با ما همراه باشید

اتاق خبر

مهدی کچویی شهردار رودهن شد

خبر استان : مهدی کچویی شهردار جوادآباد شهرستان ورامین، صبح شنبه ۲۳ آبان به عنوان شهردار جدید رودهن از توابع شهرستان دماوند معارفه می شود.

مهدی کچویی از ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ شهردار جوادآباد، مرکز وسیع ترین بخش استان تهران بود و از صبح شنبه رسما به عنوان شهردار رودهن معارفه خواهد شد.

وی با معرفی شورای اسلامی شهر رودهن و موافقت استانداری تهران، این سمت را عهده دار خواهد شد.

گفتنی است، ۵۱ سال پیش رودهن روستای کوچک با جمعیتی اندک بیش نبود ولی رفته رفته با توجه به ساخت و سازهای مدرن و شهری و افزایش جمعیت ، روستای کوچک رودهن در سال ۱۳۴۲ به شهر تبدیل و شهرداری مستقل آن در یک اتاق کوچک راه اندازی شد.

بعداز تبدیل رودهن به شهر، کم کم عملیات های عمرانی شهرسازی در این شهر کوچک و زیبا آغاز شد.خیابان ها آسفالت و بلوار کشی شد و دیگر خبری از مسیر های مال رو نبود و دیگر بوی لذت بخش کاهگل خانه های روستایی در شهر نپیچید.

این شهر که از پیشینه طولانی تاریخی برخوردار است در دامنه ارتفاعات و آبرفتهای کوهپایه ای دیواره جنوبی البرز و در شرق استان تهران واقع شده است. این منطقه بین طول جغرافیایی ۵۵ وْ ۵۱ و عرض جغرافیایی‏َ ۴۳ وْ۳۵ قرار دارد. به عبارت دقیقتر، مرز شمالی آن را خط الرأس کوههای شمال لواسان تا گردنه امامزاده هاشم تشکیل داده است و از آب و هوای نسبتا سرد در زمستان و گرم در تابستان برخوردار است.

نزدیکی به جاده های اصلی تهران – شمال(هراز و فیروزکوه) نیز از عوامل مؤثردر رشد چشمگیر این شهر بود و طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۵۵ ، جمعیت رودهن و حومه تنها چهار هزار نفر نفر گزارش شد و پس از تقریباً یک دهه، تا زمان تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، جمعیت شهر به بیش از ۱۳ هزار نفر رسید.

اما با توجه به تأسیس این مرکز آموزش عالی و گسترش سریع آن ، بافت جمعیتی این شهر نیز به سرعت تغییر یافت. حضور چند هزار دانشجو که به صورت جمعیت شناور در طول روز به این شهر وارد و از آن خارج می شدند ، اقامت حداقل دو تا سه هزار از این دانشجویان در این شهر در خوابگاه ها و خانه های استیجاری، موج مهاجرت از اطراف و حتی شهرهای دیگر به ویژه شهرستانهای استان مازندران ، خراسان و استانهای دیگر سبب شد که در سرشماری ۱۳۶۵ جمعیت این شهر به بیش از دو برابرافزایش یابد.

به مرور زمان در بخش جنوبی، روستاهای مهرآباد و گل آهک در آستانه وصل به شهر رودهن قرار داشتند واز غرب روستای ده بومهن (شهر بومهن فعلی) که آن زمان روستای کوچک بود به شهر رودهن پیوست وجزی از شهر رودهن محسوب شد و از خدمات شهرداری رودهن بهره می برد که با گذشت زمان در سال ۱۳۷۵ بومهن به یک شهر مستقل تبدیل و از رودهن جدا شد.

با ایجاد مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی،استقرار ادارات ،شهرک سازی های بزرگ،ایجاد مراکز مدرن خرید و تفریحی ، اصلاح معابر و خیابان ها و در نهایت آپارتمان سازی در نقاط مختلف انتظار گسترش بیشتر شهرمی رفت و همین اتفاق هم افتاد.

و اما امروز بعد از گذشت نیم قرن، شهر رودهن با بیش از ۴۰ اداره دولتی و اداره کل به یک شهر نسبتا بزرگ تبدیل شده و در حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است و یکی از کهن ترین شهرهای استان تهران محسوب می شود و دقیقا در مرکز شرق استان تهران واقع است.

کمتر کسی در کشور نام رودهن را نشنیده است چرا که با برخی ویژگی های این شهر از جمله آب و هوای بسیار مناسب و باغات زیبا و سر سبز، دو جاده بین المللی هراز و جاده ترانزیتی فیروزکوه و وجود یکی از بزرگترین دانشگاه های آزاد کشور که امروز با بیش از ۲۰ هزار دانشجو به واحد جامع و بین المللی تبدیل شده است و از سراسر ایران و حتی کشورهای آسیایی و اروپایی دانشجو دارد آشنا هستند.

شهرداری این شهر امروز در یک ساختمان بزرگ و مدرن مستقر می باشد و دیگر از آن اتاق کوچک و تنها میز و صندلی اولین شهردار خبری نیست.

ساکنان بومی رودهن در مقایسه با مناطق پیرامون خود فرهنگی خاص و بسیار متمایز دارند. مهاجرت یا تبعید احتمالی این قوم از آذربایجان(رضایه سابق- ارومیه فعلی)می تواند بیانگراین تمایز باشد.ساکنان بومی این منطقه ویژگی های فرهنگی و اجتماعی خاص خود را تا حدودی حفظ نمودند گر چه طی دهه ی اخیر این ویژگی فرهنگی کم کم ضعیف شده است. با این حال با نگاه به همسایگان شهر رودهن متوجه می شویم بومیان رودهن از لحاظ فرهنگی و به ویژه زبان و و آداب و رسوم، وضیعت متمایزی دارند.

شغل اکثر مردم  شهر رودهن کارمندی و کارگری است  و زبان مادری بومبان این  شهر آذری و یا همان ترکی است. همچنین از نظر آداب و رسوم نیز به ویژه در مراسم جشن عروسی و سوگواری ها مانند عزاداری در ماه محرم، ویژگی های متمایزی با مردم اطراف خود دارند.

به عنوان مثال در مراسمات عروسی شهروندان رودهنی نیز همچنان از ساز و دهل قدیمی استفاده می کنند که در نوع خود جالب و زیباست و همچنان مورد استقبال قرار می گیرد.

مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی رودهن را می توان به پل نمیر(قرن دوم)پل زنجیر یا فیروزکوه، بقعه مبارک امامزاده محمد تقی(ع) رودهن که از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می باشد و بقعه مبارک امامزاده محمد ابراهیم در محله کریتون و چند خانه و حمام قدیمی که هر یک گویای تاریخ این منطقه می باشد نام برد.

رودهن از دیرباز محلی برای استراحت پایتخت نشینان بوده و هست که در این منطقه دارای ویلا و یا باغ بودند ولی امروزه با توجه به گسترش شهر و وجود امکانات مناسب شهری وفاصله نه چندان زیاد تهران با رودهن، مهاجرت از سوی پایتخت به شهر رودهن به چند برابر افزایش پیدا کرده و این شهر نیز امروز به محلی برای زندگی افرادی که از شلوغی و آلودگی فراری هستند تبدیل شده ولی با این حال هستند افرادی که رودهن را فقط برای استراحت چند
روزه انتخاب میکنند.

رودهن که از چند شهرک از جمله سادات محله،کریتون، آنا، پونا ،فرهنگیان،کارمندان،لاله صحرا، امیریه، سیمان، نور ، الهیه، هوا و فضا و همچنین چندین محله قدیمی دیگر تشکیل شده است از شمال با شهرستان آمل در استانمازندران، از شرق با بخش مرکزی دماوند، از غرب با شهرهای بومهن و پردیس و از جنوب با کوه ها و کویر های ورامین و پاکدشت همسایه می باشد.

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.