با ما همراه باشید

اتاق خبر

2 تن پسته خشک و 6 تن پسته تر از باغات ورامین برداشت می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: در حوزه باغات و پسته در شهرستان ورامین قریب بر 6500 هکتار اراضی سطح باغات و پسته داریم که 3500 هکتار از این اراضی باربر هستند که میانگین تناژ برداشت 2 تن پسته خشک و سه برابر آن شش هزار پسته تر از باغات شهرستان ورامین برداشت می‌شود و 95٪ پسته شهرستان، پسته صادراتی است که با برند ورامین در حال صادرات است.

احمد فدایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در همایش برداشت، فرآوری و صادرات پسته ورامین، اظهار داشت: کشاورزان پیشکسوت و بزرگ شهرستان ورامین منشأ خیروبرکت برای شهرستان ازلحاظ فکری و هم خط‌مشی به جهاد کشاورزی در راه توسعه و اشتغال در کشاورزی هستند.

وی افزود: جای سپاس قدردانی دارد که در مجتمع گل یاس که نمونه‌ای از مزارع باغات پسته در منطقه شهرستان ورامین و منطقه عباس‌آباد کریم‌خانی دوستان زحمت کشیدن و این روز را به‌عنوان روز برداشت پسته قلمداد کردند.

فدایی گفت: در حوزه بخش باغات و توسعه باغات شهرستان ورامین قدم‌های بسیار بزرگی برداشته‌شده است اما نیاز دارد ما نگاه ویژه‌ای نسبت به حوزه باغداری در راستای توسعه و جلوگیری از واقعیاتی که در حال اتفاق افتادن است با توجه به میزان آب و شرایط بحرانی و علمی که وجود دارد ما بتوانیم به یک سرانجامی در این حوزه برسیم که در توسعه حوزه کشت گلخانه‌ای و همچنین توسعه باغات که نیاز آبی کمتری دارد فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌ها و مشکلات در حوزه کشاورزی شهرستان ورامین بحث آب و مشکلاتی که در حوزه امور آب شهرستان و استان است، گفت: از فرماندار تقاضا داریم نگاه ویژه‌ای در خصوص رفع مشکلات کشاورزان ما در تمدید پروانه‌های چاه‌های کشاورزی، صدور چاه‌هایی که بر اساس قانون تعیین و تکلیف سال 85 در حال اجرا است و بهره‌برداری از آب رودخانه که مشکل سوخت عظیمی را برای کشاورزان ما فراهم کرده است ورود پیدا کنید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین تأکید کرد: کشاورزان دشت ورامین واقعاً محروم و ضعیف هستند چراکه در حوزه بخش اداری با چالش مواجه شده‌اند بخصوص در بخش سوخت و آب، که ما در مسیری هستیم که آبیاری تحت‌فشار سرلوحه کار است تا بتوانیم بهتر این فرایند آبیاری تحت‌فشار را به‌صورت هجمه‌ای و متمرکز در روستاها انجام دهیم؛ با چالش در حوزه امور آب مواجه هستیم که تقاضا داریم نگاه ویژه‌ای را در حوزه آب و کارگروه آب و کشاورزی داشته باشیم که مشکل کشاورزان برطرف شود.

فدایی خاطرنشان کرد: ما باید از فرایند و الگوهایی کشاورزان در حوزه کشاورزی و مزارع خودشان انجام دادند با حضور آنها قدم برداریم تا بتوانیم مشکلاتی که در این حوزه و بحث تولید و اشتغال وجود دارد را با فکر این بزرگواران برطرف کنیم و گام مثبتی را در حوزه جهاد کشاورزی داشته باشیم.

فدایی اظهار داشت: اگر ما از فکر و ترفندهای کشاورزان و دام‌پرورانمان در کشاورزی که به‌صورت صنعتی و سنتی کار می‌کنند و مشکلات را به‌صورت جزئی لمس کرده‌اند استفاده نکنیم عملاً به فرایند مناسبی که می‌خواهیم در این حوزه برسیم نخواهیم رسید.

مدیر جهاد کشاورزی ورامین، گفت: در حوزه باغات و پسته در شهرستان ورامین قریب بر 6500 هکتار اراضی سطح باغات و پسته داریم که 3500 هکتار از این اراضی باربر هستند که میانگین تناژ برداشت 2 تن پسته خشک و سه برابر آن شش هزار پسته تر از باغات شهرستان ورامین برداشت می‌شود و 95٪ پسته شهرستان، پسته صادراتی است که با برند ورامین در حال صادرات است و 3 هزار هکتار هم از اراضی کشت باغات پسته غیر باربر هستند که تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و نگاه مثبتی را در حوزه بحث باغات خواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با روندی که در حال انجام است در حوزه آبیاری تحت‌فشار و بحث مشکلات آبی که در این حوزه وجود دارد ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی که انجام خواهد شد بتوانیم توسعه باغات و توسعه گلخانه‌ای را در حوزه دشت ورامین در یکی دو سال آینده به سرانجام برسانیم.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.