد و فقط بایستی ظرفیت‌های کشت و محصولاتی که بازدهی اقتصادی دارد را کسانی که متخصص و اهل فن هستند، جایگزین محصولات کم بازده و دارای ضرر کنند.

وی افزود: می‌توان با تحقیقات لازم محصولات کشاورزی که ظرفیت صادراتی دارند را در این منطقه کشت کرد و لازم است صادرات محصولات کشاورزی در این دیار با پیگیری‌های لازم از طرف وزارتخانه کشاورزی پیگیری شود.

امام جمعه موقت ورامین کمبود آب کشاورزی را در کشور و منطقه دشت ورامین جدی دانست و تصریح کرد: اگر آب کشاورزی با توجه به الگوی کشت به این دیار برسد می‌توان به‌عنوان قطب کشاورزی در کشور با توجه به تامین سلامت و الگوهای جدید محصولات کشاورزی در کنار تاسیس پایانه صادراتی محصولات کشاورزی دنبال کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.