با ما همراه باشید

اتاق خبر

توسعه کشاورزی ورامین گرو کشت گلخانه‌ای/نیازی که بایدجدی گرفته شود

خبر استان: بر اساس آمارها، ۳۲۰ هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت گلخانه‌ای رفته، آماری که نسبت به ظرفیت‌های موجود در این شهرستان پایین بوده و باید افزایش پیدا کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-محمدرضا حیدری: شهرستان ورامین با کمبود منابع آبی برای توسعه بخش کشاورزی خود روبرو بوده و به عقیده کارشناسان و فعالان این حوزه، یکی از عواملی که اجازه توسعه این بخش را نمی‌دهد، کمبود منابع آبی است.

بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی مسئولان، ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت در ورامین وجود دارد که کمبود منابع آبی سبب شده تا نیمی از این اراضی زیر کشت محصولات مختلف نرود.

عدم کشت در نیمی از اراضی قابل‌کشت منطقه ورامین، بخش اعظمی از ظرفیت و پتانسیل اقتصادی دیار ۱۵ خرداد را بلااستفاده گذاشته و این امر شکوفایی اقتصاد منطقه را با مشکل مواجه ساخته است.

برنامه ریزان و تصمیم گیران کشاورزی ورامین در تلاش هستند تا با گسترش شیوه‌های مدرن آبیاری و آموزش کشاورزان، زمینه استفاده حداکثری از منابع موجود را فراهم آورند.

توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از راهکارهای موجود برای مقابله با کمبود منابع آبی در عرصه کشاورزی بوده که این مهم طی سال‌های اخیر موردتوجه برنامه ریزان کشاورزی قرارگرفته است.

بر اساس آمارها، ۳۲۰ هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت گلخانه‌ای رفته، آماری که نسبت به ظرفیت‌های موجود در این شهرستان پایین بوده و باید افزایش پیدا کند.

ظرفیت‌های کشاورزی ورامین به‌طور کامل استفاده نمی‌شود

حسین امینی، یکی از فعالان حوزه کشاورزی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل های این شهرستان در حوزه کشاورزی اظهار داشت: حوزه کشاورزی یکی از حوزه‌های تأثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر این نکته که برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه هر منطقه باید به کشاورزی آن دیار توجه ویژه شود، افزود: بدون تردید توجه جدی به بخش کشاورزی، زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری و توسعه  و رونق اقتصادی هر منطقه می‌شود.

امینی ادامه داد: شهرستان ورامین نیز از این قاعده مستثنی نیست و این منطقه نیز در سایه توجه به کشاورزی خود می‌تواند به موفقیت‌های بیشتری در حوزه اقتصاد مقاومتی دست پیدا کند.

کمبود آب مانعی جدی برای رشد کشاورزی ورامین است

وی با اشاره به این نکته که هم‌اکنون از ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان ورامین به‌طور کامل استفاده نمی‌شود، اضافه کرد: امروز به دلیل برخی مشکلات حوزه کشاورزی ورامین، نمی‌توان از همه ظرفیت‌های ممکن در این بخش استفاده کرد.

امینی با تأکید بر این نکته که کمبود منابع آبی یکی از عوامل جدی در عدم استفاده از ظرفیت‌های کامل بخش کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: بر اساس آمارهای ارائه‌شده، کمبود منابع آبی موجب شده که بیش از نیمی از اراضی قابل‌کشت در ورامین مورداستفاده قرار نگیرد.

استفاده حداکثری از منابع آبی باید در دستور کار کشاورزی ورامین قرار گیرد

محسن رجبی، کارشناس حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به‌ضرورت گسترش کشت گلخانه‌ای و توسعه شیوه‌های مدرن آبیاری در ورامین اظهار داشت: امروز با توجه به محدودیت منابع آبی در ورامین باید برای استفاده حداکثری از منابع موجود تلاش کرد.

وی افزود: گسترش کشت گلخانه‌ای به‌منظور افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت و کمیت محصولات تولیدی در عرصه کشاورزی باید در دستور کار تصمیم گیران این حوزه قرار بگیرد.

تولید محصولات مختلف در ورامین نیازسنجی شود

رجبی ادامه داد: بدون تردید در سایه همت و تلاش همه کشاورزان و فعالان این عرصه و توسعه کشت گلخانه‌ای و استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری نظیر آبیاری تحت‌فشار می‌توان زمین‌های بیشتری را در شهرستان ورامین به زیر کشت برد.

وی با تأکید بر این نکته که باید برای کشت محصولات مختلف در ورامین، نیازسنجی شود، یادآور شد: باید در تولید محصولات مختلف کشاورزی در ورامین نیازسنجی صورت گرفته و محصولاتی زیر کشت برود که با آب‌وهوای منطقه سازگاری داشته و به آب کم‌تری برای به ثمر نشستن نیاز داشته باشد.

رجبی بیان داشت: از طرف دیگر باید فرهنگ‌سازی و ارائه بسته‌های تشویقی لازم برای کشاورزان به‌منظور توسعه کشت گلخانه‌ای بیش‌ازپیش موردتوجه تصمیم گیران این حوزه قرار بگیرد.

گسترش کشت گلخانه‌ای اولویت‌های جهاد کشاورزی ورامین است

محمدحسین تاجیک، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این نکته که گسترش کشت گلخانه‌ای یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: گسترش کشت گلخانه‌ای و متمایل ساختن کشاورزان به این امر یکی از اولویت‌های جدی جهاد کشاورزی در سال جاری است.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات لازم برای کشاورزانی که به سمت استفاده از کشت گلخانه‌ای می‌روند، افزود: دولت تسهیلات لازم را برای توسعه کشت گلخانه‌ای در شهرستان ورامین در نظر گرفته است.

تاجیک با تأکید بر ضرورت توسعه کشت گلخانه ای و ترغیب کشاورزان به این امر ادامه داد: کشاورزانی که به سمت استفاده از کشت گلخانه‌ای تمایل پیدا کنند، تسهیلات ویژه‌ای از سوی دولت به آنان ارائه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین با اشاره به این نکته که چاره‌ای جز حرکت به سمت توسعه کشت گلخانه‌ای در این شهرستان وجود ندارد، بیان داشت: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در ورامین، چاره ای جز حرکت به سمت توسعه کشت گلخانه ای در شهرستان وجود ندارد.

تاجیک متذکر شد: با تلاش های صورت گرفته، ۳۲۰ هکتار از اراضی قابل کشت در شهرستان ورامین تحت کشت گلخانه ای قرار گرفته و این امار در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تأکید کرد: امیدواریم در سایه همکاری کشاورزان و فرهنگسازی انجام شده در این زمینه، شاهد گسترش کشت گلخانه ای در شهرستان ورامین در سال جاری باشیم که می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه کشاورزی شهرستان موثر باشد.

به هر ترتیب شهرستان ورامین به عنوان یکی از قطب های اصلی کشاورزی شهرستان ورامین نیازمند توجه جدی است و در این میان گسترش کشت گلخانه ای می تواند بیش از پیش ظرفیت های کشاورزی این شهرستان را شکوفا کند.

در صورت شکوفایی هر چه بیشتر کشاورزی شهرستان ورامین، می توان رشد و توسعه اقتصادی این شهرستان را شتاب بیشتری دارد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.