با ما همراه باشید

اتاق خبر

عملیات مبارزه با پوره سن غلات در ورامین آغاز شد

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: اجرای طرح مبارزه با پوره سن در سطح مزارع غلات آغاز و تا دهم اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

محسن بنائیان روز دوشنبه گفت : در سال زراعی جاری بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت گندم و جو رفته که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته تغییری نداشته است.
وی اظهار کرد: علاوه بر عوامل طبیعی نظیر بارش نزولات جوی و شرایط آب و هوایی، مبارزه با آفات زراعی از جمله سن غلات نیز بر کیفیت و کمیت محصول اثر مستقیم دارد و عدم توجه به مبارزه با آن می تواند محصول یک مزرعه را به طور کامل نابود کند.
بنائیان گفت : مراکز دولتی خرید تضمینی گندم، محصولاتی که بیش از ۲ درصد سن زدگی داشته باشد را خریداری نمی کنند که این امر لزوم مبارزه جدی کشاورزان با این آفت را می رساند.
وی تصریح کرد: در مبارزه با آفت سن لازم است تا تمامی کشاورزان مشارکت داشته باشند چرا که اگر حتی یک مزرعه نیز نسبت به این امر مبادرت نکند ، آفت از آن مزرعه به سایر مزارع حرکت کرده و با تکثیر، به محصول دیگر کشاورزان آسیب وارد می کند.
وی افزود: کشاورزان ورامینی تا ۱۰ اردیبهشت فرصت دارند تا با مشارکت ۴ کلینک خصوصی و ۸ مرکز مشاوره دولتی، نسبت به مبارزه با آفت سن غلات اقدام کنند.
سن مادر، خرطوم خود را در هر قسمت از گیاه گندم که بیرون از خاک قرار دارد وارد می کند و خسارت می زند.
از محل ورود خرطوم حشره، بالای گیاه به رنگ زرد تا زرد مایل به قهوه ای در آمده و خوشه ها سفید رنگ می شوند ضمن آن که پوره های سن غلات با وارد کردن ماده ای در دانه گندم، کیفیت نانوایی محصول را پایین می آورند.
اگر از هر صد دانه گندم ۵ دانه آلوده به سن باشد این گندم کیفیت لازم جهت تهیه نان را نخواهد داشت ، آفت سن در این مرحله می تواند تا ۱۰۰ درصد به دانه های گندم حمله کند و آنها را نابود کند.
شهرستان ورامین بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت منابع آبی تنها ۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.