با ما همراه باشید

اتاق خبر

مالچ های پلاستیکی آفت جدید اراضی کشاورزی ورامین

خبر استان : با توجه به کاهش شدید منابع آبی در شهرستان ورامین، کشاورزان این شهرستان برای اینکه ازحداقل آب موجود بهترین بهره را ببرند به روش استفاده ازمالچ پلاستیکی( به هرگونه پوششی اطلاق می شود که برای محافظت و ارتقاء کیفیت خاک روی سطح خاک گسترده می شود) متوسل شده اند، روشی که بلای جان اراضی کشاورزی این شهرستان شده است.

شهرستان ورامین با دارا بودن بیش از 80 هزار هکتار اراضی قابل کشت، یکی از مهم ترین مناطق کشاورزی استان تهران و کشور محسوب می شود و به دلیل کمبود منابع تأمین کننده آب، کاهش بارش نزولات جوی و خشکسالی های اخیر تنها 40هزار هکتار این اراضی مرغوب زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود.
محدودیت های موجود درمنابع آب این شهرستان، کشاورزان را وادار کرده تا با تغییر الگوی کشت محصولات و تغییر در شیوه های آبیاری سنتی به مدرن و مکانیزه، گام هایی اساسی در مدیریت مصرف آب برداشته و وضعیت موجود کشاورزی منطقه را حفظ نمایند.
توجه ویژه دولت به کشاورزی به ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان منجر شده تا آنان بتوانند با تغییر شیوه آبیاری سنتی غرقابی به روش های تحت فشار و مکانیزه، آب موجود در منطقه را مدیریت نمایند و هم اکنون بیش از 14هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به شیوه نوین آبیاری می شود.
در این بین کشاورزانی نیز هستند که با استفاده از روش های دیگر تلاش می کنند تا از هدررفت آب جلوگیری کنند و از آب موجود بیشترین بهره را ببرند، یکی از این روش ها استفاده از مالچ های پلاستیکی است به این صورت که کشاورزان سطح مزرعه را به منظور جلوگیری از تبخیر آب با پلاستیک می پوشانند و تنها بخشی از این پوشش پلاستیکی را که گیاه زیر آن قرار دارد، سوراخ می کنند تا گیاه بتواند در آن نقطه رشد کند.
هم اکنون بسیاری از مزارع صیفی جات ورامین به این روش زیر کشت می رود و سطح مزارع با استفاده از مالچ های پلاستیکی پوشیده می شود.
مشکل استفاده از مالچ های پلاستیکی زمانی خود را نشان می دهد که دوره کشت به پایان رسیده و کشاورزان برای کشت محصول بعدی مجبور به جمع آوری این مالچ ها می شوند و این در حالی است که این لایه های پلاستیکی در طول دوره کشت زیر آفتاب پوسیده شده اند و بخش اعظمی از آن در زمین باقی می ماند که این پلاستیک ها علاوه بر نابود کردن خاک، اثرات مخرب زیست محیطی را نیز به همراه دارد.
رییس اداره محیط زیست ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل تجزیه ناپذیری پلاستیک ها در طبیعت که گاه تا 500 سال نیز به طول می انجامد، اثرات مخرب زیست محیطی این پوشش های پلاستیکی بیش از پیش به اراضی کشاورزی وارد و باعث آلودگی محیط زیست نیز می شود.
منصور گل محمدی افزود: با وجود آن که کشاورزان در پایان دوره کشت نسبت به جمع آوری پلاستیک ها اقدام می کنند، ولی قسمت اعظم این پلاستیک ها در محل باقی می ماند و علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان به مسومیت خاک نیز منجر می شود.
وی تصریح کرد: شیرابه های ناشی از پلاستیک های مدفون شده زیرخاک از ترکیباتی شامل فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک برخوردار است که مشکلات عدیده ای را برای محیط زیست به همراه دارد و لازم است تا با اقدامات مناسب، کشاورزان را نسبت به خطرات این مواد آگاه ساخت.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان با استفاده از مالچ های پلاستیکی ضمن جلوگیری از تبخیر بیش ازحد و کاهش میزان مصرف آب می توانند رشد علف های هرز و آفات گیاهی را زیر این پوشش پلاستیکی کنترل کنند.
محمد حسین تاجیک افزود: همه افراد به خطرات ناشی از باقی ماندن پلاستیک در مزرعه که باعث نابودی خاک می شود، آگاهند و هیچ یک از کشاورزان هم دوست ندارند که با باقی گذاشتن پلاستیک در مزارع، باعث کاهش حاصلخیزی خاک شوند.
وی گفت: مدیریت مصرف آب مقوله ای جدی در کشاورزی ورامین محسوب می شود و کشاورزان تلاش می کنند با شیوه های نوین از آب موجود بهترین استفاده را ببرند و دراین مسیر مدیریت جهاد کشاورزی ورامین نیز تلاش دارد تا با برگزاری دوره های آموزشی، کشاورزان را نسبت به این موضوع توجیه کند.
به گفته وی دوره های ترویجی برای استفاده بهینه کشاورزان از مالچ های پلاستیکی در بخش های مختلف ورامین برگزار شده و در این دوره ها کشاورزان نسبت به خطرات باقی گذاشتن پلاستیک در مزارع آگاه شده اند.
تاجیک تصریح کرد: کارشناسان کشاورزی درهنگام برداشت محصولات زراعی با حضور در مناطق مختلف نکات لازم را به کشاورزان یادآوری می کنند تا در دوره های مختلف کشت، مشکلی برای اراضی کشاورزی آنها وجود نیاید.

منبع : ایرنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.