با ما همراه باشید

اتاق خبر

عملیات محوطه سازی برج آرامگاهی علاء الدوله ورامین آغاز شد

خبر استان : رئیس دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین ازآغاز عملیات به سازی و محوطه سازی برج آرامگاهی علاء الدوله این شهرستان خبر داد .

شهاب پازوکی گفت: پس از سفر سعید شیرکوند معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به شهرستان ورامین، موضوع ارتقای جایگاه آثار تاریخی شهرستان مطرح و اعتبارات ویژه برای بهسازی و محوطه سازی این آثار به ویژه برج آرامگاهی علاء الدوله اختصاص پیدا کرد.
وی افزود: در اجرای این طرح دیواره های نامناسبی که این برج آرامگاهی را احاطه کرده جمع آوری شده و دیواره ها و نرده های جدید جایگزین می شود ضمن این که کار کف سازی محوطه و نورپردازی این اثر نیز همزمان اجرا خواهد شد.
پازوکی اظهار کرد: به منظور بهره گیری مناسب از فضای این مکان تاریخی و معرفی آن به علاقمندان، تابلوی معرفی اثر به دو زبان انگلیسی و فارسی در ورودی آن نصب شده و غرفه های صنایع دستی در این حیاط برج علاء الدوله مستقر خواهد شد.
وی با اشاره به تشکیل هیأت امنای برج علاء الدوله در آینده نزدیک گفت: به منظور آشنایی گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی، راهنمای گردشگری در محل برج مستقر می باشد تا اطلاعات لازم به علاقمندان ارائه شود.
پازوکی بیان داشت: پس از اتمام عملیات به سازی برج آرامگاهی علاء الدوله ، کار بهسازی محوطه مسجد جامع تاریخی ورامین که هم اکنون در دست مرمت است آغاز خواهد شد.
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین از تغییر درب ورودی، کف سازی، نورپردازی، ایجاد فضای سبز احداث مبلمان شهری به عنوان فعالیت های به سازی در مسجد جامع تاریخی ورامین یاد کرد.
وی گفت: با اتمام این عملیات، درب آثار تاریخی به طور کامل بر روی گردشگران باز شده و علاقمندان به این آثار می توانند در هر زمان از نزدیک این آثار را بازدید کنند.
شهرستان ورامین بیش از یکصد اثر تاریخی را در خود جای داده که از این تعداد 80 اثر به ثبت آثار ملی رسیده است.
برج علاء الدوله ، در اصل آرامگاه سیدعلاء الدین حاکم وقت ری بوده که منتسب به امام سجاد(ع) می باشد که در سده هفتم هجری در مرکز ورامین به خاک سپرده شد.

**برج آرامگاهی علاءالدوله ورامین پذیرای گردشگران است
برج آرامگاهی علاء الدوله ورامین به عنوان یکی از آثار شاخص معماری استان تهران محسوب می شود که جزو نخستین آثار تاریخی ایران است که به ثبت ملی رسیده و آماده پذیرایی از گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی می باشد.
این برج از خارج به صورت آجری و 32 ترکی می باشد و از داخل کاملا دایره ای است .
پایه برج بر روی پایه مدور آجری بنا شده که در کل متشکل از 9 ردیف آجر است و نوک دندانه ها مماس بر دایره قاعده قرار دارد .
ارتفاع بنا از کف سردابه تا آخر آن 27 متر است ولی حرکت عمودی دندانه ها ، آن را مرتفع تر نشان می دهد .
گنبد این برج دو پوششی است ، گنبد داخلی نیمه بیضوی است و بدون واسطه بر روی بدنه واقع شده است و پوشش خارجی که آجری است به واسطه سه کنج های بدنه بر روی پرده ها و دندانه های بدنه واقع شده است .
آجر چینی گنبد خارجی به صورت معمولی و رگ چین اجرا شده و تنها در رأس ؛ ناحیه ای با طرح جناغی است که از فرو رفتگی بعضی از آجرها پدید آمده است .
در بالای سقف روزنه ای به منظور تأمین روشنایی و تهویه بنا بین سقف بیرونی و داخلی تعبیه شده است .
در قسمت غربی این برج ، کمی پائین تر از مخروط سقف دریچه ای با قوس جناغی بر روی یکی از دندانه ها ساخته شده که این دریچه ورودی پلکانی مارپیچی است در ضخامت دیوار برج ساخته شده و در فاصله بین دو پوش گنبد ختم می شود .
در زیر اتاق برج سردابه ای وجود دارد که پائین تر از سطح زمین واقع شده است که از نظر نقشه ، دارای طرح چالیپا است و داخل دایره سطح قرار گرفته است .
ارتفاع این سردابه 192 سانتی متر است .
برج آرامگاهی علاء الدوله در ضلع جنوبی میدان امام (ره) ورامین واقع شده و همواره پذیرای بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی می باشد.
این اثر منحصر به فرد تاریخی در تاریخ 15/10/1310 به شماره 175در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.