با ما همراه باشید

اتاق خبر

کاهش 90 درصدی مصرف آب با شیوه جدید برداشت جو در ورامین

خبر استان : در این شیوه ، محصول جو یک ماه زودتر از موعد مقرر و به صورت سبز با استفاده از یک دستگاه پیشرفته  برداشت می شود که عملکرد را  تا 6 برابر افزایش داد.

شهریار صفاری مدیر عامل مجتمع کشت وصنعت صفاری شهرستان پیشوا گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و کمبود شدید آب در ایران بویژه در دشت ورامین باید روشهای جدیدی در جایگزین کردن علوفه مورد نیاز دامداریها اتخاد شود.
وی افزود: یکی از مشکلات عمده دامپروریها در اواخر فصل زمستان و اوایل بهار کمبود علوفه و خوراک برای تامین نیازهای پرورش دام است که می توان با این شیوه آن را حل کرد.
صفاری گفت: در این شیوه برداشت ، محصول جو به صورت سبزبا ماده خشک حدود 30 درصد برداشت می شود و پس از برداشت و خرد شدن توسط دستگاه مخصوص ،در سیلوی غسیل مجتمع برای مصرف دام آماده می شود.
وی با اشاره به تغییرات آب وهوایی و کمبود  آب در کشور ، جایگزین کردن علوفه دام را بسیار ضروری دانست و افزود: برداشت سبز جو می تواند جایگزین یونجه و ذرتی شود که هم قیمت بالایی دارد و هم آب زیادی برای کشت آنها نیاز است.
صفاری گفت: رشد جو در پاییز و زمستان است و چون تبخیر آب در این دوره بسیار اندک است می توان با آب کمتر ، محصول خوبی  داشت.
کارشناس ارشد کشاورزی ومحقق این طرح نیز افزود: می توان به جای گیاهانی که در شش ماه اول  کشت می شود با جایگزین کردن گیاهانی که دوره رویش شان در شش ماه دوم سال خوب است  بخش زیادی از نیاز دامداریها را تامین کرد.
مصطفی نجفی گفت: در این طرح که با همکاری دانشگاه شاهد اجرا شد به موفقیت هایی دست یافتیم ازجمله اینکه حدود 50 تن تریتیکاله در هر هکترا برداشت کردیم .
وی کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد را از اهداف این طرح تحقیقاتی اعلام کرد و افزود: با 1750 متر مکعب آب در هرهکتار حدود 50 تن علوفه باماده خشک حدود 30 درصد برداشت شد که در مقایسه با دیگر شیوه  های برداشت شاهد کاهش 90 درصدی آب بودیم.
نجفی افزود: برای تولید این میزان یونجه به شیوه غرقابی  به 20 هزار مترمکعب و با آبیاری قطره ای در تولید ذرت به بیش از پنج هزار متر مکعب آب نیاز است.
این کارشناس ارشد کشاورزی گفت: برداشت سبز جو علاوه بر کاهش شدید مصرف آب و مبارزه با علف های هرز به دلیل بازگشت مواد آلی گیاه به زمین باعث غنی شدن اراضی  می شود.
استفاده از علوفه سبز به صورت برداشت دستی یا چرای مستقیم دام در بیشتر کشورهای حوزه دریای مدیترانه مرسوم و رایج است . در کشور ما نیز از قدیم الایام چرای دامها رایج بوده است.اما در این شیوه جدید برداشت از دستگاه های مخصوص استفاده شد.
در بین مواد غذایی ، محصولات دامی نقش ویژه ای دارند و به ویژه  با بالاتر رفتن سطح زندگی مردم و افزایش جمعیت، میزان مصرف این گونه محصولات بیشتر می شود. در کشور ما نیز نیاز به فرآورده های دامی روز به روز بیشتر میشود و کمبود تولید این محصولات سبب صرف مقادیر زیادی ارز برای واردات آنها می شود.
منبع: خبرگزاری صداوسیما

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.