با ما همراه باشید

اتاق خبر

شهرداری الکترونیک از شعار تا عمل

پروژه ای که در چند سال اخیر شکل عملی تری به خود گرفته  و بسیاری از شهرداری های کشور برای رسیدن به این مهم قدمهای بلندی برداشته اند .که نمونه هایی از این حرکت رو به جلو  در نمایشگاهی که چندی پیش با این موضوع در مصلای تهران برگزار شد  به چشم می خورد و شاهد پیشرفت هایی در این حوزه از سوی شهرداری های کشور بودیم .
. سوالی که در اینجا مطرح است این است که منظور از شهرداری الکترونیک چیست ؟ برای تحقق آن چه شرایطی لازم است ؟ و آیا تاکنون در وادی عمل در شهرداریهای منطقه مانند ورامین ، پاکدشت ، قرچک ، پیشوا ، فرون آباد ، جوادآباد و شریف آباد  توانسته ایم به این مهم دست پیدا کنیم یا اینکه تنها نامی از شهرداری الکترونیک را یدک می کشیم  ؟
در گام نخست به منظور آشنایی شهروندان به معرفی شهرداری الکترونیک ، اهداف و زمینه های تحقق آن می پردازیم و در ادامه بررسی خواهیم کرد که شهرداری های منطقه تاکنون تا چه حد توانسته اند در پاسخ به این نیاز امروزی موفق باشند ؟
در دنیای امروز که هر  چه بیشتر به سمت ماشینی شدن قدم بر می داریم  دیگر روابط چهره به چهره و مستقیم نمی تواند پاسخگوی مشکلات شهروندان باشد .  همچنین  با افزایش جمعیت به ویژه در شهر های بزرگ و شهرهای حاشیه آنها، از یک طرف مراجعات به شهرداری ها و از طرف دیگر ترافیک شهری افزایش می یابد. در نتیجه  روش های جاری  و کاغذ بازی های موجود نمی تواند روشی مناسب در جهت رسیدگی به کارهای اداری شهروندان باشد .

امروزه استفاده از فناوري اطلاعات كليه نظام‌هاي اداري تحقيقاتي قضايي و غيره از جمله شهرداری ها را به عنوان قلب تپنده شهر دستخوش تغييرات و تحولات شگرفي كرده است . شهرداري الكترونيكي يك شكل نوين پاسخگويي به شهروندان براي دريافت بهتر خدمات شهري به صورت به هنگام و در 24 ساعت شبانه روز مي‌باشد.
در روشهای سنتی بخش عمده اي از وقت شهروندان صرف انجام فعاليت هاي تكراري و غير مفيد مي‌شود پيمودن مسافت‌هاي طولاني براي دريافت خدمات ، انتظار در سيستم بروكراسي ادارات، محدوديت‌هاي زماني ناشي از حضور فيزيكي در سازمان‌ها تنها بخشي از اين گونه اتلاف وقت‌ها مي باشد.
در حالي كه در شهرداري الكترونيك به جاي اين امور اداري به وسيله شخص چه حضوري و چه از طريق تلفن در ساعات اداري انجام شود با استفاده از شبكه هاي كامپيوتري ارائه خدمات و دستيابي به اطلاعات به صورت شبانه روزي در كل ايام هفته امكان پذير است.

برخی ویژگی های شهرداری الکترونیک :
1-حذف پرونده های کاغذی و تبدیل آن به اطلاعات دیجیتالی .
2-افزایش بهره وری در خدمات شهری به دلیل حذف محدودیت های زمانی ناشی از حضور فیزیکی و افزایش سرعت و دقت ارائه خدمات .
3- حذف بخش های مربوط به پاسخگویی حضوری و  تلفنی در شهرداری ها.
4-ایجاد محلی برای تبادل نظرات شهروندان درباره عملکرد شهردار و سازمان شهرداری.
4- اخذ   تمامی مجوزها وپرداخت  هزینه های مربوطه همانند عوارض های مربوط به نوسازی و … از طریق اینترنت.
5-حذف بروکراسی و ارائه خدمات تک مرحله ای
6-اطلاع رسانی دقیق و کامل  فعالیت های شهرسازی ، گزارش مرحله به مرحله انجام امور شهروندان (از طریق ایمیل یا پیامک)
7-امکان بهره گیری کلیه شهروندان به صورت مساوی از خدمات شهری
8-امکان نظارت دقیق بر عملکردسازمان ها و افراد ، ارائه آمارها و گزارشات و تقویت قانون مندی ودر نتیجه کاهش فساد اداری
9- کاهش آلودگی هوا و ترافیک
10 – صرفه جویی در وقت و انرژی و افزایش رفاه عمومی
نکته ای که باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد اینکه با وجود اینکه امتیازات فوق علاوه بر شهروندان برای مدیریت شهری هم توفیقات فراوانی دارد ، چرا هنوز برخی شهرداری ها هنوز رو به سوی به روز کردن خدمات نیاورده اند و یا  تنها شعار آن را سر می دهند !؟ سه چالش مشترک  در این زمینه در اکثر شهرداری ها به چشم می خورد اول اینکه    زیرساخت های مناسب به مانند اطلاعات دیجیتال در این مجموعه ها وجود ندارد .دوم، کمبود بودجه برای تحقق شهرداری الکترونیک و سوم،عدم امکانات و آگاهی لازم شهروندان همچنین کمبود  نیروی متخصص IT در شهرداری  از موانع موجود می باشد البته در کنار سه عامل فوق عامل چهارمی هم می تواند دخیل باشد و آن اینکه برخی مدیران شهری هنوز با  الکترونیکی شدن خدمات حوزه خود کنار نیامده اند .

 

مهندس مجید عبدوس/کارشناس الکترونیک – کارشناس ارشد هوش مصنوعی

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.