با ما همراه باشید

اتاق خبر

شهرداری تهران 9 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد / اختصاص بودجه متروي ورامين در ساليان گذشته

خبر استان : رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مطالبات 9 هزار میلیارد تومان شهرداری تهران از دولت با طرح دو فوریت برای پیشنهاد به دولت و مجلس در شورای شهر تصویب شد.

علیرضا دبیر  در یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر در جریان بررسی طرح مزبور، بدهی های دولت به شهرداری تهران را شامل هفت ردیف عنوان کرد و افزود: در بخش حمل و نقل عمومی 6 هزار و 528 میلیارد تومان، تخفیفات بافت فرسوده 400 میلیارد تومان، عوارض و جرایم شهرداری یک هزار و 182 میلیارد تومان و عوارض فرآورده های نفتی 848 میلیارد تومان است.

همچنین جرایم رانندگی 45 میلیارد تومان، حقوق و عوارض گمرکی و ناوگان حمل و نقل عمومی 560 میلیارد تومان، استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی 2هزار و 450 میلیارد تومان که این بدهی ها با اضافه کردن قوانین مشخص مدیریت شهری به مصوبات مجلس درباره بودجه سنواتی به این میزان رسید.

وی با اشاره به اینکه نباید بدهی های شهری دولت های گذشته را به پای دولت یازدهم در نظر گرفت افزود: با این همه شورای شهر در بررسی این طرح تصمیم گرفت بدهی دولت بابت تسهیلات صندوق توسعه ملی را به دلار حساب کند و با کسر این مبلغ 2 هزار و 450 میلیارد تومان، رقم بدهی دولت به شهرداری به 7 هزار و 232 میلیارد تومان رسید.

بنابر این گزارش شورا ضمن بررسی این طرح، رقم بدهی دولت به شهرداری تهران 7 هزار و 232 میلیارد تومان به اضافه یک میلیارد دلار از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی اعلام کرد.

همچنین احمد دنیامالی به عنوان مخالف این طرح اظهارکرد: چه کسی گفته اگر دولت های قبلی به تعهدات خود عمل نکرده اند، ما باید یقه دولت فعلی را بگیریم؟ ما می دانیم این دولت توانایی مالی زیادی ندارد و در این شرایط، اعلام چهار میلیارد دلار بدهی دولت به شهرداری، باعث سقوط رنکینگ اقتصاد ما در سطح جهانی و ایجاد شائبه مقابله مدیریت شهری با دولت می شود.

وی ادامه داد: ما می توانیم به سادگی نامه ای بدهیم و از دولت بخواهیم بدهی اش را به شهرداری را بپردازد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا اضافه کرد: خواهش می کنم یک طرفه به قاضی نرویم، در بحث حمل و نقل، ما از دولت های قبلی کمک های بسیاری گرفته ایم، به همین دلیل باید مبالغی را که تاکنون دریافت کرده ایم نیز در آمار بیاوریم.

وی درباره بدهی دولت به شهرداری بابت تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت: اگر قرار بوده صندوق ذخیره ارزی یک میلیارد دلار به شهرداری تسهیلات بدهد و این کار را انجام نداده، چه کسی گفته این جزو مطالبات است؟ شاید خود شهرداری پیگیری نکرده است، این قبیل طرح ها در شرایط ما تاثیر می گذارد و نباید شرایطی ایجاد کنیم که افکار عمومی حساس شود و دولت را به پاسخگویی واداریم.

همچنین اسماعیل دوستی نیز به عنوان مخالف این طرح گفت: جدول هایی که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان ردیف های مطالبات شهرداری از دولت در این طرح ارائه داده، مورد توافق ما اعضای کمیسیون نیست. در جلسه با دوستان شهرداری قرار گذاشتیم بودجه مصوب هر سال را مطالعه کرده و بر آن اساس، ارقام مطالبات و ارقام تحقق یافته را نیز اعلام کنیم.

وی ادامه داد: بحث مطالبات ما تنها مربوط به این دولت نیست، بلکه دولت های گذشته نیز به شهرداری بدهکار بوده اند، این دولت یک سال است آمده و کل بودجه آن 12 هزار میلیارد نبوده که بخواهد این رقم را به ما بدهد!.

محسن سرخو نیز در مخالفت با طرح مذکور گفت: بخشی از مطالبات ما از دولت، مربوط به بودجه سنوات قبل است که در خود بودجه می نویسند در صورت تحقق منابع، مصارف هم تحقق یابد. درست است که می گویند دولت به حمل و نقل چندان کمک نکرده، اما متروی فرودگاه امام (ره) و ورامین در بودجه سال های قبل دولت دیده شده و مبالغی را هم به آن اختصاص داده اند. بنابراین نباید پرداخت های دولت را هم نادیده بگیریم.

وی افزود: البته هر چه بتوانیم امکانات بیشتری از دولت بگیریم بهتر است، اما ما نباید به جای شهرداری در شورا بنشینیم و صورت حساب در بیاوریم، مسوولان شهرداری باید دفترچه ای از صورت بدهی های دولت به شهرداری تهران تهیه کنند و آن را به سازمان حسابرسی ارائه دهند.

سرخو خاطرنشان کرد: به عنوان طلبکار اعلام طلب می کنیم، اما دولت به عنوان بدهکار باید این مبالغ را بپذیرد و وقتی این کار را می کند که سازمان حسابرسی این مطالبات را بررسی و تایید کند.

محمد سالاری با اشاره به جلسه وزیر نفت با شورای شهر گفت: برای من مشخص نشد که وقتی وزیر نفت به جلسه شورا آمد و در حضور دوستان شهرداری و شورا گفت ما حاضریم به هر میزانی که شهرداری بخواهد، از منابع وزارت نفت به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و به ویژه ریلی کمک کنیم، نتیجه عملیاتی این اظهارات چه شد.

وی تصریح کرد: به هر حال قیمت نفت کاهش یافته و دولت مشکلات بودجه ای دارد و الان اگر ما با لحن تحکم آمیز به دولت بگوییم این بدهی را بپردازید که بخش اعظم آن مربوط به دولت قبلی و زمان گرانی نفت بوده، درست نیست و فایده ای هم نخواهد داشت.

اقبال شاکری به عنوان موافق طرح مورد بحث گفت: شهرداری هم مثل وزارتخانه ها یک دستگاه اجرایی است و باید سهمی که برای آن در بودجه دولت دیده شده، پیگیری و دریافت کنیم، موضوع آنقدر هم پیچیده نیست و نباید آن را بزرگ کنیم که مبادا منجر به عدم تحقق بدهی های دولت شود.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز به عنوان طراح طرح مذکور گفت: سهم یک میلیارد دلاری شهرداری از صندوق توسعه ملی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تصویب شده و قانون لازم الاجرا است، ضمن اینکه پیش از این ما سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده را مستقیما از خزانه دریافت می کردیم، اما دولت قصد دارد مدیریت این مبالغ را نیز خودش بر عهده بگیرد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر گفت: ما قصد تقابل با دولت را نداریم، بلکه این طرح برای بودجه گرفتن از دولت، مثل پول تو جیبی گرفتن از پدری مهربان است که بچه ها بر سر او می ریزند تا سهم خود را بگیرند!

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری در توضیح ارقام ذکر شده در طرح گفت: اشخاص حقیقی مسئول بدهی خود هستند، اما اشخاص حقوقی باید جوابگوی بدهی گذشتگان خود باشند. سال آینده هم به دلیل سقوط ارزش نفت از لحاظ مالی برای دولت به بدی امسال است. اما ما اصرار نداریم که امسال بدهی ما را بدهند.

محمود صلاحی خاطرنشان کرد: دولت هم بدهی های خود را به ما قبول کرده است. اما الان وضعیت دولت طوری نیست که بتواند مطالبات ما را یکجا بپردازد. ما می توانیم با همراهی دولت این رقم را بررسی کرده و به طور دقیق تعیین کنیم.

مهدی چمران نیز در پایان گفت: در سال 82 بدهی دولت به شهرداری 600 میلیارد تومان بود که باز هم آن را پرداخت نکردند، بعد هم وقتی احمدی نژاد خودش رئیس جمهور شد، درخواست پرداخت مطالبات شهرداری را مطرح کردیم که در روند حسابرسی، رقم آن به 400 میلیارد تومان کاهش یافت. اما از این میزان هم مجلس تنها 50 میلیارد آن را تصویب کرد، برای همین تاکید دارم که از همین ابتدا این طرح و ارقام آن را به مجلس بدهیم که اگر قرار است از آن بکاهند، این کار را همین الان انجام دهند.

وی افزود: بنابراین پیشنهاد می کنم رقم بدهی دولت به شهرداری 7 هزار و 232 میلیارد تومان اعلام شده و رقم تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز به دلار یک میلیارد دلار ذکر شود و این ارقام با حسابرسی مشترک با دولت، به تایید دولت نیز برسد. در نهایت این پیشنهاد به رای گذاشته شده و به تصویب اعضای شورا رسید.

شورای شهر تهران تصویب کرد دولت از صندوق توسعه ملی 3 میلیارد دلار به سرمایه گذاران حمل و نقل عمومی بدهد اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز با تصوب دوفوریت و متن طرحی از دولت و مجلس خواستند به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه حمل و نقل عمومی از صندوق توسعه ملی 3 میلیارد دلار تسهیلات بدهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ در جلسه علنی امروز شورای شهر، دوفوریت و متن طرح «پیشنهاد به دولت و مجلس مبنی بر اختصاص سه میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاران بخش خصوصی در امور حمل و نقل عمومی» را به تصویب رساندند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.