با ما همراه باشید

اتاق خبر

۱۰دی ۵۷؛ نماد بصیرت مردم ورامین/ روایت یک حماسه مردمی

خبراستان: دهم دی ماه ۵۷یادآور قیام مردم ورامین در حمایت از امام راحل ونهضت اسلامی و ابراز انزجار از جنایت رژیم پهلوی است. روزی که مردم به صحنه آمدند و با اهدای ۳شهید حماسه ای ماندگار خلق کردند.

خبرگزاری مهرگروه استان‌ها: ۱۰ دی سال ۵۷، روز فراموش‌نشدنی در تاریخ مبارزاتی مردم ورامین است و همواره از این روز به‌عنوان سند افتخار مردم دیار ۱۵ خرداد یاد می‌شود.

هرساله مردم شهرستان ورامین در روز دهم دی‌ماه، یاد حماسه جوانان این منطقه در مبارزه با رژیم پهلوی را گرامی داشته و از مقام شهدای ۱۰ دی این شهرستان تجلیل می‌کنند.

در ۱۰ دی‌ماه ۵۷، مردم شهرستان ورامین در اعلام حمایت از امام راحل و نهضت اسلامی و ابراز انزجار از جنایات شاه و رژیم پهلوی به صحنه آمدند و در جریان این قیام، خون مطهر سه مرد بزرگ ورامینی بر زمین ریخته شد.

مردم ورامین ۱۰ شهید را در سال ۵۷ تقدیم انقلاب کردند

شهیدان شیرازی، میرزایی و کریمی، سه شهید بزرگوار حادثه ۱۰ دی شهرستان ورامین بودند که همواره نام و یادشان در دل و ذهن مردم دیار ۱۵ خرداد باقی‌مانده است.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، شهیدان محمدحسین شیرازی و ابوالفتح گلعباسی، حسن کریمی، تقی روستایی، حسن الیکاهی، سید مهدی سید فاطمی، احمد میرزایی، محمود میرزایی، سهم دینی و حسن پازوکی، ۱۰ شهید سال ۵۷ منطقه ورامین را تشکیل می‌دهند.

در ۱۰ دی سال ۵۷، مردم شهرستان ورامین در اعتراض به اعمال ننگین شاه، مغازه‌ها را تعطیل و دست از کار کشیدند و بسیاری از دانش آموزان انقلابی و متدین ورامینی بر سر کلاس درس حاضر نشدند.

در این میان مأموران رژیم پهلوی که از آتش خشم مردم ورامین اطلاع پیداکرده بودند، در خیابان‌ها حاضرشده و تلاش کردند تا از هرگونه تجمع و راهپیمایی جلوگیری به عمل‌آورند.

ترس و وحشت عوامل شاه از قیام مردم ورامین در ۱۰ دی سال ۵۷

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی رییس ستاد برگزاری مراسم یوم‌الله ۹ و ۱۰ دی شهرستان‌های استان تهران و پژوهشگر تاریخ انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال ۵۷، روند پیروزی انقلاب اسلامی سرعت بیشتری به خود گرفته بود و به همین خاطر، شاه و عوامل مزدور آن ازجمله ساواک، تلاش داشتند تا با ایجاد رعب و وحشت، در مقابل بیداری و مقاومت ملت ایران بایستند.

وی افزود: در آبان ماه سال ۵۷ و در جریان مبارزات مردم ورامین، شهید ابوالفتح گلعباسی از شهدای شاخص این سال، توسط عوامل رژیم پهلوی به شهادت رسید و همین امر آتش خشم مردم دیار ۱۵ خرداد را شعله ور کرد.

محمودی ادامه داد: مردم شهرستان ورامین در چندین نوبت، اعتراضات خود را به اقدامات شاه اعلام کردند اما در ۱۰ دی سال ۵۷، صبر مردم لبریز شد و با حضور در خیابان‌ها، از نهضت اسلامی ملت ایران حمایت و تبعیت کامل خود را از امام راحل اعلام کردند.

وی اضافه کرد: عوامل شاه که از حضور باشکوه مردم در خیابان‌های ورامین نگران و مضطرب شده بودند، دستور تیر دادند و درنهایت در جریان این حادثه، شهیدان کریمی، شیرازی و میرزایی به شهادت رسیدند.

محمودی عنوان کرد: شهادت این سه شهید بزرگوار، سبب سرعت یافتن روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد و تنها حدود ۴۰ روز پس‌ازاین حادثه، انقلاب اسلامی به ثمر نشست.

۱۰ دی از مهم‌ترین روزهای مبارزاتی مردم ورامین است

امیر پورجوادی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۱۰ دی سال ۵۷، در کنار ۱۵ خرداد سال ۴۲ و ۹ و ۱۰ دی سال ۸۸، از مهم‌ترین تاریخ‌های مبارزاتی مردم ورامین است.

وی افزود: مردم شهرستان ورامین همواره و در آستانه روز ۱۰ دی، با برگزاری برنامه‌های مختلف، یاد و خاطره شهدای این قیام تاریخی را گرامی داشته و بر ضرورت ادامه یافتن راه شهیدان تأکید می‌کنند.

خبرنگار: سید محمد حسن محمودی

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.