با ما همراه باشید

اتاق خبر

افتتاح بزرگترین نمایشگاه شهاب سنگ های ایران با حضور معاون میراث فرهنگی

بزرگترین مجموعه شهاب سنگ با بیش از ۷۰۰ قطعه در بزرگترین نمایشگاه شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت یکشنبه هشتم فروردین در کاخ گلستان به نمایش گذاشته شد.

بزرگترین نمایشگاه شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت با حضور معاون میراث فرهنگی، مدیر کل امور پایگاه‌هایی میراث جهانی، مدیرکل امور موزه‌های کشور و مدیر کاخ گلستان، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در موزه مردم شناسی افتتاح شد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این مراسم گفت: «در کرمان دست ما باز هست تا مجموعه دار شهاب سنگ موزه‌ای ایجاد کند، در شهداد هم می‌تواند در کاروانسرایی که در دست مرمت است موزه‌ای ایجاد کند. توجه ما به ایجاد موزه‌های خصوصی زیاد شده، ۵٠ موزه بخش خصوصی نیز اخیراً ایجاد شده است. معتقدیم دولت باید نقش سیاست گذاری را انجام دهد. سازمان میراث فرهنگی برای برپایی نمایشگاه‌های دیگر هم از بخش خصوصی آمادگی دارد.»

، معاون میراث فرهنگی کشور گفت: «اگر به این نتیجه برسیم که گردشگری چگونه می‌تواند توسعه یابد و به میراث آسیب نرساند، بهترین جنبه برگزاری این همایش خواهد بود. نباید فراموش کنیم که اگر جامعه محلی نفع نبرد حفاظت نیز نمی‌کند.»

گل‌محمدی مشاور سازمان زمین‌شناسی کشور در ادامه افزود: «مجموعه داران استقبال زیادی را از شهاب سنگ‌ها می‌کنند، از طرفی ارزش مادی آنها نیز زیاد است. در سازمان زمین شناسی یک گروه علمی در این باره تشکیل شده است اما در دنیا ١۵٠ سال است که روی این داده‌ها کار می‌کنند.»

همچنین مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره نمایش شهاب سنگ ورامین گفت: «شهاب سنگ ورامین در بزرگترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ های ایران و بیابان لوت که با همکاری پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و حجت کمالی، رکورد دار کشف شهاب سنگ در ایران در کاخ گلستان به نمایش گذاشته شد.»

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: «شهاب سنگ ورامین، پس از سقوط به دربار ناصرالدین شاه برده شده و در آن جا نگهداری می شود.»

وی ادامه داد: «این شهاب سنگ نزدیک به ۵۴ کیلوگرم جرم دارد و در حال حاضر قسمت اصلی آن در کاخ گلستان، سالم باقی مانده است؛ سایر قطعات آن هم در موزه های تاریخ طبیعی نیویورک، واشنگتن، فیلدشیکاگو، وین و بریتانیا، دانشگاه های هاروارد اسلو، استراسبورگ و آریزونا، واتیکان و موسسه ژئوفیزیک تهران و تعداد دیگری از موزه های علوم طبیعی و دانشگاه های مطرح جهان نگهداری می شود.»

محمدرضا مجیدی، نماینده سابق ایران در یونسکو با اشاره به آنکه بیابان لوت نخستین اثر طبیعی ایران بود که توانستند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد، گفت: «این اثر نادر را توانستیم در فهرست میراث جهانی ثبت کنیم. این در حالی است که ثبت میراث طبیعی با دشواریهای بسیاری همراه است. داستان ثبت آثار داستان عشق و عاشقی. ثبت یک اثر بسیار شیرین است که اتفاق بیفتد اما پاسداشت آن اثر بسیار دشوار خواهد بود.»

وی ادامه داد: «در آستانه سومین سالگرد ثبت جهانی بیابان لوت هستیم که سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان را دخیل کرده است. در این راستا اولین همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوط را مطرح کردیم چرا که اگر این موقعیت تبدیل به فرصت نشود تبدیل به تهدید خواهد شد.»

مجیدی با اشاره به اخبار نه چندان خوبی که هر از گاهی از گوشه و کنار بیابان لوت به گوش می‌رسد، گفت: «اگر به واسطه این اخبار از یونسکو کارت زرد دریافت کنیم تمام تلاش‌های ما هدر خواهد رفت. باید توجه داشته باشیم که گردشگری، میراث پایه است و برای پایداری گردشگری باید میراث پایدار بماند.»

نماینده سابق ایران در یونسکو خاطرنشان کرد: «همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوط دوسالانه خواهد بود و نخستین دور آن در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد. کرمان نیز در سال ۱۴۰۰ میزبان دومین همایش خواهد بود و سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ سومین دور این همایش را برگزار خواهد کرد. این همایش تا سال ۱۴۰۸ ادامه خواهد داشت تا بتوانیم طی یک دوره ۱۰ ساله به نتیجه برسیم.»

مقصودی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت با اشاره به آنکه همیشه می‌گوییم که تنوع زیستی مهم است اما به عوارض زیستی آن توجه نمی‌کنیم، گفت: «در بسیاری از مواقع بین توسعه و حفاظت تقابل وجود دارد چراکه در این میان میراث فرهنگی و حفظ آن نیز مطرح می‌شود. اگر توسعه گردشگری با مباحثی مانند توجه به میراث پایه همراه باشد مشکلی پیش نمی‌آید اما در بیشتر مواقع اینگونه نمی‌شود. باید دید چکار می‌توان کرد تا بین توسعه و حفظ میراث تعادل برقرار شود.»

وی ادامه داد: «با توسعه بوم‌گردی در بیابان لوط هر کس می‌خواهد ماشین بگیرد و به کویر برود و این آسیب‌رسان خواهد بود. یکی از دغدغه‌های ما تعریف تاثیر گردشگری است و باید محدوده‌ها را مشخص کنیم. در این میان عدم هماهنگی سبب می‌شود تا نتوانیم بین بخش‌ها تعادل برقرار کنیم و آن را کنترل نماییم. به طور مثال در چهارشنبه‌سوری برای ورود ۳۰۰۰ نفر به بیابان لوط مجوز داده شده بود. قطعا حضور این تعداد گردشگر که از آن می‌توان به عنوان گردشگری انبوه یاد کرد، در بیابان لوط آسیب‌رسان است. باید برنامه‌ای را در نظر بگیریم که گردشگری با ملاحظات حفاظتی وارد کویر لوط شود.»

در ادامه افتتاحیه نمایشگاه شهاب سنگ ها، نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت با حضور سفیر و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو معاونان، میراث فرهنگی، مدیر پایگاه میراث جهانی لوت و چندی از مسئولان در کاخ گلستان برگزار شد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.