با ما همراه باشید

اتاق خبر

تکذیب هجوم ملخ های کوهاندار به تاغزارهای ورامین

خبر استان : هجوم ملخ های کوهاندار به تاغزارهای ورامین صحت ندارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین با بیان اینکه هم اکنون تعداد ملخ های کوهاندار در جنگل های دست کاشت بسیار اندک است ، هجوم ملخ های کوهاندار به تاغزارهای ورامین را تکذیب کرد.

ضیا نصرتی در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما، گقت : خوشبختانه وضع تاغزارهای شهرستان ورامین با وجود بارشهای مناسب بسیار خوب است و از سوی دیگر مبارزه با  ملخ کوهان دار به صورت بیولوژیک و بدون استفاده از سموم شیمیایی هر سال انجام می شود.
وی با اشاره به سابقه هجوم ملخ های کوهاندار به تاغزارهای ورامین افزود: آخرین وضع بحرانی حمله این نوع آفت به سال 78 برمی گردد و از آن زمان به بعد باکاهش سالانه تعداد ملخ های کوهاندار روبروهستیم.
نصرتی  گفت : ملخ های کوهان دار سالهاست که در عرصه وجود دارند و تعدادشان در شرایط اقلیمی متفاوت در حال افزایش و کاهش است و هیچ گاه نمی توان جمعیت آنها را به صفر رساند اما باید به گونه ای با آن مبارزه کرد که تراکم زیاد آن باعث ایجاد شرایط بحرانی نشود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین افزود: باید اعتبار لازم برای مبارزه با ملخ های  کوهاندار به موقع تخصیص یابد زیرا در صورت تاخیر در این امر ، زمینه بحرانی شدن فراهم می شود.
وی گفت: یکی از مهمترین آفات درختان تاغ، ملخ کوهان دار است که همه ساله از اواخر اسفند و با گرم شدن هوا جمعیت آنان افزایش می یابد و به سمت مزارع تاغ حمله می کنند.

 صرتی افزود: کار مبارزه با آفت ملخ کوهان دار همه ساله از اواخر اسفند باشناسایی کانون های تجمع این آفت که از پنج دوره سنی برخوردار هستند، آغاز و تا دوره سوم زندگی و پیش از حالت پروازی آن انجام می شود.
وی محل اجتماع ملخ های کوهان دار را تپه های ماسه ای و مجاور تراولس های راه آهن اعلام کرد.
بیش از 10هزار هکتار از زمین های دشت ورامین به ویژه در اطراف ریل راه آهن تهران مشهد از دهه 50 تاکنون به زیرکشت درخت مهم وحیاتی تاغ قرار کرفته است که این گیاه ضمن پیشگیری از پیشروی کویر، در تثبیت شن های روان و تغییر اکوسیستم کویری منطقه نیز نقش بسزایی دارد.
شهرستان ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق پایتخت قراردارد. / خبرگزاری صدا و سیما

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.