با ما همراه باشید

اتاق خبر

سطح روابط ایران و چین در 10 سال به 600 میلیارد دلار می‌رسد/فصل نوینی در روابط تهران- پکن آغاز شده است

خبراستان: رئیس جمهور گفت: سطح روابط جمهوری اسلامی ایران و چین ظرف 10 سال آینده به 600 میلیارد دلار می‌رسد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری با همتای چینی خود “شی جین پینگ”، که لحظاتی پیش در مجموعه سعدآباد برگزار شد، با بیان اینکه بسیار خوشحالیم رئیس جمهور خلق چین به دعوت اینجانب پاسخ مثبت داده است، گفت: امروز میزبان این مهمان عزیز و همراهان ایشان هستیم.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه رابطه با چین برای ما مهم است، گفت: رابطه ما با چین به دلیل تاریخی و پشتوانه 2000 ساله و نزدیکی افکار دو دولت نسبت به مسائل جهانی و همچنین نسبت به همکاری‌های وسیعی که بین دو کشور وجود دارد و همینطور منافع مشترک بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: خوشحالیم که این سفر در مقطع تاریخی بسیار مناسبی یعنی پسابرجام، پساتحریم تحقق یافته و امروز می‌توانیم نسبت به مواردی که مورد علاقه دو کشور است، امضای سند نهایی دست پیدا کنیم.
روحانی با بیان اینکه این پنجمین مذاکره دو رئیس‌جمهور در طول 2 و نیم سال گذشته بعد از مذاکرات مفصلی که در بیشکک، شانگهای، جاکارتا و نیویورک است، یادآور شد: در جلسه عمومی و خصوصی امروز مسائل مورد علاقه منطقه‌ای، دوجانبه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه امروز راجع به روابط راهبردی دو کشور و تنظیم یک سند جامع 25 ساله و ارتقاء سطح روابط دوجانبه در ظرف 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار بحث کردیم، تصریح کرد: مسائل مالی و بانکی، اعتبارات مورد نیاز سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در کشور یکدیگر و مباحث مربوط به قراردادهای بلندمدت در زمینه سرمایه‌گذاری در راه‌آهن، صنعت، معدن، گردشگری، فناوری و سایر موارد را نیز در جلسه عمومی و خصوصی نیز مورد تاکید قرار دادیم.
وی اضافه کرد: علاوه بر مسائل اقتصادی بحث در زمینه‌های علمی، فناوری‌های نوین، فرهنگی، گردشگری و مسائل امنیتی_ دفاعی نیز مورد بررس قرار گرفت.
روحانی با بیان اینکه موضوع تروریست، مبارزه با افراطی‌گری و خشونت، مبارزه با اختلافاتی که منطقه را دامن‌گیر کرده، یکی دیگر از مباحث مورد تاکید و بحث دوجانبه ‌بود، تصریح کرد: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه، رایزنی و کمک در زمینه کشورهایی که گرفتار تروریسم هستند، از قبیل افغانستان، عراق، سوریه و یمن وهمچنین کمک‌های فکری و اطلاعاتی در زمینه تروریست نیز از مباحث امروز ما بود.
رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: بحث یکجانبه‌گرایی آینده جهان، منطقه و تهدیدات آن،  اهداف بلندمدت و مهمی که در منطقه بین ایران و چین وجود دارد، جزء مواردی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
روحانی تاکید کرد: من سفر مهم رئیس جمهور محترم “شین جی پینگ” و هیئت بلندمرتبه همراه را به جمهوری اسلامی ایران یک رویداد مهم تاریخی می‌دانم و مطمئن هستم که از امروز فصل نوینی بین روابط ایران و چین آغاز شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شی جین پینگ رئیس جمهور خلق چین در نشست خبری با رئیس جمهور کشورمان با ابراز خرسندی از حضور در ایران اظهار داشت: این اولین سفر بنده به ایران است که در آن با مسئولان عالی رتبه این کشور می‌خواهیم چشم‌اندازی را برای توسعه روابط ترسیم کنیم و همکاری گسترده خود را بین دو ملت محکم‌تر سازیم.

وی افزود: در همین راستا با رئیس جمهور ایران مذاکرات صادقانه و ثمربخشی در مسائل فی‌مابین تبادل نظر شد و به توافقات گسترده‌ای دست یافتیم و همواره روند توسعه کشورمان را بررسی می‌کنیم.

شی جین پینگ تصریح کرد: پس از رسیدن به توافقات به نظر می‌رسد 45 سال پس از برقراری روابط سیاسی بین دو کشور مناسباتمان از پیشرفت بسیاری برخوردار بوده و اعتماد متقابلمان تقویت یافته است.

رئیس جمهور چین با بیان اینکه مبادلات فرهنگی میان دو کشور نیز همواره در حال تقویت است اظهار داشت: کشور چین برای سالهای متوالی جایگاه بزرگترین شریک تجاری ایران و بزرگترین وارد کننده نفت خام را حفظ کرده است، ایران نیز شریک مهم چین در منطقه خاورمیانه است.
شی جین پینگ با تأکید بر اینکه ارتقای سطح روابط دوجانبه با منافع دو ملت مطابقت دارد تصریح کرد: تصمیم بر این شد روابط دو کشور مبتنی بر مشارکت راهبردی ارتقا یابد و در این راستا بیانیه مشترکی را تهیه کرده‌ایم و طرفین با استفاده از فرصت ارتباط گیری با سطوح عالی  دو کشور در جهت تقویت روابط سیاسی دو کشور گام برمی‌دارند.

رئیس جمهور چین اضافه کرد: ما در زمینه انرژی نیز همکاری‌هایی داشته‌ایم که در چارچوب ایده کمربند اقتصادی و راه ابریشم قرن بیست‌ویک است که در راستای محوریت شبکه پیوند راه‌ها و ظرفیت صنعتی و توسعه راه آهن سریع‌السیر و شهرک‌های صنعتی است.

شی جین پینگ تأکید کرد: با توجه به اشتراکات تاریخی آموزشی و فرهنگی میان دو کشور ما سعی داریم حوزه گردشگری و مطبوعات را تقویت کنیم تا تفاهم دو کشور افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تهران و پکن در اموربین‌الملل و منطقه روابط خود را گسترش می‌دهند تصریح کرد: همکاری دو کشور در نهادهای چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد، سیکو و سازمان شانگ‌های گسترش می‌یابد تا بتوان در آینده به نتایج قابل توجهی دست یافت.

رئیس جمهور چین در پایان ضمن اطمینان کامل از سفرش به ایران خاطر نشان کرد: چشم‌انداز توسعه به نفع هر دو کشور است و می‌تواند این توسعه به نفع جهان نیز باشد از مهمان‌نوازی آقای روحانی و دولتمردان این کشور قدردانی می‌کنم.
منبع: خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.