با ما همراه باشید

اتاق خبر

ده‌ها درخت در ورامین قربانی ساخت سالن ورزشی شدند

گزارش ها نشان می دهد که ده‌ها اصله درخت واقع در ضلع جنوبی مسجد جامع شهر ورامین و در حاشیه پارک جوان به بهانه احداث سالن ورزشی قطع شده است.

قطع درختان در ورامین اعتراض و نگرانی شهروندان و فعالان زیست محیطی را به همراه داشته و این گلایه ها زمانی زیادتر شده که پیشتر نیز سابقه داشته که به بهانه اجرای طرح های عمرانی، درختان را قطع کنند.

بخشی از سوابق قطع درختان

در ابتدای دهه هفتاد نیز هنگامی که قرار بود محور اصلی ورامین حد فاصل صادقعلی تا میدان امام حسین (ع) تعریض شود برای جلوگیری از هزینه تملک زمین حدود ۱۰۰ اصله درخت کهنسال قطع و این درختان در اقدامی بیهوده در کمربندی شمالی بار دیگر کاشته شد ولی عمر درختان بریده شده، به چند هفته هم نرسید و همگی خشکیدند.
همچنین سال‌ها بعد هنگامی که قرار بود میدان رازی ورامین احداث شود اولین گزینه برای اجرای این پروژه قطع ده‌ها اصله درخت کهنسال پارک خانواده بود؛ درختان سربه فلک کشیده‌ای که با خود تاریخی از ورامین را یدک می‌کشیدند.

بررسی سوابق نشان می‌دهد پروژه قطع درختان در ورامین به اینجا نیز ختم نشد و در زمان احداث پل روگذر قطار شهری تهران – ورامین نیز ده‌ها اصله درخت دیگر ورامین به زمین افتاد.
این درحالی است که روزهای پایانی سال گذشته نیز قطع درختان ورامین با زمین افتادن ده‌ها اصله درخت مقابل مسجد جامع تاریخی این شهر به بهانه اجرای پروژه بهسازی محوطه این مسجد تاریخی ادامه پیدا کرد و با اجرای طرح اصلاح هندسی اطراف مسجد جامع، چندین اصله درخت کهنسال دیگر نقش زمین شد.

حالا در جدیدترین اقدام شهرداری ورامین نیز ده‌ها اصله درخت کهنسال در ضلع جنوبی مسجد جامع و در حاشیه پارک جوان به بهانه احداث پروژه ای ورزشی قطع شد تا بخش دیگری از فضای سبز شهر به بهانه اقدامات عمرانی از بین رود.
بررسی نقشه‌های هوایی ورامین نشان می‌دهد طی یکسال گذشته ده‌ها اصله درخت در حاشیه مسجد جامع ورامین قطع شده؛ اقدامی که همواره با اعتراض بی‌نتیجه مردم مواجه بوده و اقدامی برای جلوگیری از تکرار آن صورت نگرفته است.

شهردار: اطلاعی ندارم
حسین دهقان شهردار ورامین در این باره گفت: از قطع درختان در این بخش از شهر ورامین اطلاعی ندارم و پس از بررسی نتیجه را اعلام می‌کنم.
پس از این اظهار نظر، شهردار ورامین دیگر جواب خبرنگار ایرنا را نداد.

شورا: مجوز قطع درختان صادر نشده

عضو و رئیس کمیسیون قطع درختان شورای اسلامی ورامین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون مجوزی برای قطع یا جابه جایی درختان صادر نشده است.
علی خانی افزود: برای قطع درختان در این منطقه از ورامین مجوزی صادر نشده است و این کمیسیون نیز اطلاعی از این موضوع ندارد.

رسیدگی در حوزه شهری وظیفه شهرداری است
این درحالی است که رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رسیدگی به قطع درختان در حوزه شهری وظیفه شهرداری و در خارج از حوزه شهر آن هم درختان غیر مثمر نظیر کاج، سرو، چنار و … وظیفه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است.
احمد فدایی اردستانی اظهارداشت: قطع درختان فارغ از مثمر یا غیرمثمر بودن آنها بسته به سن درخت از ۷ تا ۷۰ میلیون ریال جریمه نقدی دارد.
وی اظهارداشت: براساس بند ۱۷ ماده یک قانون حفاظت و بهره‌برداری، رسیدگی به قطع درختان غیرمثمر در خارج از محدوده شهر وظیفه اداره منابع طبیعی و قطع درختان مثمر بر عهده جهاد کشاورزی است ولی در حوزه شهر، شهرداری باید ورود کند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.