با ما همراه باشید

اتاق خبر

سانسور و خودسانسوری از آسیب‌های جدی تحلیل‌های امنیتی است

وزیر اطلاعات گفت: در تحلیل‌های امنیتی، سانسور و خودسانسوری از آسیب‌های جدی است که تحلیلگران کشور را از درک حقایق بازمی‌دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در نخستین همایش ملی «روش‌های تحلیل اطلاعات» که صبح امروز در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: بیش از ۲۱۰ اثر علمی به این همایش ارائه شده و این حاکی از استقبال خوب شرکت‌کنندگان از این همایش است.

وی تدبر را یکی از راه‌های اساسی برای یافتن حقیقت عنوان کرد و افزود: اگر تدبر و ژرف‌اندیشی نباشد، انسان به مراحل والاتر نمی‌رسد.

وزیر اطلاعات در ادامه گفت: حجم اطلاعات بدون تحلیل مانند جنگلی است که برای برون‌رفت از آن، راهی ترسیم نشده و انسان تا مدت‌ها در جنگل سرگردان خواهد ماند.

علوی با اشاره به اینکه امروز در عصر تحلیل زندگی می‌کنیم، ادامه داد: ابزارهای موجود این تحلیل‌ها را تسهیل‌ کرده و می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بر روی اندیشه‌های انسان داشته باشد.

وی ادامه داد: باید روی تحلیل‌ها، مدیریت صحیح و علمی صورت بگیرد؛ نه اینکه تحلیل مانع تحلیل و پیشگیری‌ها شود. تحلیل‌های اطلاعاتی باید آسیب‌شناس و واقع‌گرا و نه توهمی و پیش‌بینی‌کننده آینده باشد.

وزیر اطلاعات روش‌ تحلیل را مانند ظرفی عنوان کرد که بر محتوا نیز تأثیر می‌گذارد و هر چه ریل‌گذاری در این مسیر هوشمندانه‌تر باشد، قطار تحلیل به نتیجه‌های ارزشمندی می‌رسد و تصریح کرد: شناسایی پدیده‌ها، شناسایی بحران‌های اقتصادی و امنیتی نیازمند تحلیل اطلاعاتی هستند.

وی ادامه داد: اطلاعات مختص یک رشته نیست و با تمام رشته‌ها باید هم‌افزایی و تعامل داشته باشد.

علوی با بیان اینکه تحلیل‌های اطلاعاتی باید عقل‌محور باشد، خاطرنشان کرد: اگر خدای ناکرده تحلیل‌ها احساسات‌محور و نشأت گرفته از حب و بغض و سلیقه‌ای باشد، امنیت ملی با خطرات جدی مواجه خواهد شد، چرا که نتیجه آن اطلاعاتی مبتنی بر توهم‌ها خواهد بود.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه تحلیل‌های اطلاعاتی باید همه‌جانبه باشد، افزود: عدم این موضوع از آسیب‌های جدی است. در تحلیل‌های امنیتی، سانسور و خودسانسوری از آسیب‌های جدی است. خودسانسوری امری جدی است که تصمیم‌گیران کشور را از درک حقایق بازمی‌دارد و صرفاً به توجیه افکار سوق می‌دهد و لذا مسیر را برای تصمیمات مناسب باز نگاه می‌دارد.

وی گفت: انحراف در تصمیم‌سازی از نتایج غلط تحلیل اطلاعاتی است که حداقل نتیجه آن اتلاف منافع و فرصت‌سوزی‌هاست؛ لذا در تحلیل اطلاعات، فضای باز و اندیشه حرفه‌ای از ضرورت‌هاست.

علوی با تاکید بر اینکه پرهیز از برچسب به تحلیلگران باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: کافی است به تحلیلگران برچسب چپ و راست بزنند تا تحلیل‌ها به نتایج غلط برسد و این آسیبی جدی است. باید فضا به گونه‌ای باشد که افراد بدون واهمه سراغ تحلیل بروند.

وی با بیان اینکه تحلیلگران عرصه امنیتی باید نگاه بصیر و عمیق داشته باشند، تاکید کرد: قران کریم نگاه تدبر و بصارت را پیش روی ما گذاشته است. تحلیل اطلاعاتی باید هدفمند، آسیب شناسانه، راه گشا آینده پژوه و آینده نگر باشد.

وزیر اطلاعات در پایان تصریح کرد: رویکرد دستگاه‌های اطلاعاتی، بهره‌گیری از روش‌های علمی است که اگر ما هم در این زمینه حرکت نکنیم، ضرر می‌کنیم؛ لذا اگر کار اطلاعاتی را دانش‌بنیان کنیم، به امنیت پایدار و آسیب‌ناپذیر خواهیم رسید.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.