با ما همراه باشید

اتاق خبر

افزایش افراد دارای معلولیت در ورامین

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین، ذات بهزیستی را همزاد با مطالبه گری، آرمان خواهی و حق طلبی دانست و اظهار داشت: بهزیستی با همه ارگان ها و دستگاه های اجرایی ارتباطی تنگاتنگ دارد و طرح و برنامه های بسیاری را برای رفاه حال جامعه هدف خود اندیشه کرده و به مرحله عمل رسانده است.

اعظم هراتی با گرامیداشت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و هفته دولت، اذعان داشت: اگر طرح های ملی در دست اقدام که در همه شهرستان های کشور به فراخور هر منطقه اجرا می شوند به خوبی به مردم شناسانده و معرفی شوند می توان به اثر بخشی بیشتر آن ها امید داشت و ضمانت اجرایی مطلوبی برای آن ها متصور شد که در این رهگذر نقش اصحاب رسانه و خبرنگاران به ویژه رسانه ملی شامل تلویزیون و رادیو بسیار موثر است که می تواند نقیصه بزرگ عدم شناخت بهزیستی را مرتفع سازد.

هراتی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل نهادینه نشدن عدم روحیه جمع گرایی در بین مردم به ویژه مسئولان که باعث به نتیجه نرسیدن فعالیت ها شده، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در مجموعه بهزیستی و ارگان های مختلف مرتبط، فعالیت هایی چون کودکان کار، معتادین متجاهر، متکدیان خیابانی و … که بین سازمانی هستند و همه دستگاه ها به اتفاق و هرکدام بخشی را تحت مدیریت دارند، نتیجه مطلوب حاصل نشده که دلیل آن به گردن هم انداختن دستگاه های اجرایی و مسئولیت نپذیرفتن ادارات است.

وی با اشاره به اینکه در مواردی چون ساماندهی کودکان کار و خیابان در ورامین، جلسه مدون و مشخصی برگزار نکرده ایم، تصریح کرد: در دستوری به عوامل اورژانس اجتماعی مقرر کرده ایم در حین بازدید و گشت زنی در سطح شهرستان، در صورت برخورد با کودکان کار نسبت به ساماندهی آن ها کلیه اقدامات قانونی تا مرحله ارجاع و سپردن به مراکز نگهداری را در دستور کار قرار دهند.

* فعالیت پنج مرکز مثبت زندگی
این مسئول با بیان اینکه یکی از بزرگترین و شاخص ترین فعالیت های بهزیستی، راه اندازی مراکز مثبت زندگی است، گفت: در شهرستان ورامین پنج مرکز مثبت زندگی فعال داریم که بیش از دو هزار و ۱۱۰ پرونده در دو حوزه توانبخشی و حمایتی به این مراکز تحویل شده است.

وی افزود: از آنجائیکه محله محوری یکی از مهمترین ویژگی های این مراکز است، پرونده های الکترونیکی با توجه به محل سکونت مددجویان در اختیار آنها قرار گرفته که همانند دیگر مراکز کشور در مرحله پایش قرار دارند.

* اجرای شش طرح کشوری در حوزه پیشگیری
هراتی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری شش طرح مهم کشوری را در دست اقدام داریم، تصریح کرد: در طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم که به آمبلیوپی معروف است در این پنج ماه قریب یک هزار و ۶۰۰ کودک ۳ تا ۶ ساله ورامینی تحت آزمایش قرار گرفتند که با توجه به همه گیری ویروس کرونا و محدویت های ایجاد شده و همچنین در قرنطینه ماندن مردم با چالش و سختی های بسیاری مواجه شده ایم ولی این طرح در دو پایگاه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حال اجرا است.

این مسئول در توضیح طرح ملی بعدی حوزه پیشگیری گفت: غربالگری شنوایی نوزدان که هدف غائی آن شناسایی و مداخله در بحران شنوایی کودک است برای حدود هفتصد و ۴۰ کودک ورامینی در سالجاری انجام شده که یکصد و ۷۴ کودک مشکوک بوده و برای چهار نوزاد از این تعداد به تجویز سمعک و کاشت حلزون کار منتج شده است.

وی طرح مشارکت اجتماعی نوجوان ایران را برای چهار گروه پانزده نفره در سطح ورامین چنین معرفی کرد: این طرح ملی که به مانا معروف شده به منظور بهره گیری از پتانسیل ها و ظرفیت منطقه در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال توسط موسسات راز رویش زندگی و طنین زندگی فردا در حال اجرا است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین به طرح دیگر پیشگیری پرداخت و گفت: در طرح ملی مشارکت اجتماعی دانش آموزان که به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار می شود، کارگاه های T.O.T در قالب آموزش های مختلف دوران بلوغ برگزار می شود که این طرح در میان مردم به ماد معروف شده است.

هراتی دیگر طرح های این حوزه را اجتماع محور محلات و محب اعلام کرد و افزود: طرح اجتماع محور که محوریت آن برای پیشگیری از اعتیاد است در محله کاظم آباد توسط موسسه طنین زندگی فردا اجرا می شود و طرح محب نیز در شرایط فعلی با توجه به همه گیری کرونا با محوریت راهکارهای مقابله با این ویروس در محله کهریزک در حال برگزاری است.

*مراکز غیردولتی در خدمت پاکی جامعه
وی با بیان اینکه در ورامین هشت مرکز M.M.T فعالیت دارند و دو هزار و ۱۰۰ نفر در سالجاری از خدمات آن ها استفاده کرده اند، خاطر نشان کرد: چهار مرکز مشاوره نیز در حال فعالیت هستند که به بیش از نهصد مراجعه کننده مشاوره داده اند و با توجه به شرایط کرونایی نوع مشاوره ها نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است.

هراتی تعداد مراکز اقامتی ماده ۱۵ را سه باب اعلام کرد و گفت: در این مراکز دویست و ۴۰ مددجو در مرحله سم زدایی و درمان قرار دارند و معتادین متجاهری که در قالب تبصره دو این ماده درهمین مراکز نگهداری می شوند یکصد و ۹۰ نفر اعلام شده است.

وی در توضیح مرکز اقامتی ماده ۱۶ بیان داشت: در پنج ماه اخیر بیش از یک هزار ۶۰۰ مددجو از هفت شهرستان شرق استان تهران در مرکز ماده ۱۶ زخم باز احسان تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند و در مرکز جامع درمان و بازتوانی طلوع ایثار نیز که با محوریت اشتغال معتادین خودمعرف و در قالب کارگاه های حرفه آموزی فعالیت دارند ۵۰ مددجو در حال آموزش هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین در ادامه خاطر نشان کرد: در مرکز کاهش آسیب گذری روزانه موسوم به D.I.C افزون بر ۶۰ مددجو و در مرکز سرپناه شبانه که Shelter نام دارد ۲۶ مددجو در حال دریافت خدمات هستند.

این مسئول در مورد سامانه تصمیم در خصوص طلاق های توافقی اظهار داشت: در پنج ماه اخیر دویست و ۷۵ زوج در این سامانه ثبت نام کرده و به مراکز خاص مشاوره معرفی شده اند که کار سی و پنج زوج به سازش منتهی شده است.

*دومیلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال مشارکت های مردمی
هراتی با بیان اینکه در شهرستان ورامین ۶۵ مرکز و موسسه غیردولتی تحت نظارت بهزیستی فعالیت دارند، خاطر نشان کرد: در این مراکز و موسسات با توجه به شرایط کرونایی که بسیاری از طرح و برنامه ها را راکد کرده است حدود سیصد نفر مشغول به کار هستند و به جامعه هدف خدمت می کنند. در ورامین دو مرکز دولتی شهید باهنر و اورژانس اجتماعی نیز بازوان ستاد بهزیستی به شمار می روند.

هراتی با بیان اینکه در پنج ماهه اخیر دومیلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال مشارکت های مردمی در حوزه جلب و جذب به طرق نقدی و غیر نقدی جمع آوری شده است گفت: این رقم در قالب سبدکالا، هزینه درمان، توزیع البسه، ساخت مسکن، کارت هدیه، نان، اقلام بهداشتی و غذای گرم به مددجویان جامعه هدف شهرستان ورامین اختصاص یافت.

وی افزود: در این مدت ۲۹ نفر بابت دریافت تسهیلات اشتغالزایی به بانک های عامل سطح استان معرفی شده اند و ۲۹ مددجو نیز از امتیازات بیمه خویش فرمایی و ۲ نفر هم از امتیازات بیمه کارفرمایی بهره مند هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین در خصوص مسکن مددجویان نیز گفت: در روستای خالدآباد به همت خیران پنج واحد مسکونی در حال ساخت است که به خانوارهای دارای بیش از دو معلول داده خواهد شد و دو واحد مسکونی مشابه نیز که توسط خیران در مراحل پایانی عملیات ساختمانی هستند در دو روستای دیگر تحویل افراد نیازمند می شود.

*ارائه خدمات به ۳۰۴ نفر در قالب حمایتی
هراتی تعداد پرونده های حوزه حمایتی را ۳۰۴ جلد اعلام کرد و بیان داشت: همه این افراد در این حوزه، مستمری دریافت می کنند و از خدمات ماهیانه بهزیستی بهره مند می شوند.

وی افزود: در حوزه شبه خانواده سه مرکز داریم که ۷۲ پسر در آن ها نگهداری می شوند و در سالجاری پنج فرزند از آن ها ترخیص شده است و تعداد امداد بگیران این حوزه ۴۰ نوجوان است که به ۱۶ تن از آن ها نیز تبلت دانش آموزی اهدا گردیده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین تعداد درخواست های فرزندخواندگی را در سالجاری ۱۴ مورد اعلام کرد و بیان داشت: از این تعداد، ۴ پسر زیر ۲ سال تحویل خانواده متقاضیان گردیده است.

این مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: در سالجاری ۴۱ فرد توسط مرکز اورژانس اجتماعی مورد پذیرش قرار گرفتند که چهار مورد به مناطق مختلف کشور اعزام و تحویل خانواده ها شده که هزینه های این اعزام ها از طریق مشارکت های مردمی و کمک های خیران تامین شده است.

وی افزود: در این مدت بیش از یکصد و ۳۰ تماس تلفنی با خط ارتباطی ۱۲۳ برقرار شده است که بیشترین موارد اعلامی همسرآزاری، کودک آزاری، اختلافات خانوادگی، سالمندآزاری، خودکشی و والدآزاری گزارش شده است.

*ثبت ۸۰ پرونده معلولیت جدید در ورامین
این مسئول با بیان اینکه چهار هزار و ۴۷۸ توانخواه حوزه توانبخشی در ورامین پرونده معلولیت دارند اظهار داشت: از این تعداد یک هزار ۸۱۱ نفر مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

هراتی در ادامه بیان داشت: در پنج ماه اخیر یکصد و ۲۰ کمیسیون پزشکی و ۲۰ کمیته توانبخشی تشکیل شده که نکته مهم، ثبت ۸۰ پرونده معلولیت جدید در این مدت است که نشانگر خدمات رسانی به افراد جدید و افزایش معلولیت ها در ورامین است.

وی با بیان اینکه یکصد و ۲۰ مورد تجهیزات کمک توانبخشی در این مدت تحویل مددجویان شده، گفت: سیصد و ۵۰ نفر که در مراکز اقامتی حوزه توانبخشی تحت مراقبت قرار دارند، واکسن آنفولانزا و هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین از ساماندهی ۲۶ مددجوی مجهول الهویه در سالجاری خبر داد و بیان کرد: در پنج ماه اخیر ۲۷ فرد دارای خانواده را نیز در مراکز توانبخشی ساماندهی کردیم که نزدیکی عدد افراد مجهول الهویه و خانواده دار در ورامین زنگ خطر بزرگی است که به صدا درآمده است و باید مدیران دستگاه های اجرایی و مردم در اینخصوص تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

هراتی ادارات بهزیستی و کار ورامین را مناسب سازی شده ترین اماکن دولتی این شهرستان خواند و اظهار داشت: متاسفانه در مبحث مناسب سازی معابر و اماکن فقط به ظاهر قضیه پرداخته می شود و در عمل افراد دارای معلولیت و جانبازان مورد غفلت قرار می گیرند.

*بازدیدهای سرزده شبانه از مراکز
این مسئول با بیان اینکه در ماه های گذشته در یک طرح ابتکاری در سیزده شب پیاپی و بدون هماهنگی و به صورت سرزده از مراکز اقامتی بازدید کرده است، بیان داشت: با تیمی متشکل از واحدهای بازرسی، حراست و حوزه های تخصصی تا پاسی از شب بدون حضور ارباب رجوع و فارغ از زمان، تمامی جوانب مراکز اقامتی را مورد بررسی و کنکاش قرار داده و دستورات لازم را صادر کردیم.

وی افزود: پس از این بازدیدها جلسات تخصصی را با حضور مدیران مراکز برگزار کردیم و تا رفع عیوب و ایرادات احتمالی موضوعات را از دستور کار خارج نکردیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین در پایان با تشکر از مدیرکل بهزیستی استان، معاونین و کارشناسان استانی تصریح کرد: از اهتمام و مشارکت خیران و خبرنگاران دشت ورامین که با همت کم مثال خود، پشتوانه و بازوی بهزیستی هستند، کمال تشکر و قدرشناسی را دارم.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.