با ما همراه باشید

اتاق خبر

فاجعه ورامین در ایستگاه آخر

خبر استان:

متهم پرونده ستايش امروز محاکمه می‌شود

فاجعه ورامین در ایستگاه آخر

خبر استان:يکي از پرسروصداترین پرونده‌هايي که در سال ۹۵ مطرح و به آن رسيدگي و منجر به صدور حکم شد، پرونده ستايش قريشي، دختر 6 ساله افغانستانی بود که پسري در ورامين او را به قتل رساند. رسيدگي به پرونده موسوم به «ستايش» در شهريور سال ۹۵ در شعبه هفتم دادگاه کيفري «يک» استان تهران به رياست قاضي خازني انجام شد و درنهايت سه اتهام عمل منافي عفت، قتل عمد و جنايت بر ميت به متهم، پرونده تفهيم شد. بر‌اساس رأي صادرشده، قاتل اين پرونده درباره اتهام قتل عمد، به قصاص نفس و درباره اتهام تجاوز به عنف، به يک‌بار اعدام و درباره اتهام جنايت بر ميت به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.           با اعتراض به رأي صادرشده توسط دادگاه کيفري، پرونده براي رسيدگي به شعبه ۳۲ ديوان‌عالي کشور ارسال شد و ديوان‌عالي نيز حکم دادگاه بدوي را عينا تأييد کرد. قاسمي‌آقباش، ۱۱ بهمن سال ۹۵ از ارسال پرونده ستايش به اجراي احکام دادسراي ورامين خبر داد و گفت که خانواده ستايش مصر به اجراي حکم هستند. مجتبي فرحبش، وکيل‌مدافع متهم پرونده ستايش نيز روز ۱۱ بهمن سال ۹۵ اظهار کرد: «از آنجا که پرونده به اجراي احکام ارسال شده، موکلم درخواست اعاده دادرسي‌اش را به رئيس‌کل دادگستري استان تهران ارائه کرده است. من نيز لايحه‌اي را تقديم کانون اصلاح و تربيت کرده‌ام.»
اسيد براي نابودي جسد
ستايش قريشي، دخترکي 6 ‌ساله افغان‌تبار وراميني بود که از سوي پسر ۱۷ ساله همسايه ربوده و به قتل رسيد و پيکرش با اسيد سوزانده شد. شيرآقا قريشي، پدر مقتول، ۱۶ سال پيش از افغانستان به ايران آمده و کارگر و پناهجو است. به گفته او، ستايش، ساعت يک روز يکشنبه، ۲۲ فروردين براي خريد بستني به مغازه سر کوچه مي‌رود. پس از خريد بستني، تنها 10 متر مانده به منزل، قاتل ستايش را دزديده و به خانه خود مي‌برد. چگونگي دزديدن او به گفته پدرش نامشخص است. مادر ستايش پس از گذشت نزديک به نيم ساعت، نگران شده و به پدر مقتول تلفن مي‌زند. پدر مقتول پس از برگشتن از سر کار، به جست‌وجو پرداخته اما نشاني پيدا نمي‌کند. پس از آگاهي‌رساندن به پليس، ازسوي پليس به آنها توصيه مي‌شود که همچنان تا يک ساعت ديگر نيز به جست‌وجو ادامه دهند تا مطمئن شوند که کودک آنها در خانه ديگر خويشاوندان نباشد. پس از ناموفق‌بودن جست‌وجوي مجدد و مراجعه دوباره به کلانتري، از آنها خواسته مي‌شود که به آگاهي رفته و موضوع را در آنجا گزارش کنند اما در آگاهي به آنها گفته مي‌شود که وقت کاري به پايان رسيده و فردا صبح بايد مراجعه کنند. صبح روز بعد، پدر مقتول به آگاهي رفته و جست‌وجوها همچنان ادامه پيدا مي‌کند. درنهايت پليس به پدر مقتول خبر مي‌دهد که قاتل نوجوان پس از کشتن دختر او، به دوست خود تلفن زده و از او مي‌خواهد تا در ناپديد‌کردن جسد به او کمک کند ولي دوستش حادثه را بلافاصله به پدر خود اطلاع داده و پدر او هم ماجرا را به پليس اطلاع مي‌دهد و پليس نيز اقدام به دستگيري قاتل مي‌کند. اين‌گونه عنوان شده است که قاتل پيش از قتل و اسيدپاشي به او، به مقتول تجاوز کرده است اما پدر مقتول اظهار کرده که دراين‌باره منتظر رسيدن گزارش پزشکي قانوني بوده که تاکنون به‌دست او نرسيده است.
اولين اظهارنظر دادستان ورامين
سرانجام 10 روز پس از انتشار خبر تعرض و قتل ستايش، ابوالقاسم مرادطلب، دادستان عمومي انقلاب ورامين، از ابهامات و شايعات درباره حادثه پرده برداشت و روايت دقيق‌تري از آن را بازگو کرد. به گفته او متهم 16 ساله، در روز حادثه، مقتول را که براي بازي به خانه‌شان آمده بود، به طبقه دوم کشاند و به قتل رساند. ربودني اتفاق نيفتاده و متهم به شکل ديگري ستايش را به خانه آورده بود. روز حادثه، متهم با خواهر و خواهرزاده خردسالش در خانه بود که ستايش براي بازي با آنها به خانه‌شان آمد. دقايقي بعد، خواهر و خواهرزاده متهم خانه را ترک کردند و از ستايش هم خواستند که به خانه خودشان برگردد اما با رفتن آنها، ستايش براي لحظه‌اي در خانه تنها شد. متهم او را صدا زد و به طبقه دوم کشاند و در آشپزخانه به قتل رساند. دادستان ورامين، صحت موضوع تعرض را منوط به نتيجه پزشکي قانوني دانست و گفته بود: «متهم پس از ارتکاب قتل، به فرض اينکه اسيد مي‌تواند جنازه را از بين ببرد، به خارج از خانه رفت و مقداري اسيد از مغازه مصالح ساختماني در محله‌شان خريد. پس از آن، جنازه را در جعبه ادوات موسيقي (ارگ) قرار داد و روي آن اسيد ريخت اما موفق به ازبين‌بردن آن نشد.»
متهم پرونده ستايش ۱۶ خرداد محاکمه مي‌شود
وکيل‌مدافع متهم پرونده ستايش از محاکمه موکلش در روز ۱۶ خرداد در شعبه هفتم دادگاه کيفري «يک» استان تهران خبر داده است. مجتبي فرحبش در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار کرد: «در ابلاغيه‌اي که به دستم رسيده، قرار است موکلم در سه‌شنبه هفته جاري، ۱۶ خرداد، در رابطه با بخش ديگري از پرونده که مربوط به ارش‌البکاره و مهرالمثل است، محاکمه شود.» او درباره رضايت خانواده ستايش نيز گفت که فعلا اين موضوع به نتيجه نرسيده است. بر‌اساس اين گزارش، عسکر قاسمي‌آقباش، يکي از وکلاي مدافع اولياي‌دم ستايش، در ۱۶ فروردين سال جاري گفته بود که رسيدگي به بخش ديگري از پرونده درباره ارش‌البکاره و مهرالمثل در ۱۷ خرداد در شعبه هفتم دادگاه کيفري «يک» استان تهران برگزار مي‌شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.