با ما همراه باشید

اتاق خبر

دو مرکز بهداشت در ورامین احداث خواهد شد

بابک بختیاری جم رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین در نشست‌ شورای اطلاع‌رسانی و نهضت جهاد تبیین شهرستان ورامین اظهار کرد: شبکه‌های بهداشت دو معاونت بزرگ و مهم دارند، یکی معاونت بهداشت و دیگری معاونت درمان است، شبکه بهداشت در زمینه پیشگیری فعالیت می‌کند و بحث درمان بر عهده بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی است.

وی شهرستان ورامین را کانون سل در کشور دانست وگفت: شهرستان ورامین کانون سل کشور است و یکی از شهرستان‌هایی است که در شبکه بهداشت این بیماری را به خوبی کنترل کرده است، دید ما در مراکز جامع خدمات، در مواجهه با بیماران جامعه‎نگر است اگر یک بیمار با علائمی مانند سل به مرکز بهداشت مراجعه کند، نیروهای آن مرکز برای شناسایی بیماران دیگر و همچنین پیشگیری از شیوع بیشتر آن، اقدام فوری انجام خواهند داد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان ورامین با اشاره به اینکه طول درمان بیماری سل شش ماه است افزود: شاخص موفقیت درمان کشوری باید بالای ۹۰ درصد باشد و شهرستان ورامین در زمینه سل همواره این شاخص را داشته است و در سال جاری ۷۰ نفر بیمار مبتلا به سل شناسایی شده‌ است که ۹۰ درصد آن‌ها به طور کامل درمان شده‌اند، ۵۰ درصد سل در سطح شهرستان برای اتباع افغانستانی است و اگر این افراد قصد مهاجرت داشته باشند و زمان مهاجرت خود را اعلام کنند، مراکز بهداشت خلاصه‌ای از روند درمان بیماری آن‌ها را برای ارائه به کشورشان آماده می‌کند و آن کشور نیز نتیجه درمان را در پایان به ما اعلام خواهد کرد.

بختیاری بیان کرد: شبکه‌های بهداشت و درمان با پیشگیری‌‌ها و قوی کردن نظام مراقبت از بیماری‌ها، بار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی را کاهش می‌دهند و اساساً از حوزه درمان استقبال بیشتری نسبت به حوزه پیشگیری انجام می‌گیرد.

وی در خصوص خدمات اولیه بهداشتی در روستاها ادامه داد: تمامی خدمات اولیه بهداشتی در روستاها در خانه‌های بهداشت توسط افرادی که دو سال دوره دیده‌اند انجام می‌شود و در صورت نیاز به مرکز و در صورت لزوم از مرکز به بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند بر اساس جمعیت، به ازای هر ۵۰ هزار نفر باید یک مرکز بهداشت داشته باشیم و در شهرستان ورامین به شش مرکز نیاز داریم اما در حال حاضر با توجه به میزان دسترسی‌ها و جمعیت، ۹ مرکز در سطح شهرستان وجود دارد که یکی از آن‌ها شبانه روزی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان ورامین از احداث مرکز بهداشت در منطقه امرآباد و خورین خبرداد و تشریح کرد: یک مرکز بهداشت در منطقه امرآباد و یک مرکز در خورین در حال احداث است و همچنین مجوز احداث سه مرکز دیگر، یکی در شبکه بهداشت قدیم، یکی در شهرک فجر و دیگری در محله ده شریفا، مصوب شده است که باید از بودجه‌های استانی تأمین اعتبار شود تا به مرحله اجرا برسد خانه‌های بهداشت روستاهای زواره‎ور و طغان، افتتاح شدند و خانه‌های بهداشت روستاهای خاوه و خالدآباد در حال احداث است که امید داریم تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری برسند.

بختیاری شروع انجام غربالگری دیابت در شهرستان را خبر داد و عنوان کرد: سال جاری در زمینه بیماری‌های ارثی مانند تالاسمی و ۵ بیماری ارثی دیگر حتی یک مورد جدید هم نداشته‌ایم‌ و از سویی غربالگری دیابت در سطح شهرستان شروع شده است و در حال حاضر بدون اتباع افغانستانی، ۷۰ هزار نفر در این شهرستان مبتلا به دیابت هستند.

وی در خصوص بازدید بهداشت محیط تشریح کرد: در بحث بهداشت محیط ۳۵ هزار مورد بازدید داشتیم که ۲۰۰ نفر را به دادگاه و مراجع قضایی ارجاع داده‌ایم در حال حاضر ۱۱۶۵ نفر مادر باردار در شهرستان داریم که ۶۹۰ نفر از آن‌ها اتباع افغانستانی هستند و تنها ۴۷۵ نفر ایرانی هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان ورامین گفت: در خصوص ایجاد مرکز سرطان‌شناسی جنوب شرق استان تهران در بیمارستان شهید مفتح ورامین، پزشک و دستگاه رادیوتراپی مهیا شده‌اند و پیگیری‌ها جهت اخذ مجوزهای نهایی درحال انجام است در زمان دکتر ابولقاسمی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران و منصوری فرماندار وقت شهرستان ورامین، تفاهم نامه‌ای برای ایجاد شعبه بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی در سه رشته پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی در شهرستان ورامین امضا شد.

بختیاری ادامه داد: متأسفانه این تفاهم‌نامه به سرانجام نرسید و این اتفاق عملی نشد و البته حالا در تلاش هستیم با پیگیری‌های فرماندار شهرستان و همکاری رئیس جمهور، این امر مهم را محقق کنیم.

وی در پایان از کمبود بیش از ۳۰۰ تخت بیمارستانی در منطقه جنوب شرق استان تهران و شهرستان ورامین خبر داد و خاطرنشان کرد: در این منطقه، نیاز حداقلی به ۶۵۰ تخت بیمارستانی داریم که در حال حاضر ۱۱۰ تخت در بیمارستان شهید ستاری، ۱۱۰ تخت در بیمارستان شهید دکتر مفتح و ۱۱۵ تخت در بیمارستان شهدای ۱۵ خرداد داریم که همچنان این کمبود تخت وجود دارد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.