با ما همراه باشید

اتاق خبر

۷ روستای شهرستان پاکدشت از حقابه کشاورزی برخوردار شدند

محسن اردستانی عصر روز یکشنبه اظهار داشت: پس از احداث سد ماملو، حق آبه هفت روستای بالادست کانال انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران، به‌طور کامل محقق نشد و این امر موجب گردید تا بیش از پنج هزار هکتار زمین مرغوب کشاورزی این مناطق لم‌یزرع باقی بماند.

وی افزود: با اهتمام دولت سیزدهم به بخش کشاورزی و تلاش صورت گرفته از سوی مسئولان شهرستانی از جمله بخشداری مرکزی و شهرداری پاکدشت، زمینه انتقال آب زراعی به این هفت روستا محقق شد و هم اکنون این مناطق از آب زراعی به میزان ۵۰۰ لیتر در ثانیه برخوردار شده‌اند و کشاورزان می‌توانند برای کشت بهاره خود از این آب استفاده کنند.

این مسئول با اشاره به این که اجرای فاز دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران، تنها راه تأمین کمبود آب زراعی شهرستان پاکدشت است، خاطرنشان کرد: تکمیل فاز دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران تنها راه علاج کمبود آب زراعی است، طرحی ملی که اهمیت آن باعث شد تا رئیس جمهور شخصا بر نحوه اجرای ان نظارت داشته و دستورات لازم برای تکمیل آن را صادر کند.

اردستانی با بیان این که با تکمیل فاز دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران، ۹ مترمکعب در ثانیه آب به اراضی کشاورزی پاکدشت وارد می‌شود افزود: اجرای این طرح نه تنها اراضی کشاورزی پاکدشت که کل منطقه دشت ورامین را مشروب ساخته و زمینه را برای توسعه کشاورزی فراهم می‌کند.

فرماندار پاکدشت اضافه کرد: نیاز بخش کشاورزی پاکدشت به آب زراعی، یک‌هزار و ۴۵۳ لیتر بر ثانیه است که آب استحصال شده از ۱۶۰ حلقه چاه و حقابه شهرستان از محل پساب تصفیه شده، ۹۲۰ لیتر از این نیاز را تأمین می‌کند.

وی گفت: پاکدشت از ۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت برخوردار است که از این میزان، ۱۷ هزار هکتار شامل ۱۳ هزار هکتار گندم و جو، هزار و ۵۰۰ هکتار باغات، هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه و مابقی مربوط به سایر محصولات زیر کشت رفته است و در اصل مهمترین عامل توسعه کشاورزی کمبود منابع آبی است.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

منبع: تهران نیوز

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.