با ما همراه باشید

اتاق خبر

اتخاذ بهترین تصمیم برای متروی ورامین

خبر استان : احداث متروی ورامین یکی از مهمترین پروژه های چند سال اخیر در این شهرستان محسوب می شود و همواره شهروندان منطقه منتظر افتتاح این پروژه هستند. با توجه به ثبت صدها هزار سفر در روز از منطقه ورامین به سمت پایتخت و عدم وجود جاده و وسایل نقلیه کافی برای حمل و نقل مسافران، اجرای پروژه متروی ورامین بیش از گذشته در کانون توجه مسئولان و مردم قرار گرفته است.

اجرای مترو از مهمترین مصوبات سفرهای استانی دولت های نهم و دهم به شهرستان ورامین بود که پس از سال ها کش و قوس ابتدا به شرکت راه آهن واگذار و در ماه های پایانی دولت دهم با اعتباری بالغ بر 800 میلیارد تومان به شرکت مترو تهران سپرده شد.

اکنون بر سر اجرای این پروژه بر رو یا زیرزمین در شهر ورامین، بین مسئولان شورای شهر و متروی تهران اختلاف نظر ایجاد شده و این امر ممکن است که اجرای پروژه مهم متروی ورامین را به تأخیر بیندازد.

مسئولان سابق و فعلی شورای شهر بر این باورندکه باید این پروژه در شهر ورامین از زیر زمین انجام شود اما مسئولان مترو معتقدند که این امر باعث افزایش هزینه ها شده و عملاً اجرای طرح را به تأخیر می اندازد.

سید حسین نقوی حسینی چندی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت مترو ورامین اعلام کرد: ایده آل همه ما این است که خط آهن از شهر خارج و مترو نیز از زیر زمین عبور کند چون راه آهن، شهر ورامین را به دو قسمت تقسیم کرده و مشکلات بالای خط و پایین خط را به وجود آورده و موجب آسیب رساندن به مبلمان شهری می شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: باید توجه داشت که اعتبارات شرکت مترو برای عبور این پروژه از زیر زمین کفایت نمی کند و در حال حاضر دو راه بیشتر وجود ندارد، یا باید اجازه داده شود که مترو بر اساس برنامه فعلی به کار خود ادامه دهد و در کنار خط آهن، عملیات احداث خطوط مترو ادامه یابد یا این پروژه را متوقف کرده و تا زمان تخصیص اعتبار برای اجرای تهران از زیر زمین صبر کرد که اگر راه حل دوم را انتخاب کنیم پروژه مترو ورامین به تعویق می افتد.

نقوی ادامه داد: اگر راه حل دوم انتخاب شود نمی توان تاریخی را برای تأمین اعتبار مجدد مترو ورامین تعیین کرد زیرا در صورت اجرای این پروژه در زیر زمین، هزینه مترو ورامین به 6 برابر افزایش پیدا کرده و تأمین این بودجه در توان دولت نیست.

مسئولان ورامینی نیز در دیدار با معاون اول رئیس جمهور با اشاره به آغاز احداث مترو ورامین به تهران تأکید کردند: مترو از مطالبات اصلی مردم است و با توجه به سفرهای روزانه مردم این منطقه به تهران و ایجاد مشکلات موجود، دولت هرچه سریع تر متروی ورامین را احداث کند و در صورت حمایت های دولتی می توان شاهد افتتاح خط مترو ورامین به تهران در یک سال و نیم آینده باشیم.

فرماندار ورامین نیز در نشست خبری چند روز گذشته خود در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین وضع طرح مترو ورامین بیان داشت: درباره مترو ورامین دو نظر وجود دارد، برخی اعتقاد دارند که مترو باید از زیر زمین عبور کند و برخی از جمله دولت معتقد است که به علت کمبود بودجه، امکان عبور مترو از زیر زمین وجود ندارد.

محسن خوانساری افزود: به هر حال بحث مترو از موضوعات اساسی و مهم شهرستان ورامین است و درباره این مسأله که باید مترو هر چه سریعتر در ورامین احداث شود، کسی بحث نمی کند اما برخی مسائل فنی مطرح شده است که شورای شهر باید مشکلات را با مسئولان مربوطه حل کنند.

معاون عمرانی استانداری تهران نیز در حاشیه سفر به جوادآباد ورامین در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضع مترو ورامین اظهار داشت: اکنون بین مسئولان شهرستان ورامین و شرکت مترو برای زیر یا رو گذر بودن مترو ورامین اختلاف نظرهای وجود دارد که همه تصمیم دارند تا با در نظرگرفتن شرایط و امکانات و با توجه به نظر کارشناسان تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

حسن کریمی افزود: در هفته آینده جلسه ای با حضور کارشناسان استانداری تهران، شرکت مترو و شهرداری و شورای شهر ورامین، بهترین تصمیم درباره سرنوشت متروی ورامین گرفته می شود.

وی ادامه داد: بررسی های اولیه ما نشان می دهد که گذر دو خط راه آهن کنار هم با یک فاصله چند متری احتمال خطر در آینده را برای مردم افزایش می دهد.

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.