با ما همراه باشید

اتاق خبر

اختلاف مسئولان صنایع تبدیلی پسته را به ورامین نرساند

خبر استان : در حالی که وزیران صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دستور راه‌اندازی صنایع تبدیلی پسته در ورامین را صادر کرده‌اند اما اختلافات مسئولان ورامین اجازه نمی‌دهد این دستور عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، شهرستان ورامین همواره به‌عنوان قطب کشاورزی و دام‌پروری استان تهران محسوب و به همت کشاورزان و دام‌پروران این منطقه نقش به سزایی را در تأمین امنیت غذایی این استان بر عهده دارد.

اگر تا چند سال پیش شهرستان ورامین در تولید چند محصول مشخص نظیر گندم، جو، گوشت قرمز و مواد لبنی در کشور مشهور بود اما امروز کشت پسته، زعفران و چندین محصول دیگر در ورامین موفقیت‌آمیز بوده و آوازه محصولات این خطه به خارج از مرزها رسیده است.

موفقیت پسته کاران ورامینی در برداشت پسته

هم‌اکنون حدود پنج هکتار از اراضی منطقه ورامین زیر کشت پسته رفته و درحالی‌که میانگین برداشت پسته در هر هکتار  یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است اما برخی پسته کاران ورامین توانسته‌اند با استفاده از روش‌های علمی از این میزان فراتر روند.

امروز پسته ورامین باوجود داشتن کیفیت مطلوب با برند این منطقه وارد بازارهای داخلی و خارجی نمی‌شود و این امر بسیاری از مسئولان و فعالان اقتصادی این بخش را رنج می‌دهد.

پسته کراپ شده

پسته‌ای که با برند ورامین به بازارهای بین‌المللی نمی‌رود

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی پسته در ورامین سبب شده تا محصولات تولیدشده توسط پسته کاران ورامینی به شهرهای مانند کرمان منتقل‌شده و پس از انجام عمل فراوری با برند شهرهای مختلف کشور به بازارهای داخلی و بین‌المللی ارسال شود.

اگرچه محصول پسته ظرفیت و پتانسیل بالایی برای ارزآوری و گسترش صادرات محصولات غیرنفتی برای ورامین دارد اما نبود صنایع تکمیلی و تبدیلی پسته این آرزو را به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل کرده است.

آرزویی که رنگ واقعیت به خود نگرفت

وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در حاشیه سفر به شهرستان ورامین با اشاره به پتانسیل اين منطقه در زمینه تولید پسته عنوان كرد: دولت با راه‌اندازی صنایع تکمیلی برای تولید پسته بانام ورامین موافق است تا زمینه صادرات این محصول به خارج از کشور فراهم شود.

درحالی‌که وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور راه‌اندازی صنایع تکمیلی پسته در ورامین را صادر کرد اما این موضوع پس از گذشت چندین ماه عملیاتی نشد و بسیاری تصور می‌کردند که این قول از جانب وزارت صنعت و معدن پیگیری نشده است.

پسته کراپ شده

وزیران جهاد و صنعت و معدن برای راه‌اندازی صنایع تکمیلی پسته دستور داده‌اند

سفر چند روز گذشته محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به ورامین نشان داد که وزیران صنعت و معدن و جهاد کشاورزی دستور راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی پسته را صادر کرده و آن را به مقامات مسئول ابلاغ کردند.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در سفر به ورامین در پاسخ به سؤال مسئولان و خبرنگار مهر مبنی بر آخرین وضعیت راه‌اندازی صنایع تبدیلی پسته در ورامین اظهار داشت: دستور راه‌اندازی صنایع تکمیلی و تبدیلی پسته از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادرشده است.

نکته جالب‌توجه آن بود که وزیر جهاد کشاورزی حتی به مدیر جهاد استان تهران نیز آدرس ابلاغ و آخرین وضعیت راه‌اندازی صنایع تبدیلی پسته را اعلام کرد.

حال این سؤال نزد بسیاری از مردم وجود دارد که علیرغم دستور وزیر صنعت و جهاد کشاورزی چرا راه‌اندازی صنایع تبدیلی پسته رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرد.

درحالی‌که وزیران صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دستور راه‌اندازی صنایع تبدیلی پسته در ورامین را صادر کرده‌اند اما اختلافات مسئولان ورامین اجازه نمی‌دهد این دستور عملیاتی شود.

تأکید ائمه جمعه بر راه‌اندازی صنایع تبدیلی در ورامین

عدم راه‌اندازی صنایع تکمیلی پسته در ورامین در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته این شهرستان نیز بازتاب داشت و امام‌جمعه موقت ورامین از عدم اهتمام مسئولان به راه‌اندازی این صنعت ابراز گلایه کرد.

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی اظهار داشت: امروز شهرستان ورامین در تولید پسته از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، پسته ورامین با برند شهرهای دیگر نظیر رفسنجان وارد بازار می‌شود.

پسته کراپ شده

امام‌جمعه موقت ورامین افزود: چرا مسئولان نسبت به راه‌اندازی صنایع تکمیلی پسته که به مردم این خطه قول آن داده‌شده است، اهتمام نمی‌ورزند.

همچنین حجت‌الاسلام سید حسین حسینی امام‌جمعه جوادآباد ورامین نیز در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه با اشاره به‌ضرورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی در این منطقه اظهار داشت: ایجاد صنایع تبدیلی، رفع مشکل آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی، حمایت از کشاورزان و دامداران از مهم‌ترین اقدام‌های اقتصادی دولت در این بخش از شهرستان ورامین است.

مشکل عدم راه‌اندازی صنایع تبدیلی پسته در ورامین درون شهرستانی است

محمدحسین تاجیک رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی صنایع تبدیلی پسته در ورامین اظهار داشت: جهاد کشاورزی با راه‌اندازی صنایع تبدیلی پسته در ورامین موافق است.

وی افزود: جهاد کشاورزی نامه‌ای را به محیط‌زیست برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی نوشت اما مسئولان محیط‌زیست با راه‌اندازی این صنایع مخالفت کردند.

تاجیک ادامه داد: عدم راه‌اندازی صنایع تبدیلی پسته در ورامین به ادارات درون شهرستان بازمی‌گردد و باید فرماندار در این زمینه هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

پسته کراپ شده

پسته‌ای که در ورامین تولید و به نام کرمان به فروش می‌رسد

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: موضوع پسته‌کاری در ورامین و عدم امکان فراوری و ارسال آن با برند ورامین در شورای برنامه‌ریزی استان که در ورامین برگزار شد، موردتوجه قرار گرفت.

وی افزود: متأسفانه امروز پسته کاران ورامینی علیرغم اینکه حجم زیادی پسته تولید می‌کنند اما پایانه لازم برای فرآوری آن وجود ندارد و پسته در ورامین تولید و با برند کرمان به بازارهای داخلی و خارجی ارسال می‌شود.

نقوی حسینی ادامه داد: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به ورامین، موضوع راه‌اندازی صنایع تبدیلی پسته از سوی امام‌جمعه موقت ورامین مطرح شد که وزیر جهاد اعلام کرد که مصوبه راه‌اندازی بخش فرآوری پسته در ورامین صادرشده و حتی آدرس نامه را نیز به رییس جهاد کشاورزی استان تهران داد.

وی اضافه کرد: قرار است که تعاونی پسته کاران ورامین دستور وزیر جهاد کشاورزی را برای حصول نتیجه پیگیری کند.

به هر ترتیب عدم هماهنگی و تعامل مسئولان شهرستان ورامین سبب شده تا یک امتیاز بزرگ که نقش پررنگی را در توسعه اقتصادی منطقه دارد به ورامین نرسد.

خبرنگار: سید محمدحسن محمودی

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.