با ما همراه باشید

اتاق خبر

امامزاده یحیی ورامین | مقبره ای تاریخی در ورامین

امامزاده باشکوه یحیی در روستای کهنه گل که امروزه در داخل شهر ورامین است، قرار دارد. این امامزاده با گنبد آجری در محوطه گورستان محصور است. امامزاده مذهبی یحیی از دو قسمت جدید و قدیم تشکیل شده است. قسمت های قدیمی تر بنای اصلی بقعه متبرک امامزاده یحیی است که از یک اتاق گنبد دار تشکیل گردیده است و در درون قسمت جدیدتر قرار دارد. بنای اصلی مقبره که ورودی آن از ایوان شمالی جدید التاسیس است از خارج مربع و از داخل هشت ضلعی است. امامزاده یحیی ورامین از زیباترین جاذبه های مذهبی ورامین و جاهای دیدنی آن به شمار می آید که برای مردم شهر ورامین مقدس و قابل احترام است. این بنا معماری منحصر به فردی دارد و در بین آثار تاریخی این شهر می درخشد. در مجله همگردی با ما همراه باشید تا سفری به بقعه متبرک امامزاده یحیی داشته باشیم…

امامزاده تاریخی یحیی ورامین

در وسط بنای مقبره ضریح ساده و چوبی وجود دارد و در حال حاضر ازاره های آن تزیینات کاشی کاری از دوره قاجاریه دارد، در بالای ازاره ها که توسط کاشی تزیین شده اند، کتیبه گچی با خط ثلث با تاریخ (705 ه.ق) وجود دارد. گنبد مقبره از روش تبدیل چهارگوش به هشت ضلعی و 8 ضلعی به شانزده ضلعی شکل گرفته و از داخل گنبد مخروطی به نظر می رسد و در زیر گنبد چهار دایره گچ بری وجود دارد که در درون آن ها کلمات محمد، علی، حسن، حسین نوشته شده است. اهمیت این بقعه بیشتر در تزیینات گچبری، کتیبه های برجسته به خط ثلث و کاشیکاری زرین فام آن است. گچبری های این مقبره به رنگ های طلایی، مشکی و سفید است. تا قرن 13 ه.ق (19 میلادی) کاشی های پرشکوه زرین فام به شکل کوکبی و صلیبی با نقوش گل و گیاه در محراب و ازاره های بقعه به چشم می خورد که متاسفانه همه آن ها در حال حاضر به غارت رفته و در حدود 24 مجموعه در سرتاسر جهان پراکنده هستند. نمونه ای از سفال های زرین فام امامزاده یحیی با تاریخ (663 ه.ق) در موزه مترو پلتین نیویورک نگهداری می شود که نام سازنده آن ها علی بن محمد بن ابی طاهر از خاندان معروف کاشی ساز کاشان است.

محراب امامزاده یحیی ورامین

محرابی با تاریخ (663 ه. ق) وجود دارد. این محراب توسط علی بن محمد ابی طاهر ساخته شده است. سنگ قبری از این امامزاده به سرقت رفته است که این سنگ قبر محرابی شکل به تاریخ (705 ه.ق) است که امروزه در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ روسیه است و دارای این عبارت است که این سنگ قبر برای مقبره امامزاده یحیی ساخته شده است و احتمالا این سنگ قبر توسط یوسف، پسر علی بن محمد بن ابی طاهر درست گردیده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.