با ما همراه باشید

اتاق خبر

علامه‌ای که در زمان خود درخشید/غربت قطب‌الدین در میان مردم ورامین

خبر استان : دوازهم ذی القعده سالروز وفات علامه قطب الدین رازی یکی از بزرگترین شخصیت های منطقه ورامین است که نام و آوازه او در کشورهای اسلامی نیز به گوش می رسد.

خبرگزاری مهر – گروه استانها: هر شهر و دیار در ایران مهد پرورش عالمان و بزرگانی در حوزه های مختلف دینی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی و غیره بوده است و این شخصیت ها به عنوان شناسنامه زادگاهشان شناخته می شوند.

همواره در ورودی و میادین اصلی هر شهر تصاویر بزرگان وعالمان تأثیرگذار آن منطقه در قالب های گوناگون نصب است و  همواره تلاش می شود تا از این ظرفیت مهم استفاده درست و مثبت شود.

علامه قطب الدین رازی اصالتا اهل ورامین است

علامه قطب الدین رازی یکی از بزرگترین شخصیت های منطقه ورامین محسوب می شود که نام و آوازه علمی وی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای اسلامی پیچید.

علاقه قطب الدین رازی از شاگردان برجسته علامه حلی در علوم مختلف بویژه منطق و حکمت اسلامی به درجه اعلی رسید و توانست شاگردان بزرگی نظیر شهید اول را پرورش دهد که خدمات بزرگی را به جهان اسلامی کردند.

علامه رازی اصالتا متعلق به منطقه ورامین است و در دوران زندگی خود یکی از برجسته ترین شخصیت های علمی در حوزه منطق و حکمت اسلامی به شمار می رفت.

شاگرد برجسته علامه حلی دانشمند بزرگ منطق و حکمت اسلامی شد

امروز برخی اماکن مهم شهر ورامین نظیر میدان بزرگ رازی، فرهنگسرا و کتابخانه رازی با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره علامه قطب الدین رازی به نام این عالم ربانی نامگذاری شده است.

قطب الدین رازی کراپ شده

کتابخانه علامه قطب الدین رازی در ورامین

دوازدهم ذی القعده سال ۷۷۶ هجری قمری روزی است که علامه قطب الدین رازی چشم از جهان فرو بست و مردم بسیاری از خدمات علمی وی محروم شدند و پیکر مطهرش در صالحیه سوریه به خاک سپرده شد.

امروز اما بسیاری از جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان ورامینی فقط از علامه قطب الدین رازی یک اسم و نام شنیده اند و از ویژگی های علمی و عملی این عالم ربانی آگاهی ندارند.

علامه ای که در میان مردم ناشناخته است

علامه قطب الدین رازی به عنوان یکی از بزرگترین شخصیت های منطقه ورامین از ابتدا تاکنون، نیازمند معرفی به آینده سازان کشور است و در این راستا نهادهای فرهنگی وظیفه خطیری را بر عهده دارند.

امروز وقتی در خیابان های ورامین از جوانان این شهر می پرسیم که چه چیزی از علامه رازی می دانند، فقط به نام میدان و فرهنگسرا و کتابخانه رازی اشاره می کنند که این امر نشان دهنده مظلومیت این علامه بزرگوار است.

حجت الاسلام سید محسن محمودی پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حضور عالمانی نظیر علامه قطب الدین رازی و وجود حوزه علمیه چند صد ساله در ورامین نشان از وضعیت فرهنگی و مذهبی این دیار در سده های گذشته دارد.

قطب الدین رازی کراپ شده

میدان رازی در ورامین

وی افزود: منطقه ورامین از مناطق فرهنگی و مذهبی قرون گذشته به حساب می آمده و این موضوع در اسناد تاریخی به عینه به اثبات رسیده است.

محمودی با تجلیل از علامه قطب الدین رازی ادامه داد: علامه قطب الدین رازی یکی از شخصیت های فرهیخته و بزرگ است که خدمات فراوانی را به اسلام کرد.

وی اضافه کرد: وی در محضر علامه حلی از نوابغ عصر خود، مطالب بسیاری را آموخت و توانست به درجات بالایی برسد به طوری که علامه رازی در علومی نظیر منطق و فلسفه و حکمت اسلامی تبحر بسیاری یافت.

محمودی عنوان کرد: تألیف آثار متعدد علمی نظیر مفتاح، بحرالاصداف و تحفةالاشراف نشان دهنده عمق دانش علمی و دینی علامه قطب الدین رازی است.

وی بیان داشت: متأسفانه بسیاری از مردم منطقه ورامین علامه قطب الدین رازی را نمی شناسند که این نشان می دهد که در این زمینه کارهای خوبی انجام نشده و باید مسئولان و مدیران فرهنگی در این راستا تلاش کنند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.