با ما همراه باشید

اتاق خبر

سردی هوا و بارندگی‌ دلایل تأخیر برداشت پسته در دشت ورامین

کشاورز قرچکی گفت: علت برداشت دیر پسته در شهرستان‌های قرچک و ورامین، به دلیل سردی بیش از حد و بارندگی‌های شدید در اوایل ماه سال جاری بود.

علی سجادی در خصوص وضعیت کشاورزی و برداشت پسته، اظهار داشت: کیفیت پسته ما بسیار بالا است ولی به دلیل سرمای بیش از حدی که در فروردین‌ماه وجود داشت، این مقدار کم است.

وی افزود: در اوایل خرداد درخت‌های دوساله را پیوند می‌زنیم و این پیوند ۹۰ درصد جواب می‌دهد و بستگی دارد به شرایط آب و هوایی و شرایط اقلیمی که وجود دارد.

این کشاورز اظهار کرد: اگر افرادی که با ما همکاری داشته باشند نهال پسته و پیوند آن را هم برای آن‌ها انجام می‌دهیم و مدیریت بار را هم طوری انجام می‌دهیم که بعد از ۷۰ عدد نهال یک‌بار ۳۰ درصد دهد چون معمولاً پسته دیر بار می‌دهد.

سجادی خاطرنشان کرد: قیمت هر نهال تقریباً حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است و ما از جایی نهال می‌خریم که آماده پیوند باشد که به محض آن‌که در اسفندماه شروع به کاشتن کردیم همان سال بتوانیم پیوند هم بزنیم.

کشاورز پسته کار قرچکی گفت: اگر کسی خودش بخواهد دنبال نهال برود بهترین نهال در کوه‌های لرستان، یک میوه پسته وحشی به نام بنه است که اگر آن را بکارد پیوند می‌خورد و تبدیل می‌شود به یک پسته خوب و درخت جاندار که مقاومتش بسیار زیاد است.

وی افزود: نوع پیوند نهال پسته بستگی به منطقه آب و هوایی و خاک آن منطقه دارد، مثلاً در منطقه شاهرود پسته‌های اکبری و احمد آقایی بیشتر با شرایط آب و هوایی جوابگو است، ولی در دشت ورامین با توجه به آب و هوایی که دارد فندقی و احمدی جوابگو است.

سجادی اظهار کرد: علت برداشت دیر پسته در شهرستان‌های قرچک و ورامین، به دلیل سردی بیش از حد و بارندگی‌های شدید در اوایل ماه سال جاری بود.

کشاورز پسته کار قرچکی در پایان افزود: اگر مردم به سمت کشاورزی و کاشتن پسته بروند، تولید آن بسیار خوب و به‌صرفه است. معمولاً از این موضوع با عنوان بیمه عمر یاد می‌کنند که واقعاً بیمه عمر است؛ بنده درختی را در روستای تایباد تربت‌جام دیدم که عمری بالای هفت صد سال داشت.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.