با ما همراه باشید

اتاق خبر

توقف ساخت آزادراه چرم شهر ورامین به قزوین

خبر استان : پیمانكار ساخت آزادراه چرم شهر ورامین به قزوین از توقف این آزاد راه تا انجام مطالعات فرهنگی و باستان شناسی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی در نشست مشترك عصر روز گذشته رئیس پژوهشكده باستان شناسی و نمایندگان پیمانكار آزادراه چرم شهر ورامین به قزوین، راههای همكاری بین دوطرف برای انجام مطالعات باستان شناسی بررسی شد.
دراین نشست توافق شد تا مطالعات باستان شناسی یك ماه پس از عقد قرارداد بین دوطرف شروع شده و به مدت سه ماه ادامه یابد.
براساس این توافق مطالعات باستان شناسی مرحله ای خواهد بود و پس از مطالعه و بررسی هر قطعه از آزادراه عملیات ساخت در آن ادامه خواهد یافت.
طول این آزادراه كه از استانهای تهران، مركزی، البرز و قزوین می گذرد در ابتدا قرار بود 224كیلومتر باشد كه به 156كیلومتر كاهش یافته است.
مساحت محدوده مورد بررسی 24500هكتار،محیط محدوده 325كیلومتر و عرض آن یك كیلومتر خواهد بود.
خبرنگاران میراث فرهنگی رسانه ها هنگام عزیمت به كاروانسرای دیرگچین مشهور به مادر كاروانسراها در حاشیه آزادراه ورامین به قم درنیمه اول بهمن ماه با تاسیسات راه سازی در شمال این آزادراه روبه رو شدند .
آنها پس از تغییر مسیر با عملیات گسترده ساخت آزادراه چرم شهر ورامین به قزوین درمحدوده ورامین مواجه و اقدام به تهیه گزارش و عكس كردند كه این گزارشها بازتاب گسترده ای داشت.
پس از آن محمد سعیدی ایزدی معاون وزیرراه و شهرسازی گفت : من موظف شدم موضوع را بررسی و پیگیری كنم كه نتیجه را به اطلاع رسانه ها خواهم رساند.
او درهمین حال از رسانه ها خواست تا به جای اینكه به دولت اعتراض كنند، این گونه بحث ها را به متن جامعه بكشانند.
عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی نیز در28 بهمن ماه سال گذشته و درحاشیه برگزاری همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار در گفت وگوی كوتاهی با خبرنگاران وعده دادكه موضوع رسیدگی شده و تدابیر لازم اتخاذ شود.
سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری نیزدر اوایل بهمن طی نامه ای به مدیرعامل شركت تهران بر ضرورت مطالعات باستان شناسی در مسیر این آزادراه تاكید كرده بود.
معاونت ساخت و توسعه آزاد راه های شركت مادر تخصصی ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور وابسته به وزارت راه در 25اسفند سال گذشته و طی نامه ای به مدیریت مستقل آزادراه كنارگذر جنوبی تهران خواستار مطالعات فرهنگی –تاریخی و مستندسازی میراث فرهنگی تحت نظارت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شد.
بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند؛ قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و درمرحله امكان‌سنجی و مكان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام كنند و در طراحی و مكان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت كنند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.