با ما همراه باشید

اتاق خبر

نوجوان ۱۳ ساله رئیس کلانتری شد/روباه ها مشهد را به هم ریختند

خبراستان: حکایت نوجوان ۱۳ ساله ای که رئیس کلانتری شد و همچنین روباه هایی که نظم شهر مشهد را به هم ریختند تا داستان صف آرایی چینی ها در برابر سلسله صفوی از جمله عناوین خبری امروز مهر است.

هر روز در صفحات استانی خبرگزاری مهر، اخبار متنوعی منتشر می شود که شاید در میان تیترهای متعدد خبری، برخی از آنها از نظر مخاطب دور مانده و یا در طول روز، مجالی برای رصد و اطلاع از این اخبار نبوده باشد.

بسته خبری مهر در برگیرنده برخی از مهمترین اخبار خبرگزاری مهر است که به شکلی خلاصه جمع آوری شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

بسته امروز از دیوار مهربانی برای یار مهربان خبر می دهد، سراغ کودکانی می رود که این روزها با برآورده شدن آرزوهایشان، سرطان و دردهایش را فراموش کرده اند؛ همینطور هنر صفوی را مرور خواهیم کرد که چینی‌ها برای نابودی‌اش همت کردند و در نهایت در همین بسته خبری هواپیماها از یزد اوج خواهند گرفت.

گزیده ای از اخبار متنوع را در بسته خبری امروز خبرگزاری مهر مرور می کنیم.

رییس کلانتری ۱۳ ساله

برآورده کردن آرزوها را فقط در داستان ها و یا غول چراغ جادو نباید جست و جو کرد زیرا به تازگی یکی از دختران ایران زمین در قالب موسسه خیریه دست به این همت بلند زده است.

«هدی رشیدی» بانوی اهوازی است که برای برآورده کردن آرزوی عباس و بشیر  همه شهر را اهواز در آماده باش قرار داد.

عباس این کودک ۱۳ ساله و دارای بیماری سرطان که روزی آرزو داشت پلیس شود موفق شد با همکاری نیروی انتظامی به مدت سه ساعت به فرماندهی یکی از کلانتری های اهواز  در بیباید و به نیروهایش دستور دهد دزد ها را بگیرید.

عباس ۱۳ ساله که حالا فرمانده یک کلانتری در اهواز شده است گشتی هم با بالگرد می زند و پس از یک ماموریت سخت در حالی که به آرزوی خود رسیده است به آسایشگاه بر می گردد تا در بستر بیماری به رویای تحقق یافته خود و شیرینی خدمت در قامت رییس کلانتری فکر کند.

این بانوی اهوازی سعی کرده است تا آرزوی دو کودک سرطانی را برآورده کند و به کودکان سرطانی امید ببخشد.

«اعتیاد» زنانه شده است

آمارهای مختلف از اعتیاد همیشه نگران کننده بوده است و حالا این آمارها را مشاور امور بانوان وزیر کشور تکمیل کرده و گفته است: سن اعتیاد در زنان به زیر ۲۷ سال رسیده و الگوی اعتیاد آن ها مانند گذشته دیگر الگوی اعتیاد سنتی نبوده بلکه صنعتی است و این امر بسیار خطرناک محسوب می شود.

فرهمند پور همینطور از تعداد بانوان معتاد در کشور هم ابراز نگرانی کرده و یادآور شده است: روزی اعتیاد در جامعه ما یک آسیب مردانه بود و در میان زنان تنها زنان مسن به نوعی اعتیاد تفننی و سنتی گرفتار بودند اما امروزه در جامعه ما دیگر اعتیاد یک آسیب مردانه تلقی نمی شود به‌طوریکه بین ۹ تا ۱۱ درصد معتادان زنان هستند.

آمارهای مشاور وزیر در مورد زنان لایه های دیگری هم دارد، فرهمندپور در مورد زنان سرپرست خانوار هم عنوان کرده است:بیشترین تراکم سنی و جمعیتی زنان سرپرست خانوار بالای ۵۰ سال است، در حالیکه تراکم جمعیتی مردان سرپرست خانوار زیر ۳۵ سال است یعنی زنان زمانی مسئولیت خانواده را بر دوش می گیرند که خود نیازمند حمایت های ویژه ای هستند.

بازخوانی خاطرات کرجی‌ها از حضور امام

امام (ره) تابستان سال ۳۹ را در کرج حضور داشتند. مرور خاطرات شهروندان کرجی از حضور امام (ره) در محله حصار کرج زندگی کرده اند خالی از لطف نیست این خاطرات مانند برگ زرینی در تاریخ استان البرز می‌درخشد.

دوستان کرجی امام (ره) ایشان را در امور انقلابی علیه حکومت شاه، کمک و همراهی می‌کردند ازجمله آن‌ها می‌توان به شیخ حسین لنکرانی اشاره کرد.

شیخ لنکرانی از روحانیون برجسته و معتمد مردم محله حصار کرج بود وی در زمان حضور امام خمینی(ره) در کرج در خدمت ایشان بود و تا پایان عمر این دوستی و همراهی را ادامه داد.

حجت‌الاسلام شیخ محمد فاضل اشتهاردی نیز یکی از شاگردان امام ماجرای حضور امام در منطقه حصار کرج را چنین شرح می‌دهد: «در سال ۱۳۳۸ امام خمینی (ره) به علت مریضی در قم به پزشک مراجعه کردند ولی پزشکان کسالت ایشان را تشخیص نداند. ازاین‌رو به حضرت امام پیشنهاد کردند که در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا استراحت کنند تا اگر براثر فشار درس و بحث، عارضه‌ای پیش‌آمده باشد رفع شود.

امام خمینی (ره) در آن زمان هم صبح و هم‌عصر تدریس داشتند. در این مدت ایشان دو درس را تدریس می‌کردند که مطالعه آن‌ها حداقل ۵ تا ۸ ساعت زمان می‌برد.

عده‌ای از شاگردان امام راحل پیشنهاد کردند و تابستان را در آنجا بگذرانند تا اینکه از امکانات پزشکی تهران نیز برخوردار باشند.

وی ادامه می‌دهد: سرانجام حضرت امام سکونت در کرج را پذیرفتند و من مأمور شدم که برای ایشان منزلی تهیه کنم. امام فرمودند تا آنجا که ممکن است منزل ایشان جایی باشد که سروصدا کمتر است.

استان غربی بندر می شود؟

وقتی اسم بندر می آید ذهن همه به سمت سواحل جنوب یا شمال کشور می رود، حالا از لرستان خبر می رسد که مصوبه بندری شدن استان غربی معطل تامین زمین است.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این رابطه با انتقاد از ایجاد نشدن بندر خشک در استان لرستان گفته است که با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال ۹۳ طی مدت زمان سه ماه توانستیم مجوز ایجاد بندر خشک برای استان لرستان را از شورای عالی آمایش اخذ کنیم، این در حالیست که بیش از ۱.۵ سال بعد از اخذ این مجوز برای لرستان هنوز نتوانسته ایم مشکل زمین آن را حل کنیم.

با این اظهارات استاندار لرستان باید منتظر ماند و دید که استان غرب کشور بندری می شود یا بازهم باید شاهد فرصت سوزی در این استان که در گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال – جنوب و شرق – غرب قرار دارد باشیم.

سیب زمینی بازهم دردسرساز شد

بعد از دفن و امحای سیب زمینی و تولید مازاد این محصول که در پاییز امسال به سرخط خبرها رفت حالا در بهبوهه زمستان بازهم سیب زمینی دردسرساز شده است و خبر دردسرهای آن از همدان، قطب سیب زمینی ایران به گوش می رسد.

مطابق آمار در استان همدان سالانه بین ۲۲ تا ۲۶ هزار هکتار از اراضی زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود که این مسئله موجب شده همدان به‌عنوان قطب اصلی تولید سیب‌زمینی در کشور محسوب شود و حتی برخی کشاورزان ممکن است دو بار در سال اقدام به کشت این محصول کنند.

اما در حال حاضر تولید و فروش سیب‌زمینی در استان همدان در یک تسلسل معیوب قرارگرفته، به‌طوری‌که یک سال با افزایش محصول و کاهش قیمت و سال دیگر با کاهش محصول و به‌تبع آن افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود.

روباه ها مشهد را به هم ریختند

دو روباه بازیگوش صبح دوشنبه با جولان در معابر شهر مشهد موجب ایجاد رعب و وحشت و بر هم زدن آرامش ساکنان این شهر شدند.

جولان دو روباه در خیابان های طبرسی و بولوار رسالت موجب شد تا مردم از دست این دو حیوان شیطان به آتش نشانی زنگ بزنند تا نجاتگران این سازمان ضمن نجات دادن شهروندان از دست این دو روباه آتش شرارت این حیوانات را هم خاموش کنند.

آتش نشانان مشهدی روز دوشنبه در همین راستا ماموریت یافتند تا با زنده گیری این دو روباه ساکنان شهر را از ترس ایجاد شده نجات دهند که در نهایت پس از تعقیب و گریز فراوان یکی از این دو روباه در خیابان طبرسی و دومی در بلوار رسالت زنده گیری شد.

البته ناگفته نماند یکی از این دو روباه که از اقدام آتش نشان های مشهدی دل خوشی نداشته دست یکی از آتش نشان ها را گاز گرفت و وی را راهی بیمارستان کرد.

بوشهری ها نامزد دریافت ۳ جایزه در جشنواره تئاتر فجر

جشنواره تئاتر فجر هم به خط پایان رسید و امروز نتایج مشخص می شود. با اینکه حضور گروه های شهرستانی در جشنواره تئاتر فجر هر سال کمرنگ تر از سال قبل است اما تئاتر بوشهر  نامزد دریافت سه جایزه در بخش مسابقه «بین الملل» سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شد.

پوریا بهرام‌نژاد برای طراحی پوستر و بروشور، وفا مظفری برای طراحی گریم و احمد حمیدیان آهنگ ساز و سرپرست گروه موسیقی نمایش «مجلس قربانی سنمار» نامزد دریافت جایزه از سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شدند.

دیوار مهربانی به یار مهربان رسید

نخستین بار که جوانان شیرازی با خوش‌ذوقی دیوارمهربانی را در خیابان خلیلی راه اندازی کردند، شاید هیچ‌کس باور نمی کرد تب‌و‌تاب این جنبش مردمی سراسر ایران را در در نوردد و به مرور این حرکت خداپسندانه اجتماعی در کشورهای همسایه هم الگوبرداری شود.

حالا دیوار مهربانی در شیراز این روزها فقط مایحتاج جسم را تامین نمی‌کند؛ در شهر ادب، یک کتابفروش، دیوار مهربانی کتاب را راه انداخته تا نیاز روح را هم برآورده کند.

دانش ساخت هواپیما به یزد می‌آید

نخبه یزدی و رئیس شرکت توسعه پرواز یزد از انعقاد قرارداد انتقال دانش فنی ساخت هواپیما از ایتالیا به یزد خبر داد.

ماجرا از این قرار است که در سفر اخیر رئیس جمهور به ایتالیا قرارداد انتقال دانش فنی ساخت و تولید هواپیماهای آموزشی با استان یزد منعقد شد.

این نخبه با اشاره به پیشینه فعالیت‌های خود و شرکت توسعه پرواز ادامه داد: در حال حاضر توانسته ایم مجوز ساخت و تولید هواپیما در یزد را از وزارت صنعت و معدن و تجارت استان دریافت کنیم.

بر اساس این قرارداد تعداد ۱۰ نفر از متخصصان را برای کسب آموزش‌ های اولیه به اروپا اعزام می‌ کنیم  تا بر اساس قرارداد بتوانند دانش ساخت قطعات هواپیمایی را فرا بگیرند.

تور ماهیگیران در کویر پهن شد

کویر و بیابان مهم‌ترین بخش از عرصه های طبیعی بزرگ‌ترین استان کشور است اما مردمان سخت‌کوش کویر با تلاش و پشتکار تورهای خود را برای صید هزاران تن ماهی پهن می‌کنند.

 

نکته قابل‌توجه اینکه استان کرمان از کمترین حوزه‌های آبریز دائمی بهره می‌برد و مردمان کویر برای اینکه بتوانند ماهی‌های خود را پرورش دهند دریاچه‌های مصنوعی زیادی را در دل کویر ایجاد کردند.

چینی‌ها در برابر هنر صفوی صف آرایی کردند

در روزگار نه‌چندان دور هنرهای بی‌نظیر دست هنرمندان کرمانی زینت‌بخش خانه‌های مردمان این دیار بود و می‌شد در هر گوشه خانه زبان گویای هنرمندان را مشاهده کرد؛ از پته گرفته تا ظروف مسی و چاقوهای راینی در خانه‌ها بنا بر کاربردشان مورداستفاده قرار می‌گرفتند و عملاً در زندگی مردم کاربرد داشتند.

روزگار گذشت و کم‌کم صنایع‌دستی که با عشق تولید می‌شدند جای خود را به صنایع بی‌روح و زمخت کارخانه‌ای و ماشینی دادند و این روزها وقتی به خانه‌های کرمانی‌ها سر می‌زنیم دیگر خبری از صنایع‌دستی غنی این استان نیست و به‌وضوح استفاده از آن‌ها کمرنگ و همین امر باعث دلسردی هنرمندان شده است.

تالاب‌های گلستان به وضعیت بحرانی رسیدند

دیگر صدای پرندگان مهاجر به گوش نمی‌رسد. ماهی‌ها هم زیر گل‌ولای جان داده‌اند و حتی می‌شود با خودرو در مسیرهایی که قبلاً ماهی گیری می‌شود عبور کرد.

تالاب‌های گلستان هرروز کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شوند و تا جایی که شاید ارومیه‌ای دیگر شوند البته بی‌آبی تنها بخشی از مشکلات تالاب‌های گلستان است.

هم‌اکنون در کشور حدود یک هزار تالاب وجود دارد که ۹۰ مورد از آن‌ها ازجمله تالاب‌های بااهمیت هستند که در کنوانسیون رامسر (کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب) به ثبت رسیده‌اند و مجموعه تالاب‌های بین‌المللی آلاگل، آجی گل و آلماگل و گمیشان هم در لیست این ۹۰ تالاب بین المللی کشور قرارگرفته‌اند.

سیاه‌گوش کمیاب در شاهرود رخ نشان داد

یک خبر هم بخوانید از یک قلاده سیاه گوش کمیاب که در شاهرود مشاهده و زنده گیری شد.

حکایت از این قرار است که پس از گزارش دوستداران حیات وحش، نیروی های اداره حفاظت محیط زیست شاهرود اقدام به زنده گیری این گربه سان که به دلیل نا معلومی به باغات منطقه غرب شهرستان پناه آورده بود. کرده و آن را به این اداره انتقال دادند.

این گربه سان ارزشمند ماده بوده و خوشبختانه در سلامت کامل است.

ماهی های زینتی صاحب شهرک شدند

خبری هم بخوانید از ماهی های زینتی که صاحب شهرک شدند.

کلنگ احداث اولین شهرک تولید ماهیان زینتی کشور، همزمان با اولین روز از دهه فجر و سالروز ورود بنیان گذار جمهوری اسلامی به ایران اسلامی، در محلات بر زمین خورد.

این شهرک در فضایی به مساحت ۱۳ هکتار احداث خواهد شد که شامل ۵.۵ هکتار برای تاسیس واحدهای تولیدی و ۷.۵ هکتار برای ساختمان اداری شامل پارکینگ، استخر تفریحی، آکواریوم عمومی، آزمایشگاه مرکزی، گمرک و سایر بخش ها است.

تعداد واحدهای تولید ماهی در نظر گرفته شده برای این شهرک ۲۱ واحد است که شامل ۱۰ واحد ۱۰۰ هزار قطعه ای، شش واحد ۵۰۰ هزار قطعه ای، سه واحد دو میلیون قطعه ای در مجموع به ظرفیت تولید ۱۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در سال است و همچنین یک واحد تولید غذای ماهی زنده و یک واحد تولیدی گیاهان آبزی مقرر است در آن احداث شود.

نفس تبریز باز هم گرفت

با افزایش میزان ذرات معلق آلاینده در هوای تبریز وضع هوای این کلانشهر در حالت هشدار قرار گرفت.

سرپرست اداره پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی گفته کلانشهر تبریز از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ روز هوای ناسالم را تجربه کرده است که کنترل ان بحثی فرابخشی بوده و مشارکت عمومی را طلب می کند.

تالاب «یادگارلو» در مرز نابودی

احداث جاده در وسط تالاب و فعالیت‌های زهکشی از سال ۷۷، تالاب بین المللی یادگارلوی نقده را به مرز نابودی کشانده است.

دو دهه قبل تالاب زیبای یادگارلو یا خدرحاجی زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان گذرانی و نیز زادآوری پرندگان آبزی همچون قو، فلامینگو، اردک سرسفید و انواع مرغابی‌ها بود اما طی چند سال اخیر با ایجاد زهکش در مجاورت آن و احداث یک جاده که از وسط تالاب می‌گذرد حیات این تالاب ارزشمند به طور در معرض نابودی است.

حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی علت خشک شدن تالاب یادگارلو را نبود ذخیره آب‌های زیرزمینی و نیز کاهش میزان ورودی آن‌ها عنوان کرد و اظهارداشت: در راستای احیا و مطلوبیت تالاب‌های استان طرح لایروبی تالاب‌ها از سوی این اداره کل در دست اجراست.

عوامل مسابقه مبارزه حیوانات دستگیر شدند

رئيس پليس امنيت عمومی فرماندهی انتظامی استان زنجان از دستگیری افرادی خبر داد که در پی اقدام غير انسانی وغير اخلاقی نسبت به برگزاری مسابقه بین حیوانات به ویژه سگ ها اقدام می کردند.

سرهنگ شهرام مقدم گفت: در پی دریافت گزارشی مبنی بر برگزاری مسابقه بین حیوانات و آزار و اذیت آنها توسط عده ای و درخواست دستگاه قضا در این خصوص، رسیدگی به موضوع در دستور كار ماموران انتظامی قرار گرفت و عوامل دخیل در این رابطه شناسایی و دستگیر شدند.

وی یادآور شده پلیس با افرادی كه اقدام به آزار و اذیت حیوانات كنند برخورد قانونی و جدی خواهد كرد.

یک میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شد

مدیر کل گمرک استان ایلام با اعلام اینکه در سال جاری یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شده است اظهار داشت: مهمترین محصولات صادراتی شامل سیمان، پلی اتیلن، محصولات غذایی همچون گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز، مصالح ساختمانی از جمله سنگ، کاشی و آجر، بدنه خودرو و کفش بوده است.

خلیل حیدری با اشاره به اینکه روزانه بین ۸۰۰ تا یک هزار دستگاه کامیون کالا از مرز مهران به عراق صادر می شود، بیان داشته است: بازارچه مرزی مهران فرصتی بزرگ برای اشتغال در منطقه است.

منبع: مهر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.