با ما همراه باشید

اتاق خبر

اطمینان‌بخشی بانک مرکزی به سپرده‌گذاران بانک‌های مجاز

خبر استان : پس از چند روز اعتراض و تجمع، فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی با حضور در یک برنامه تلویزیونی شروط بانک مرکزی برای تسویه حساب‌های سپرده‌گذاران تعاونی‌های ادغام‌شده در مؤسسه کاسپین و به‌ویژه تعاونی اعتبار غیرمجاز فرشتگان را اعلام و تأکید کرد: به موجب قانون پرداخت سپرده‌ها فقط به اندازه دارایی‌ها صورت می‌گیرد و بانک مرکزی برای پرداخت سپرده‌ها منتظر فروش دارایی‌های فرشتگان نمی‌ماند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی اعلام کرد که امسال سال پایان فعالیت مؤسسات و تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز خواهد بود و البته به مردم اطمینان داد که نگران سپرده‌های خود نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز نباشند.
 فرشتگان و نیم میلیون سپرده‌گذار
معاون نظارتی بانک‌مرکزی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین تعاونی غیرمجاز از نظر تعداد سپرده‌گذاران و مبلغ بدهی، تعاونی اعتبار منحله فرشتگان بود، گفت: این تعاونی حدود ۵۰۰ هزار نفر سپرده‌گذار دارد که البته ۵۰ هزار نفر از این تعداد یا موجودی نداشتند یا حساب‌های خود را بسته بودند.
وی افزود: بررسی انجام شده در مورد سپرده‌های ۴۵۰ هزار نفر دیگر هم نشان داد که مجموع سپرده‌گذاری صورت گرفته اعم از اصل و سود از روز افتتاح حساب تا پایان اردیبهشت ماه، حدود ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. به‌گفته حیدری، در بررسی دارایی‌های تعاونی با توجه به تخلفات گسترده‌ای که توسط سهامداران صورت گرفته بود، تشخیص مرجع قضایی، بازداشت برخی از مدیران تعاونی بود تا کار رسیدگی به دارایی‌ها با اطمینان و دقت به اتمام برسد.
در ادامه هیأت تصفیه، املاک را به‌منظور ارزیابی به مرجع قضایی معرفی کرد. در واقع دارایی‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شود: اول وجوه نقد، دوم تسهیلات پرداخت شده، سوم اموال منقول و در نهایت اموال غیرمنقول که ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری را شامل می‌شود.
او تأکید کرد: بعد از ارزیابی تا به امروز دارایی‌های غیرمنقول این تعاونی، یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده است؛ ارزش تسهیلات پرداختی هم به یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که در مجموع ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد. ارزش اموال منقول هم، رقم چندان بزرگی به‌نظر نمی‌رسد که البته بررسی و لحاظ خواهد شد.
اما نکته مهم اینکه حین رسیدگی‌ها، با وجود ادعای مدیران در مورد میزان دارایی‌هایشان که پیش‌تر اعلام کرده بودند، همان رقم ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است. به‌گفته حیدری، از سه هفته پیش با همکاری پلیس آگاهی، ۳۰ فقره ملک شخصی شناسایی و مشخص شد سهامداران تعاونی از محل وجوه تعاونی به نفع خود، املاکی را به نام سایر اشخاص خریداری کرده‌اند. در مرحله بعد یعنی حدود دو هفته پیش نیز چندین دستگاه خودروی لوکس خارجی متعلق به این افراد شناسایی شد. همچنین یک مسافرخانه در مشهد و املاکی در شهر تهران شناسایی شده و در حال ارزیابی است و بهای آن‌ها به رقم دارایی‌های ارزیابی شده افزوده خواهد شد.
 پرداخت سپرده‌ها فقط به اندازه دارایی‌ها
حیدری خاطرنشان کرد: به موجب قانون، این دارایی‌ها متعلق به سپرده‌گذاران است؛ به این ترتیب نمی‌توان آن را به افراد دیگری مانند سهامداران اختصاص داد ضمن اینکه بیش از رقم دارایی‌های موجود هم نمی‌توان به سپرده‌گذاران پرداخت کرد. با این اوصاف تأمین کسری دارایی‌های موجود نسبت به سپرده‌ها بر عهده سهامداران است و باید از محل دارایی‌های خود، آن را تأمین کنند و اموال احتمالی که به نفع خود از تعاونی منحله برداشت کرده‌اند را باید عودت دهند.
اما اگر دارایی دیگری شناسایی نشود تا کسری‌های موجود را پوشش دهد دستگاه قضایی با آن‌ها برخورد لازم را خواهد کرد. معاون نظارتی بانک مرکزی همچنین با اشاره به پرداخت سودهای نامتعارف و غیرعادلانه پس از انحلال فرشتگان به سپرده‌گذاران افزود: ما سودهای پرداختی را فیلتر خواهیم کرد و پس از استخراج دقیق سودهای پرداختی در سال‌های گذشته، در نهایت سود پرداختی براساس نرخ‌های متعارف، محاسبه و متعاقباً مانده اصل و سود سپرده‌ها اعلام خواهد شد.
این فرایند برای اجرای عدالت بین سپرده‌گذاران انجام می‌گیرد، چون گروهی از سپرده‌گذاران با نرخ مثلا ۲۰ درصد سود می‌گرفتند و گروهی با نرخ ۳۸ درصد، اما هیچ دلیل منطقی در این خصوص وجود ندارد و تن‌ها به‌منظور اغفال سپرده‌گذاران بزرگ، نرخ سود بیشتری تعیین کرده‌اند.
 مردم نگران سپرده‌های بانکی خود نباشند
ولی‌الله سیف روز گذشته در کانال تلگرامی‌اش به جوسازی‌ها و انتقاد‌ها پاسخ داد و نوشت: ‎بانک مرکزی حامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز و حافظ منافع سپرده‌گذاران است. وی با اشاره به فرایند قانونی سامان‌دادن به مؤسسات و تعاونی‌های اعتبار در سال‌های اخیر با بیان اینکه بانک مرکزی همواره خود را نماینده سپرده‌گذاران می‌داند و برای احقاق حقوق قانونی آنها، حداکثر تلاش خود را اعمال می‌کند، خطاب به مردم اطمینان داد که می‌توانند بدون نگرانی در مورد سپرده‌های خود با بانک‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی و همچنین مؤسسات اعتباری مجاز همکاری داشته باشند.
رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به همکاری قوه قضاییه جهت شناسایی و ارزیابی دارایی‌های تعاونی اعتبار منحل شده فرشتگان تصریح کرد: خط اعتباری به مؤسسه اعتباری کاسپین به اندازه دارایی‌های شناسایی شده اختصاص می‌یابد تا امکان تعیین تکلیف و یا پرداخت سپرده‌های مردم فراهم شود و آن‌ها منتظر وصول تسهیلات یا فروش دارایی‌ها نشوند امیدوارم ظرف چند‌ماه آینده مسائل مربوط به این تعاونی با همراهی سپرده‌گذاران محترم به‌طور کامل، حل و فصل شود.
رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرده است: ‎پس از اتمام شناسایی و ارزیابی دارایی‌های تعاونی اعتبار غیرمجاز و منحله فرشتگان، درصورت وجود کسری برای پرداخت سپرده سپرده‌گذاران، تأمین هر میزان کسری برعهده مؤسسان و مدیران است و باید آن را از محل دارایی‌های شخصی تأمین کنند و هرگونه دارایی و اموالی را که به نفع خود از تعاونی برداشت کرده باشند، عودت دهند تا سپرده‌گذاران به حقوق خود دست یابند.
وی با تأکید بر اینکه ‎ساماندهی مؤسسه‌های غیرمجاز، ارتباطی با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز که اسامی آن‌ها در وب‌سایت بانک مرکزی وجود دارد، نخواهد داشت و فعالیت شبکه بانکی مجاز کشور با انضباط و سلامت ادامه دارد. به مردم توصیه کرد: فقط به بانک‌ها و مؤسسات مجاز مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند که آن‌ها تحت پوشش و نظارت بانک‌مرکزی، از سلامت و استحکام مناسبی برخوردار بوده و علاوه بر آن براساس ضوابط، تحت پوشش صندوق ضمانت سپرده‌ها قرار دارند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.