با ما همراه باشید

اتاق خبر

حضوری۴۰ ساله در ورامین/شخصیتی که نامش با نماز جمعه گره خورد

خبر استان: آیت‌الله سید مرتضی محمودی ازجمله شخصیت‌های برجسته‌ای محسوب می‌شود که نامش با نماز جمعه گره‌خورده و هم‌اکنون عنوان باسابقه‌ترین امام‌جمعه کشور را یدک می‌کشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-محمدرضا حیدری: نماز جمعه به‌عنوان یک سنگر وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن در میان ملت ایران شناخته می‌شود، پایگاهی که در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی به کمک ارزش‌ها و اصول نظام اسلامی آمده است.

برخی شخصیت‌های برجسته، نامشان با نماز جمعه و این سنگر دینی و سیاسی گره‌خورده است که می‌توان به نام‌هایی نظیر آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مدنی، آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله قاضی طباطبایی و غیره اشاره کرد.

آیت‌الله سید مرتضی محمودی نیز ازجمله شخصیت‌های برجسته‌ای محسوب می‌شود که نامش با نماز جمعه گره‌خورده و هم‌اکنون عنوان باسابقه‌ترین امام‌جمعه کشور را یدک می‌کشد.

شخصیتی که نامش با نماز جمعه گره‌خورده است

آیت‌الله محمودی در سال ۵۸ و تنها چند ماه پس از اقامه نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله طالقانی، با حکم امام راحل به امامت جمعه ورامین انتخاب شد.

باگذشت بیش از ۳۷ سال از اقامه اولین نماز جمعه شهرستان ورامین، آیت‌الله سید مرتضی محمودی همچنان در این سنگر وحدت‌آفرین حضور مؤثری دارد.

اگرچه بیش از ۹۰ بهار از عمر آیت‌الله محمودی می‌گذرد اما همچنان از انگیزه‌های خود برای خدمت به مردم می‌گوید و اینکه دوست دارد مشکلات مردم منطقه و کشور به حداقل ممکن کاهش یابد.

همزمان با پنجم مرداد روز نماز جمعه، گفت‌وگویی را با وی ترتیب دادیم، گفت‌وگویی که در آن بخشی از سختی‌ها و مشقت‌های حضور در کسوت امامت جمعه در ۳۷ سال گذشته موردبررسی قرار گرفت.

*چه شد که به ورامین آمدید؟

بنده به‌عنوان یک طلبه که حادثه فیضیه در سال ۴۲ را از نزدیک مشاهده کرده بودم، مبارزه با رژیم پهلوی که به ارزش‌ها و اصول اسلام توهین می‌کرد را وظیفه خود می‌دانستم.

از سال ۴۳ به دستور آیت‌الله گلپایگانی به محلات مهاجرت کردم و در میان مردم مؤمن و انقلابی این منطقه از هر فرصتی برای معرفی ماهیت رژیم پهلوی استفاده می‌بردم.

با توجه به نکات روشن و واضحی که درباره حکومت شاه و رژیم پهلوی بیان می‌کردم، بارها توسط مأموران شاه بازخواست و حتی به همراه جمعی از علما و سخنرانان بزرگ و نامی کشور، ممنوع المنبر شدم.

در حوالی سال‌های ۵۴ تا ۵۵ بود که به دعوت مردم ورامین و به دستور آیت‌الله گلپایگانی به ورامین مهاجرت کرده و با مردم خونگرم ورامین آشنا شدم.

آشنایی بنده با مردم ورامین تا پیش از حضور در میان آنان به نقش‌آفرینی این دیار در ۱۵ خرداد سال ۴۲ و حرکت کفن پوشان ورامین در دفاع از مرجعیت و ولایت خلاصه می‌شد و با حضور در میان مردم این منطقه به تدین و ایمان ورامینی‌ها بیش از پیش  پی بردم.

*اگر بخواهید مقایسه‌ای را بین وضعیت مردم در قبل و پس از انقلاب اسلامی ایران انجام دهید، به چه نکاتی اشاره می‌کنید؟

بنده به‌عنوان فردی که هم دوران رضاخان و پسرش و هم دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را مشاهده کردم، با قاطعیت به مردم اعلام می‌کنم که هم‌اکنون ما در بهشت زندگی می‌کنیم.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم از اولیه‌ترین امکانات و زیرساخت‌ها نظیر برق، راه‌های ارتباطی، بهداشت و غیره محروم بودند و علم و دانش جایگاه ویژه‌ای در کشور نداشت.

رژیم پهلوی به‌عنوان یک رژیم وابسته به غرب، منافع کشور را در اختیار مستکبران قرار می‌داد و چیزی از منابع خدادادی ملت ایران، نصیب مردم نمی‌شد، درحالی‌که امروز ایران اسلامی در اوج عزت و اقتدار قرار دارد.

بنده به‌عنوان کسی که فراز و فرودهای انقلاب اسلامی را با چشم خود دیده‌ام، به مردم ایران می‌گویم که باید قدردان نظام اسلامی بوده و با تمام توان از ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی پاسداری کرد.

البته بنده منکر مشکلات و کمبودهای موجود در بخش‌های مختلف کشور نیستم و مسئولان و مدیران نظام اسلامی وظیفه‌دارند تا با تمام توان و ظرفیت برای بهبود وضعیت موجود تلاش کنند اما به‌هیچ‌عنوان دوران قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی را نباید با یکدیگر مقایسه کرد.

*چگونه به‌عنوان امام جمعه ورامین انتخاب شدید و کسوت امامت جمعه را چگونه می بینید؟

ورامین از جمله شهرستان هایی است که در برپایی نماز جمعه پیشگام بوده است، به طوری که این شهرستان تنها چند ماه پس از اقامه اولین نماز جمعه تهران، اقدام به برپایی نماز جمعه کرد.

بنده نیز با عنایت ویژه امام راحل در آبان ماه سال ۵۸ به عنوان امام جمعه ورامین انتخاب شدم و همواره به این نکته توجه داشته ام که چگونه از سنگر نماز جمعه برای پیشبر اهداف نظام اسلامی و بازگشایی گره مشکلات مردم استفاده کنم.

به عقیده بنده نباید به عناوین و مسئولیت ها دل خوش بود، بلکه باید به این موضوع توجه  داشت که چگونه می توان از مسئولیت به دست آمده برای حل مشکلات مردم استفاده کرد.

* در جایی از قول شما خواندم که دشمنان و منافقان داخلی تلاش بسیاری برای تضعیف پایگاه نماز جمعه از جمله نماز جمعه ورامین انجام دادند، در این زمینه توضیح بیشتری دهید؟

پایگاه نماز جمعه ورامین از همان ابتدا به عنوان یک محور و مرکز برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی محسوب می شد و این امر به مذاق دشمنان و منافقان داخلی خوش نمی آمد.

تلاش شد تا از همان ابتدا، پایگاه نماز جمعه ورامین به یک پایگاه وحدت آفرین تبدیل شده و از همه ظرفیت ها برای نزدیکی و انس هر چه بیشتر مردم با یکدیگر استفاده شود.

دشمن که همواره تفرقه در میان مردم را دنبال می کرد، می کوشید تا در سنگر نماز جمعه دودستگی ایجاد کند اما هوشیاری مردم متدین و انقلابی ورامین نقشه های دشمن را ناکام گذاشت.

منافقان و جریان مقابل امام راحل و نفوذی های دشمن، بسیار کوشیدند تا در دوران ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه ورامین را بر هم زده و آن را به حاشیه بکشانند اما موفق نشدند.

بصیرت و هوشیاری مردم ورامین سبب شد تا نهاد نماز جمعه به عنوان محور حرکت های مردمی، فرهنگی و سیاسی در منطقه شود و اکثر قریب به اتفاق شهدای ورامین در هشت سال دفاع مقدس، پرورش یافته نماز جمعه و حاضران در این گردهمایی هفتگی بودند.

* رسالت مردم در برهه حاضر برای تقویت پایگاه نماز جمعه چیست؟

نماز جمعه همواره مورد تأکید دین مبین اسلام قرار داشته و حضور باشکوه مردم در نماز جمعه باعث ناراحتی و یأس دشمن می شود و به همین خاطر باید این سنگر تقویب شده و از همه ظرفیت ها برای حضور مردم در این پایگاه وحدت آفرین استفاده شود.

مردم ایران اسلامی نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که حضور باشکوه در نماز جمعه علاوه بر برکات فردی و معنوی، دستاوردهای اجتماعی و سیاسی فراوان برای جامعه و نظام اسلامی خواهد داشت.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.