با ما همراه باشید

اتاق خبر

بلااستفاده ماندن۴۰درصداراضی کشاورزی قرچک به دليل بي آبي

خبر استان : شهرستان قرچک از جمله شهرستان های است که با کمبود آب دست و پنجه نرم می کند به طوری که بیش از ۴۰ درصد از اراضی قابل کشت کشاورزی این منطقه به دلیل کمبود آب بلااستفاده مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جنوب شرق استان تهران شامل شهرستان های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت از کمبود آب کشاورزی به شدت رنج می برند به طوری که بخش عظیمی از ظرفیت های کشاورزی این مناطق بدلیل کمبود منابع آبی بدون استفاده مانده است.

شهرستان قرچک از جمله شهرستان هایی است که طی سال های گذشته با مشکل کمبود منابع آبی برای استفاده در بخش کشاورزی روبرو بوده است و اگرچه اقداماتی برای حل این مشکل انجام گرفته اما هنوز بخش مهمی از کشاورزان از کمبود آب گلایه دارند.

منابع آبی به اندازه کافی در دسترس کشاورزان نیست

قرچک به عنوان شهرستان همجوار پایتخت از جمله مناطقی است که در زمینه تولید غلات و برخی محصولات کشاورزی از جایگاه قابل توجهی برخوردار است اما کشت این محصولات نیازمند منابع آب است که به صورت کافی در دسترس کشاورزان قرار ندارد.

بر اساس آمارهای ارائه شده شهرستان قرچک بیش از هفت هزار هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی دارد اما بدلیل کمبود منابع آبی ۴۰ درصد آن بدون استفاده مانده و تنها سه هزار و ۹۰۰ هکتار از این اراضی زیر کشت محصولات مختلف رفته است.

کشاورزان قرچکی همواره در نشست با مسئولان و متولیان امر اعلام کرده اند که در صورت حل مشکل آب برای کشت محصولات در قرچک می توان آینده بهتر و امیدوار کننده تری را برای بخش کشاورزی این دیار متصور شد.

افزایش حق‌آبه قرچک از رودخانه جاجرود و سد ماملو روی میز فرمانداری

آب سد ماملو و خروجی پساب تصفیه‌ شده جنوب تهران برای استفاده کشاورزان قرچکی از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه مسئولان این شهرستان قرار داشته و طی ماه های اخیر فرماندار قرچک و برخی مسئولان این منطقه از رایزنی های صورت گرفته برای افزایش حق آبه کشاورزان قرچکی خبر دادند.

علی صادقی در ۲۷ فروردین ماه امسال در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش برای انتقال آب سد ماملو به قرچک اظهار داشت: مسئولان شهرستان قرچک همواره خواستار انتقال آب شرب از سد ماملو برای جبران کسری آب شرب مردم بودند که در حال حاضر مراحل انتقال آب از سد ماملو با سرعت در حال پیگیری است و تا ۲ ماه آینده به امید خدا این مهم انجام می شود.

فرماندار قرچک افزود: شهرستان قرچک دارای هفت هزار هکتار اراضی کشاورزی می باشد که به ‌دلیل محدودیت منابع آبی تنها ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار از این اراضی زیر کشت انواع محصولات زراعی می‌باشد.

کمبود منابع آبی یکی از موانع توسعه کشاورزی قرچک

وی ادامه داد: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تعیین حق‌آبه شهرستان قرچک از خروجی پساب تصفیه‌ شده جنوب تهران، افزایش حق‌آبه شهرستان از رودخانه جاجرود و سد ماملو برای جبران کمبود‌های آبی منطقه قرچک در دستور کار دولت و فرمانداری قرچک قرار گرفت.

به هرترتیب امروز یکی از موانع توسعه همه جانبه بخش کشاورزی در شهرستان قرچک، کمبود منابع آبی برای تولید محصولات مختلف است و در این راستا باید اقدامات موثرتری از سوی مسئولان برای حل این مشکل اندیشیده شود.

حل مشکل منابع آبی برای کشاورزان ادامه خواهد یافت

سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا از قابلیت و توانمندی بسیار بالایی در حوزه تولید محصولات مختلف کشاورزی برخوردار هستند.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز به همت کشاورزان این مناطق، شهرستان های ورامین و پیشوا و قرچک به عنوان قطب تولید محصولات مختلف کشاورزی در استان تهران محسوب می شوند.

وی ادامه داد: کمبود منابع آبی برای کشت محصولات کشاورزی از جمله موضوعاتی است که کشاورزان خواستار توجه هر چه بیشتر به آن شده اند و در همین راستا مکاتبات و جلساتی برای حل این معضل برگزار و این پیگیری ها ادامه خواهد داشت.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.