با ما همراه باشید

اتاق خبر

۲۳۳ شهر ایران در محاصره بی آبی

خبر استان: معاون بهره‌برداری شرکت آبفای کشور گفت:امسال با بارش‌های خوب روبرو شدیم، اما ۲۳۳ شهر ایران همچنان در تنش آبی به سر می‌برند و اغلب این شهر‌ها از نبود سامانه‌های ذخیره سازی و خطوط انتقال و توزیع به میزان کافی رنج می‌برند.
پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو روز چهارشنبه گزارش داد، حمیدرضا کشفی در افتتاحیه نشست آب شرب شهری و روستایی همایش ملی سازگاری با کم‌آبی افزود: کشوری که خشک و نیمه خشک است و تنش‌های آبی دارد باید دولت آب محور (سیاستگذاری برپایه اولویت به تامین منابع آب) داشته باشد.

وی اضافه کرد: پیاده سازی اصول سازگاری با کم آبی با عزم و نگاه ملی شدنی است و همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باید به مسائل آبی کشور محوریت دهند و به عبارتی، رفع تنش‌های آبی و حل مشکلات آبی کشور، نیازمند عزم ملی و وجود نگاهی ملی درهمه بخش‌ها است و چنانچه همه ذی‌نفعان از مسئولان تا مردم به این مهم توجه داشته باشند، می‌توان اصول سازگاری با کم‌آبی را در جامعه پیاده‌سازی کرد.

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: صنعت آب و فاضلاب همواره با تنش‌های متعددی روبرو بوده و تداوم دارد، یکی از این تنش‌ها تنش آبی است.

کشفی با بیان اینکه تنش‌های مالی صنعت آب و فاضلاب روزبه‌روز بیشتر می‌شود، گفت: علاوه بر اقتصاد ناکارآمد این صنعت، نبود تخصیص به‌موقع به پروژه‌ها و همچنین کمبود نقدینگی مشکلاتی را به‌وجود آورده، علاوه بر این تنش‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه که فعالان صنعت آب و فاضلاب را در جابه‌جایی وجوه در عرصه‌های بین المللی و خرید تجهیزات و تأمین کالا با مشکلاتی روبرو کرده، بر مشکلات جاری صنعت نیز افزوده است.

وی افزود: کمیته ملی سازگاری با کم آبی فضای مرجعی است که برای حل مشکلات و تنش‌های آب ایجاد شده و می‌تواند در رفع تنش‌ها بسیار مفید و مؤثر باشد.کشفی با بیان اینکه سازگاری با کم آبی یکی از بهترین راه حل‌ها در درازمدت برای حل مشکلات است، گفت: توانایی منطبق شدن کشور با شرایط سخت به معنای سازگاری است که این سختی‌ها، دستاورد‌های خوبی به‌دست خواهد آمد.

وی اضافه کرد: حفظ کیفیت آب در هر شرایطی، اعم از خشکسالی و سیلابی، به عنوان خطوط قرمز شرکت‌های آب و فاضلاب در سراسر کشور است که رصد مستمری روی آن انجام می‌شود؛ همچنین به منظور بهینه سازی شرایط و سازگاری با کم آبی، جلوگیری از هدررفت، افزایش بازچرخانی آب و مدیریت مصرف در کشاورزی و صنعت در کنار بخش شرب در دستور کار قرار دارد.

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به مشکلات تأمین نقدینگی و منابع مالی برای پروژه‌ها گفت: ضروری است در حفظ دارایی‌های صنعت آب و فاضلاب بکوشیم و بهره‌برداری باید به‌گونه‌ای انجام شود که بهره‌برداران خود را مالک تأسیسات دانسته و در جهت رفع مشکلات جاری، اقدام به اجرای راهکار‌های مؤثر کنند.

کشفی با تأکید بر لزوم وجود نیرو‌های متخصص در صنعت، بر ضرورت حفظ نیروی انسانی متخصص و توسعه تخصص مداری در صنعت آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: این نیرو‌های انسانی آموزش دیده و متخصص هستند که می‌توانند در مسیر اجرای درست راهکار‌های بهینه سازی شرایط اقدام کنند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.