با ما همراه باشید

خبر ویژه

حیات تالاب فصلی بندعلیخان ورامین در گرو بارش نزولات جوی

خبر استان : تالاب فصلی بندعلیخان ورامین یکی از بزرگترین تالاب های فصلی استان تهران است که همواره پذیرای پرندگان مهاجر می باشد که طی دو سال گذشته به دلیل خشکسالی در منطقه رو به خشکی رفته و حیات مجدد آن به بارش نزولات جوی بستگی دارد.

تالاب بندعلیخان که در 35 کیلومتری جنوب ورامین واقع شده، همیشه از اوایل مهرماه پذیرای هزاران پرنده مهاجر کنار آبزی از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و نیز پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و تعداد کمی فلامینگو، درنا و قو بود که زمستان را در این منطقه سپری می کردند ولی کاهش بارش های اخیر در منطقه باعث شد تا این تالابِ خشک شده و پرندگان به این تالاب مهاجرت نکنند.
خشکی بندعلیخان علاوه بر تغییر رفتار پرندگان مهاجر ، اثراث سوء زیست محیطی نیز با خود به همراه آورده به گونه ای که این تالاب خشک شده به کانون جدیدی از گرد و غبار برای شهرستان ورامین و استان تهران تبدیل شود.
متأسفانه ورود پساب تصفیه نشده شهرک صنعتی چرمشهر به تالاب بندعلیخان باعث شده تا این گرد و خاک با رسوبات پساب تصفیه نشده چرمشهر که عمدتا از فلزات سنگین تشکیل می شود همراه شود و این امر مشکلات بهداشتی فراوانی را برای ساکنان روستاهای اطراف این تالاب به وجود آورد.
خوشبختانه طی هفته های اخیر، افزایش میزان بارش نزولات جوی، آینده این تالاب را برای احیاء مجدد اکوسیستم آن روشن ساخته و امید می رود که بار دیگر حیات به این منطقه مهم بازگردد.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با افزایش میزان بارش نزولات جوی در منطقه ، شاهد ورود آب به تالاب فصلی بندعلیخان هستیم که این امر می تواند به احیاء مجدد این تالاب کمک کند.
منصور گل محمدی افزود: متأسفانه خشکسالی های رخ داده منطقه و کاهش میزان ورودی آب از رودخانه شور، باعث خشکی تالاب بندعلیخان شده بود که این پدیده مشکلات عدیده ای را برای محیط زیست منطقه به همراه آورده بود.
وی اظهار کرد: با ورود آب به این منطقه شاهد ورود برخی از پرندگان مهاجر به این منطقه می باشیم که بیشتر در حاشیه رودخانه شور اقامت کرده اند که امید می رود با افزایش میزان آب ، شاهد حضور تعداد بیشتری از این پرندگان به منطقه باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد که خشکسالی های دو سال گذشته باعث تغییر الگوی مهاجرت پرندگان نشود و پرندگان مهاجر باردیگر این تالاب را برای زمستان گذرانی انتخاب کنند.
گل محمدی گفت: با توجه به احتمال شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان ، طرح پایش منطقه توسط محیط بانان در دست اجراست تا در صورت مشاهده هرگونه تلفات در جمعیت پرندگان و وجود موارد مشکوک، مراتب به اطلاع شبکه دامپزشکی رسیده و علل مرگ و میر بررسی شود.
وی افزود: تاکنون هیچ مورد مشکوکی از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در منطقه گزارش نشده است.

مبع : ایرنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.