با ما همراه باشید

اتاق خبر

آغاز طرح GIS شهری و سیستم کنترل از راه دور در آبفای جنوب شرقی استان تهران

خبر استان:  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جنوب شرقی استان تهران از آغاز طرح GIS شهری و سیستم کنترل از راه دور تأسیسات آب‌رسانی خبر داد.

مهندس علیرضا کارگری به مناسبت هفته صرفه‌جویی آب به‌عنوان سخنران قبل از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان پیشوا به ترویج فرهنگ مصرف بهینه این نعمت خدادادی در بین نمازگزاران روزه‌دار پرداخت.

وی در ابتدای این سخنرانی با طرح سه سؤال چرا صرفه‌جویی می‌کنیم؟ با چه روشی و چگونه این مهم را انجام دهیم ؟ و وظیفه ما متولیان حوزه آب و مدیران ارشد در این زمینه چیست؟ به تبیین موضوع ارزشمند مدیریت آب در اسلام پرداخت و اظهار داشت: در دین مبین اسلام با عنایت به مصداق دو آیه شریفه کلو واشربو ولاتسرفو و همچنین آیه معروف لئن شکرتم لازیدنکم و حدیث معروف از پیامبر اعظم (ص) و امام صادق(ع) اشاره نمودند و از ائمه جماعات و روحانیون خواستند در جامعه به‌صورت تخصصی این مباحث تأکید و آموزه‌های دینی بیش‌ازپیش تشریح وتبیین شود.

مدیرعامل آبفای جنوب شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با نگاه به ارزش آب در فرهنگ ایرانیان، خاطرنشان کرد: همیشه نام ایران بافرهنگ غنی و تمدن همراه بوده است و آب در اندیشه مردم این مرز و بوم متشکل از عناصر چهارگانه و مظهر پاکی بوده است و ایرانیان تقدس وحرمت ویژه‌ای برای آب قائل می‌شدند .

مهندس کارگری در ادامه بابیان موقعیت جغرافیایی کشور ایران، خاطرنشان کرد: کشور ما در کمربندی خشک و نیمه‌خشک 25 و 35 درجه عرض شمالی قرار دارد همچنین افزایش دمای کره زمین در پی فزونی گازهای گلخانه‌ای در این منطقه خشک و کم بارش باعث تغییر اقلیم، تغییرات بارش و تشدید و استمرارپدیده خشک‌سالی شده است .وی همچنین بااشاره به نشست 12 سانتیمتری دشت ورامین افزودافزایش تلفات آب در تمامی بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی و توسعه ناموزون آن را سبب برداشت دو برابری آب تجدید پذیر وخطر جبران‌ناپذیری برای کشوردانست.

رئیس هیئت‌مدیره آبفای جنوب شرقی در خصوص این‌که چگونه و با چه روشی صرفه‌جویی کنیم، اظهار داشت: اجرای دودسته از اقدامات و فعالیت‌ها در این راستا بسیار اساسی است اول اقدامات کلان و بنیادی نظیر آمایش سرزمینی، استقرار و توسعه مراکز جمعیتی و صنایع متناسب با پتانسیل منابع آبی ، و دوم اقدامات متولیان حوزه آب که شامل مدیریت تأمین، تعادل بخشی حوزه، مدیریت تلفات فیزیکی و ظاهری و همچنین بازچرخانی و استفاده مجدد از آب می باشدوی همچنین افزودارتقاء مسائل فرهنگی با آموزش مستمر و اصلاح الگوی رفتاری مردم ،میسر می شود.

کارگری 1

این مقام مسئول در بخش اقدامات اجرایی متولیان حوزه آب به آغاز طرح GIS شهری و سیستم کنترل از راه دور تأسیسات آب‌رسانی (تله مترینگ) و همچنین به ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان پیشوا اشاره کرد و افزود: این تصفیه‌خانه که ظرفیت آن 11 هزار مترمکعب در شبانه‌روزمی باشد، در حال حاضر 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا آخر سال جاری با تأمین اعتبارات مالی به بهره‌برداری می‌رسد و کیفیت پساب آن نیز مطلوب و قابلیت آبیاری فضای سبز، کشاورزی و مصرف صنعت را دارد و از مردم شهرستان برای مشارکت در خرید طرح پیش‌فروش اقساطی فاضلاب درخواست اقدام کرد.

مهندس کارگری همچنین با اشاره به قیمت وتعرفه آب به مقایسه آماروارقام درکشورهای مختلف باایران پرداخت : به‌طور مثال تعرفه آب درآفریقای جنوبی هر مترمکعب به قیمت یک دلار، سودان 69/. دلار ، هند 75/1 دلار، آلمان 3 دلارمی باشد واین در صورتی است که این رقم در منطقه جنوب شرق تهران به ازای هر مترمکعب فقط14/. دلارگزارش شده است .

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به موارد ذکرشده در کشور ما آن‌چنان‌که شایسته است به اقتصاد آب توجه نشده و همین امر باعث می شود تا تراز مالی در شرکت‌های آب و فاضلاب بدهکار و زیانده باشد و امکان خدمات‌رسانی پایدار و بهبود مستمر با تنگناهایی مواجه شود و ادامه کار را خیلی سخت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای جنوب شرقی در پایان خواستار تغییرات الگوی رفتاری مردم در مصرف آب شد و تصریح کرد: استفاده از تجهیزات مناسب و استاندارد، تغییر رفتاری در مدت‌زمان استفاده و مقدار جریان آبی که به‌ویژه در حمام و مصرف شستشو در بخش خانگی استفاده می شود تا حد زیادی از تلفات آب جلوگیری می‌کند. وی همچنین در برنامه‌های آموزشی به نقش زنان در مدیریت منزل و تربیت وآموزش فرزندان درزمینه مدیریت مصرف آب ، آموزش برنامه‌ریزی‌شده به کودکان تا سطوح آموزش‌وپرورش و دانشگاه اشاره کردو تغییر رفتار جامعه برای استفاده بهینه از آب و سایر خدمات و پرهیز از اسراف گرایی را لازم دانست.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.