با ما همراه باشید

اتاق خبر

روایتی از یک آیین در ورامین/خطبه ای که اشک ها را سرازیر می کند

خبر استان : هر ساله و همزمان با سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آیین سنتی خطبه خوانی حضرت سجاد(ع) در ورامین برگزار می شود.

 سالروز شهادت امام سجاد(ع) در سراسر کشور، بهانه ای برای عرض ارادت مردم ایران اسلامی به اهل بیت عصمت و طهارت است، مردمی که زندگی شان با محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان گره خورده است.

اگرچه در سراسر کشور برنامه های عزاداری و سوگواری به شکل ویژه و قابل توجهی در شب و روز شهادت امام سجاد(ع) برگزار می شود اما اجرای آیین خطبه خوانی حضرت سجاد(ع) در ورامین، یکی از مراسم های ویژه در این ایام است.

خطبه ای که سراسر اشک و آه است

هر ساله و همزمان با سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آیین سنتی خطبه خوانی حضرت سجاد(ع) در ورامین برگزار و مردم دیار ۱۵ خرداد، عشق و ارادت خود را به فرزند سید و سالار شهیدان ابراز می کنند.

در اجرای خطبه آتشین حضرت سجاد(ع) در ورامین به مصائب اسرای کربلا پس از حادثه عاشورا و رنج و سختی خاندان پیامبر(ص) اشاره می شود.

سراسر مراسم خطبه خوانی امام سجاد(ع)، اشک و ناله است، به طوری که بسیاری از عزاداران در تمامی طول برنامه در سوگ مصیبت های وارد شده به خاندان اهل بیت اشک ماتم می ریزند.

الگوگیری از خطبه خوانی امام سجاد(ع) ورامین در شهرهای دیگر کشور

در این مراسم علاوه بر بیان مصیبت های وارد شده به خاندان اهل بیت در منازل مختلف پس از حادثه عاشورا، خطبه آتشین امام سجاد(ع) در شام قرائت می شود.

طی سال های اخیر مراسم خطبه خوانی امام سجاد(ع) در ورامین به صورت متمرکز در محسنیه شهید علیخانی و همزمان با شب شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان و ولایت برگزار می شود.

تأثیرگذاری این مراسم در ورامین به حدی بوده است که طی سال های اخیر برخی شهرستان های کشور نظیر پاکدشت، پیشوا، شهرری و اراک نیز در ماه های محرم و صفر به اجرای این خطبه می پردازند.

آشنایی مردم با حوادث دوران اسارت در خطبه امام سجاد(ع)

حجت الاسلام رضا غلامی رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین  اظهار داشت: اجرای خطبه حضرت سجاد(ع) می تواند زمینه آشنایی هر چه بیشتر مردم با حادثه عاشورا بویژه حوادث دوران اسارت خاندان نبی مکرم اسلام(ص) را فراهم کند.

وی افزود: این مراسم طی سال های اخیر با شکوه و عظمت خاصی در شهرستان ورامین برگزار می شود که خوشبختانه از جایگاه خاصی نیز میان مردم برخوردار شده است.

غلامی ادامه داد: تأثیرگذاری این مراسم مهمترین ویژگی آن است، به طوری که می توان با حضور در این آیین مذهبی، آن را مشاهده کرد.

استقبال مردم از خطبه امام سجاد(ع) در ورامین قابل توجه است

حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت و اجرا کننده این آیین سنتی در ورامین اظهار داشت: آیین اجرای خطبه آتشین امام سجاد(ع) در شهرستان ورامین طی سال های اخیر باشکوه خاصی برگزار شده است.

وی افزود: در ابتدا به منظور گسترش و آشنایی هر چه بیشتر مردم با خطبه آتشین امام سجاد(ع) در شام، این مراسم در مناطق مختلف شهرستان و در مساجد گوناگون منطقه برگزار شد.

محمودی ادامه داد: خوشبختانه طی سال های اخیر در هر مکانی که مراسم خطبه خوانی امام سجاد(ع) برگزار شده است، میزان حضور مردم قابل توجه و پرشور بوده و این نشان دهنده عمق عشق و ارادت مردم این خطه به فرهنگ ناب اهل بیت است.

وی اضافه کرد: در سه سال اخیر مراسم خطبه حضرت سجاد(ع) به صورت متمرکز در محسنیه شهید علیخانی همزمان با شب شهادت امام سجاد(ع) برگزار می شود.

محمودی عنوان کرد: خوشبختانه پس از برگزاری آیین خطبه خوانی امام سجاد(ع)، این مراسم در برخی شهرهای دیگر کشور نیز برگزار شده و امیدواریم در ایام محرم و صفر شاهد برگزاری این مراسم در نقاط مختلف ایران باشیم.

گفتنی است مصلی صاحب الزمان(عج) ورامین، مسجد مهدیه کارخانه قند، مسجد ارشاد عمروآباد، مسجد سجاد(ع)، امامزاده بی بی زبیده شهر ری، امامزاده جعفر(ع) پیشوا و محسنیه شهید علیخانی از جمله مکان هایی بوده است که تاکنون خطبه نورانی امام سجاد(ع) در آن به اجرا درآمده است.

منبع : مهر

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.