با ما همراه باشید

اتاق خبر

توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان تهران

خبر استان : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان تهران با حمایت‌ دولت خبر داد.

سیدمحمد موسوی در جشن گلاب‌گیری در شهرستان فیروزکوه در شرکت کشت و صنعت یکپارچه فیروزکوه در روستای اندریه اظهار کرد: ظرفیت‌های کشاورزی باید شناسایی شود و ارتقای بهره‌وری، استفاده درست از اصول اقتصاد مقاومتی، فاصله گرفتن از وابستگی به نفت و داشتن برنامه‌های اقتصادی در بخش کشاورزی موردتوجه قرار گیرد.

وی به کاهش نزولات آسمانی، کم شدن آبدهی چشمه‌ها و مصارف بی‌رویه اشاره کرد و گفت: باید برنامه‌هایی برای تعیین مصارف آب اجرا شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران کشاورزان را به تولید محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند، تشویق کرد و گفت: تولید هندوانه و صیفی‌ پنج صدم دلار درآمد دارد و این به معنی خسارت بوده و قابلیت‌ها و ارزش بر افزوده چهار تن گل محمدی حدود 32 میلیون تومان و نیاز آبی آن یک‌هفتم گندم است.

موسوی با اشاره به اینکه میزان عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در سال‌های 93 و 94 در راستای اجرای سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار بین 400 تا 700 هکتار بوده است، گفت: باید با عزم جدی حمایت لازم برای اجرای آبیاری نوین در اراضی کشاورزی شهرستان فیروزکوه لحاظ شود و محدودیتی برای پشتیبانی اجرای این طرح نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب با تولید ارتباط مستقیم دارد و کار اقتصادی هم اجتناب‌ناپذیر است؛ در سال جاری، 2 هزار هکتار سامانه آبیاری تحت‌فشار در اراضی فیروزکوه ایجاد شد.

وی اظهار کرد: تولید عطرمایه گل محمدی هزار برابر ارزش افزوده دارد و گل محمدی گیاهی است که در سطوح شیب‌دار با کم‌ترین مصرف آب و آفات باید تولید آن در شهرستان فیروزکوه توسعه و رونق پیدا کند تا به تبدیل آخرین حلقه‌های ارزش افزوده آن برسیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذاری در بعد کلان اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد؛ کشاورزی 70 درصد از ارکان اقتصاد و 14 درصد تولید ناخالص دارد ولی کمتر از پنج درصد جذب سرمایه‌گذاری را در این بخش شاهد هستیم و از اولویت‌های اساسی بخش کشاورزی، افزایش سرمایه‌گذاری است.

موسوی بیان کرد: جذب سرمایه‌گذار ارکان، قوانین و مقررات خاص خود را دارد و اصول و فرآیندهای آن باید رعایت شود؛ در اصل سرمایه‌گذاری شکی نیست ولی باید اهلیت کامل سرمایه‌گذاران مشخص و ثابت شود و فقط با عنوان سرمایه‌دار یا سرمایه‌گذار، اراضی را واگذار نمی‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تأکید کرد: باید از سرمایه‌گذار حمایت و بحث زمین و واگذاری آن در پرونده لحاظ شود، زمین واگذارشده بدون معارض باشد، استعدادسنجی با توجه به شرایط اقلیمی انجام شود، اصل طرح مصوب در استان به تصویب برسد و مجوز کمیته تخصیص آب منطقه‌ای هم مورد نیاز است.

موسوی تصریح کرد: در روستای مرزداران، 20 تعاونی وجود دارد که برای مردم منطقه توقع ایجاد کرده است؛ با توجه به اینکه باید چارچوبی تعیین شود تا سرمایه‌گذاران متضرر نشوند، باید برای مردم منطقه حق و سهمی از این تعاونی‌ها مشخص شود تا تنش‌های اجتماعی به وجود نیاید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه استان تهران 32 هزار فارغ‌التحصیل بیکار دارد، گفت: در تشکیل این تعاونی‌ها از همین افراد باید استفاده شود.

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.