با ما همراه باشید

اتاق خبر

بروکراسی مانع افزایش تولید/برگشت عسل صادراتی‌ به کشور توسط حجاج

خبر استان : عبدالرضا بساک از زنبورداران نمونه استان تهران که عسل‌های تولیدی خود را در کشورهای مختلف نظیر کویت، عربستان و اردن به فروش می‌رساند بروکراسی را مهمترین مانع افزایش تولید می‌داند.

شهرستان ورامین در تولید عسل یکی از شهرستان‌های فعال در استان تهران است و با تلاش زنبورداران و فعالان این حوزه، میزان تولید این محصول دارویی و شفابخش در ورامین به بیش از ۳۲ تن رسیده است.

عبدالرضا بساک از زنبورداران فعال و مطرح شهرستان ورامین است که عسل‌های تولیدی خود را نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف نظیر کویت، عربستان و اردن به فروش می‌رساند.

موفقیت زنبوردار ورامینی به‌جایی رسید که به‌عنوان کارآفرین برتر استان تهران در سال ۹۰ و زنبوردار نمونه استان تهران در همین سال انتخاب شد.

 از کسب عنوان کارآفرین برتر استان تهران تا دریافت ۶ لوح بلورین

بساک به عنوان یک زنبوردار و کارآفرین نمونه تاکنون موفق به دریافت شش لوح تقدیر و تندیس بلورین طی سال‌های ۸۹ تا ۹۳ در جشنواره‌های مختلف شده و هدایایی را از دستان مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی دریافت کرده است. در گفتگو با این کارآفرین نمونه وضعیت تولید عسل در استان و مشکلات حرفه زنبور داری را مورد بررسی قرار دادیم.

عبدالرضا بساک معتقد است عسل طبیعی و خالص نقش مهمی را در حفظ سلامتی و مبارزه با برخی امراض و بیماری‌ها دارد.

تولید عسل ارگانیک در ورامین

وی می‌گوید: چه بسیار افرادی که از عسل طبیعی و خالص استفاده کرده و بیماری‌های مختلفی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند، درمان شده است.

بساک به رمز موفقیت خود در تولید عسل اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تمام تلاش خود را طی سال‌های اخیر کرده‌ام که عسل خالص و با منشأ گل و گیاه را در اختیار مردم قرار دهم.

وی تأکید می‌کند: عسل‌های تولیدی را با توجه به علم روز و ارگانیک تولید می‌کنم و هیچ نگه‌دارنده‌ای نیز در آن به کار نمی‌برم، به همین خاطر کشورهای مختلفی مشتری عسل‌های تولیدی‌ام هستند.

بساک در خصوص موفقیت‌هایی که در حرفه اش کسب کرده می‌گوید: خوشبختانه توانستم با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی و حضور در بازارهای بین‌المللی به‌عنوان تعاونی برتر در سال ۸۹ انتخاب شوم.

زنبوردار مطرح ورامینی اضافه می‌کند: همچنین در سال ۹۰ به‌عنوان زنبوردار و کارآفرین برتر و نمونه استان تهران انتخاب و طی سال‌های ۸۹ تا ۹۳ در جشنواره‌های مختلف، ۶ لوح تقدیر و تندیس بلورین را از دستان مسئولان دریافت کردم.

روحیه کار و تلاش از کودکی در من رشد کرد

وی عنوان می‌گوید: در آخرین مراسم تقدیر نیز در سال جاری به‌عنوان برنده لوح تقدیر از ستاد بسیج اقتصاد مقاومتی به‌منظور تلاش برای گسترش سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شدم.

این کارآفرین برتر استان تهران با اشاره به سابقه کشاورزی در خانواده خود یادآور می‌شود: بنده در دزفول و در میان پدر و مادری مذهبی پرورش پیدا کردم و پدرم علاوه بر حضور در کسوت روحانیت، کشاورزی نیز می‌کرد، به همین خاطر از سنین کودکی به کشاورزی علاقه داشتم.

وی می‌افزاید: پدرم حافظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه بود، به همین خاطر از همان دوران کودکی روحیه کار و تلاش در ما پرورش پیدا کرد.

این فعال حوزه تولید عسل با اشاره به حضور در عرصه زنبورداری ادامه می‌دهد: قبلا در وزارت جهاد کشاورزی کار می کردم و مسئولیت هایی را در این مجموعه بر عهده داشتم اما پس از مدتی به دلیل آلودگی هوای تهران به زنبورداری و تولید عسل روی آوردم.

تولید دو هزار کیلو عسل طبیعی

بساک با بیان اینکه ابتدا به صورت محدود فعالیت خود را با دو کندو آغاز کردم، می‌گوید: بعدها توانستم کار خود را گسترش دهم و اکنون بیش از ۲۰۰ کندو دارم.

این زنبوردار نمونه در حال حاضر  بیش از دو هزار کیلو عسل طبیعی تولید می کند که بخش قابل توجهی از آن صادر می‌شود.

بساک تأکید دارد: تمام تلاش خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و گسترش روحیه کار و تلاش به کار گرفته ام و در این راه از همه اهرم‌های موفقیت بهره برده‌ام.

وی در خصوص نوع عسل‌ها می‌گوید: عسل های تولیدی در کشور دارای درجه و ارزش های مختلفی هستند و ارزش آن نیز بر اساس آزمایش با دستگاه‌های امروزی مشخص می‌شود.

عربستان و اردن مشتری عسل زنبوردار ورامینی

بساک با اشاره به به صادرات محصولات خود به کشورهای عربی می‌گوید: عسل تولیدی خو را به کشور کویت صادر می‌کنم و از کویت به کشورهای نظیر اردن، امارات، عربستان و امارات می‌رود.

وی با ذکر خاطره ای جالب از خرید عسل تولیدی خود توسط زائران ایرانی می‌گوید: گاهی پیش می آید که حجاج بیت الله الحرام که به عربستان سعودی می‌روند، عسل تولیدی بنده را خریداری و به عنوان عسل خالص به ایران باز می‌گردانند.

کشورهای عربی هر کیلو عسل طبیعی را ۵۰ دلار خریداری می کنند

بساک می‌گوید: طی آزمایشی در کویت بر روی عسل تولیدی‌ام، امتیاز عالی به این عسل داده شد، به همین خاطر برای هر کیلو صادرات عسل، ۵۰ دلار برای من درآمدزایی می شود، در حالی که این زمینه در ایران فراهم نیست.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در ایران حاضر نیستند که برای عسل طبیعی و خالص این مقدار هزینه کنند، به همین خاطر مجبور هستیم که عسل های ارگانیک و تولیدی را به کشورهای عربی صادر کنیم.

بروکراسی حاکم مهم‌ترین مانع برای گسترش فعالت است

بساک می‌گوید: عسل طبیعی و ارگانیک که از منشأ گل و گیاه تهیه و هیچ افزودنی ندارد، حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان در ایران قیمت دارد اما متأسفانه مردم تصور می کنند که عسل هایی با قیمت بسیار پایین تر از این ها طبیعی هستند، درحالی که عسل های ارزان همان مربا هستند.

زنبوردار نمونه ورامینی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که چه مشکلات و دغدغه هایی برای کسب موفقیت های جدید وجود داد، اظهار می دارد: بروکراسی و کاغذ بازی مهمترین مانع برای گسترش فعالیت های واحدهای تولیدی در این عرصه است.

بساک می‌افزاید: چندین سال پیش برای گرفتن پروانه بهداشت به شبکه بهداشت و درمان ورامین مراجعه کردم اما برای این امر باید از هفت خوان رستم گذشت و همه سرمایه‌ام را باید برای تحقق این موارد صرف کنم، به همین خاطر از این امر منصرف شدم. گاهی آنچنان خسته می شوم که می گویم این کار را رها کرده و به همان فعالیت های سابق بپردازم.

کارآفرین برتر استان تهران ادامه می‌دهد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی تأکید فرمودند و باید برای تحقق این سیاست ها از تولیدات داخلی و فعالان اقتصادی و کارآفرینان این حوزه حمایت جدی شده و موانع موفقیت از سر راه برداشته شود.

وی از مسئولان گلایه می‌کند و می‌گوید: در حالی که به عنوان تعاونی برتر، کارآفرین برتر و زنبوردار نمونه انتخاب و در آزمایشگاه های خارجی امتیاز عالی به عسل تولیدی‌ام داده شده اما هنوز به من پروانه بهداشتی نداده‌اند.

وی اضافه می‌کند: هم اکنون برای صادرات هیچ مشکلی ندارم چرا که در هنگام ورود محصولات، آزمایشگاه های فعال در کشورها، عسل تولیدی را به طور دقیق آزمایش و بر اساس امتیازی که به آن می‌دهد، محصولم را خریداری و در بازار عرضه می کنند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.