با ما همراه باشید

اتاق خبر

متروی تهران – ورامین در ایستگاه بلا تکلیفی/ وعده هاي بي عمل ادامه دارد

خبر استان : شهرستانهای جنوبشرق تهران در حالی با افزایش چشمگیر جمعیت مواجه هستند که حمل و نقل به یکی از مشکلات عمده در این منطقه تبدیل شده و اجرای پروژه مترو نیز همچنان در ابهام قرار دارد.

شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک با جمعیت چندصدهزار نفری با مشکلات بسیاری در حوزه حمل و نقل روبرو است به همین خاطر همواره یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان در این زمینه تسریع در ساخت و راه اندازی متروی تهران-ورامین-پیشوا است.

مسئولان شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک، بارها در دیدار با مسئولان بلند پایه کشور از جمله رییس جمهور و معاون اول رییس  جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی در دولت گذشته و فعلی خواستار تسریع در این پروژه مهم و ملی شدند.

مطالبه ای که عاقبت آن مشخص نیست

مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک نیز همواره در دیدار با مسئولان با اشاره به افزایش جمعیت این مناطق، راه اندازی مترو را یک نیاز انکار ناپذیر برای مردم جنوبشرق استان تهران عنوان کرده است.

مردم این مناطق همواره تأکید دارند که روزانه هزاران سفر از شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک برای انجام امور اداری، تحصیلی، درمانی و غیره انجام می شود و عدم راه اندازی مترو سبب افزایش هزینه های و اتلاف وقت شده است.

پروژه متروی تهران-ورامین-پیشوا در دولت گذشته به عنوان یک پروژه ملی مورد توجه قرار گرفت اما هر روز خبرهای ضد و نقیضی درباره سرنوشت این پروژه ملی به گوش می رسد.

متروی تهران-ورامین یک پروژه ملی است

مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک نیز هنوز نمی دانند که عاقبت این پروژه ملی و مهم به کجا خواهد رسید و آیا این پروژه در اختیار شرکت مترو باقی می ماند یا به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار می شود.

بهره‌برداری رسمی از مترو شیراز

مردم و مسئولان ورامین، پیشوا و قرچک تأکید دارند که این مناطق دارای قطار و ریل راه آهن هست و آنچه امروز نیاز جنوبشرق استان تهران است، راه اندازی مترو است.

از طرف دیگر در حالی که هنوز اجرای پروژه مترو با موانعی روبرو است، اجرای این پروژه بر سطح یا زیرزمین در شهر ورامین، با اختلاف نظر مواجه است.

محسن هاشمی در ۱۳ آذرماه ۹۲در حاشیه سفر به ورامین و در دیدار با امام جمعه شهرستان اظهار داشت: در دولت گذشته بودجه مترو به راه آهن واگذار شد و خط سوم راه آهن به اسم مترو شروع به فعالیت کرد.

اختلاف نظری که در اجرای پروژه مترو در ورامین رخ داد

عضو هیئت مدیره مترو تهران و حومه افزود: بنده در سفر به ورامین از پروژه مترو بازدید می کنم و پیگیر اجرا شدن این طرح هستم.

وی ادامه داد: در دولت جدید تلاش دارم تا اعتبار لازم برای اجرای مترو ورامین تخصیص یابد و این طرح زودتر عملیاتی شود.

معاون سابق سیاسی و انتظامی فرماندار ورامین در ۱۳ خرداد سال گذشته  در این خصوصدر گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت متروی ورامین اظهار داشت: پروژه متروی ورامین دارای سه مسأله و مشکل است که در این سه موضوع اختلاف نظرهای بین شرکت مترو و مسئولان شهری ورامین وجود دارد.

اظهاراتی که مردم ورامین را نگران کرد

سید رضا طباطبایی افزود: پل بلوار امام رضا(ع)، تعداد ایستگاه های متروی ورامین و زیر زمین یا روی زمین بودن پروژه مترو ورامین از مهمترین موضوعات اختلافی بین شرکت مترو و شهرداری است.

وی ادامه داد: جلسه ای در محل فرمانداری ورامین برگزار و مسئولان شهرداری ورامین، شرکت مترو و پیمانکار طرح متروی ورامین نظرات خود را بیان کردند که در نهایت یکی از مناقشات میان مترو و شهرداری ورامین یعنی پل امام رضا در این جلسه حل و فصل شد.

در هشتم آبان ماه سال گذشته نیز عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به ورامین سفر کرد و خبر از اجرای قطار سریع السیر در این شهرستان به جای مترو داد و اظهار داشت: هدفم از سفر به ورامین بررسی نحوه راه‌اندازی قطار حومه‌ای سریع السير بود که اکنون در حال بررسی زیرساخت‌ها، تامین ناوگان، تجهیزات و ایستگاه‌های آن هستیم زیرا خطوط ریلی این محور قابلیت حرکت قطار حومه‌ای را دارند.

تلاش برای گرفتن پروژه متروی ورامین از شهرداری تهران

وی ادامه داد: مطالعات راه اندازی قطار سریع‌السیر مسیر تهران – ورامین آغاز شده و زیرساخت‌ها و سرمایه‌های لازم برای اجرای این طرح توسط مسئولان ذی‌ربط اندیشیده شده است که بر این اساس اولین قطار سریع السیر حومه کلانشهرها در مسیر تهران – ورامین به زودی راه اندازی شده و در اختیار مردم این مناطق قرار خواهد گرفت.

در اردیبهشت ماه امسال نیز برخی روزنامه های سراسری در خبری نوشتند که در حالی که بر اساس مصوبه هیئت دولت سابق، مقرر شده بود شهرداری تهران مسئولیت بخشی از احداث مترو تهران ورامین گرمسار را طبق قانون حمل و نقل درون شهری و برون شهری بر عهده داشته باشد، طی روزهای اخیر و با مصوبه کابینه یازدهم، مقرر شده است با توجه به درخواست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، این مسئولیت از شهرداری تهران گرفته شود

دستگاه اجرایی پروژه مترو در بودجه ۹۴ شهرداری تهران است

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامیدر گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح آخرین وضعیت پروژه متروی تهران-ورامین-پیشوا اظهار داشت: متروی تهران به ورامین، قرچک و پیشوا به عنوان یک پروژه  ملی محسوب و بودجه و دستگاه اجرایی آن از سوی مجلس شورای اسلامی در بودجه سنواتی تعیین می شود.

سید حسین نقوی حسینی  افزود: دولت در لایحه بودجه سالانه خود یک مجری و دستگاه اجرایی را برای انجام پروژه انتخاب می کند و این پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی ارائه می گردد و زمانی که این امر در مجلس به تصویب رسید به قانون تبدیل می شود.

مصوبه دولت در خصوص متروی تهران-ورامین بر خلاف قانون است

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت آن است که زمانی که یک موضوع به قانون تبدیل شد، دولت نمی تواند آن را به تنهایی لغو کند.

این مسئول اضافه کرد: بودجه متروی منطقه ما در لایحه بودجه ۹۴ دیده و دستگاه اجرایی آن شهرداری تهران تعیین شده است و مهم نیست که شهرداری تهران محدوده اش کجاست بلکه آنچه اهمیت دارد آن است که قانون، دستگاه اجرایی برای اجرای پروژه متروی تهران به ورامین، قرچک و پیشوا را شهرداری تهران تعیین کرده است.

پروژه متروی تهران-ورامین مترو خواهد ماند

نقوی حسینی عنوان کرد: ردیف بودجه اجرای متروی تهران به ورامین و پیشوا به تصویب رسیده و مصوبه دولت در این زمینه خلاف قانون بوده و قطعا در کمیته تطبیق قوانین لغو خواهد شد.

وی یادآور شد:  پروژه متروی تهران به قرچک، ورامین و پیشوا نمی خواهد از بودجه شهرداری استفاده کند بلکه بودجه ملی در اختیار شهرداری به عنوان پیمانکار پروژه قرار می گیرد به همین خاطر این پروژه مترو بوده و در اختیار شهرداری تهران است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.