با ما همراه باشید

اتاق خبر

108 موقوفه در پاکدشت به ثبت رسیده است

خبر استان :رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پاکدشت از ثبت 108 موقوفه در این شهرستان خبر داد.

حسین نظری به مناسبت فرارسیدن هفته وقف اظهارکرد: 108 موقوفه شهرستان پاکدشت شامل اراضی کشاورزی، مساجد، حسینیه ها و اماکن متبرکه ای است که از این تعداد 36 موقوفه درآمد زا بوده و درآمدهای آن در جهت نیات واقفان هزینه می شود.
مهمترین موقوفه پاکدشت موسوم به متقین است که پنج روستای پلشت، قوهه، مامازند، ارمبویه و قلعه نو را با مساحت بیش از سه هزار هکتار شامل می شود.
وی افزود: تمامی درآمد حاصل از موقوفه متقین به ایتام شهر تهران تعلق دارد و مازاد درآمد صرف ایتام شهرستان پاکدشت می شود.
نظری تصریح کرد: بیش از 80 درصد از اراضی شهرستان پاکدشت موقوفه است که وجود این حجم از املاک و مستغلات موقوفه مشکلاتی را برای شهروندان و بهره برداران از آن به همراه داشته است.
وی در خصوص سند دار شدن اراضی موقوفه پاکدشت گفت: هم اکنون اداره اوقاف دونوع سند اجاره ای و اعیانی صادر می کند که تاکنون بیش از 11 هزار سند اجاره ای برای املاک موقوفه صادر شده است.
رئیس اداره اوقاف شهرستان پاکدشت افزود: با توجه به دستورالعمل ارسالی از سوی سازمان متبوع، صدور سند اعیانی برای اراضی موقوفه ممنوع است، ولی باتوجه به شرایط ویژه اراضی موقوفه پاکدشت برای آن دسته از موقوفاتی که پیش از سال 63 اقدام به احداث اعیانی در آن شده سند اجاره رایگان صادر می شود.
نظری افزود: برای ساختمان های مسکونی، باغداری و گلخانه هایی که پیش از سال 82 در اراضی موقوفه احداث شده، 5 درصد قیمت کارشناسی و برای آن دسته از ساختمان ها و باغ هایی که تا سال 90 احداث شده اند 10 درصد قیمت کارشناسی ارزش ملک اجاره بها دریافت می شود.
وی گفت: اجاره بهای املاک اوقافی احداث شده پس از سال 1390 به قیمت روز محاسبه می شود.
نظری تصریح کرد: تعیین تکلیف اراضی اوقافی می تواند نیت واقف را به عمل نزدیک نموده و از برکات آن آحاد مختلف جامعه برخوردار شوند.
وی افزود: متأسفانه برخی از افراد سودجو به دلیل منافع شخصی با وارد کردن شک و شبهه بین مردم، اجازه احیاء موقوفه را به افراد نمی دهند و از تعیین تکلیف املاک و اراضی موقوفه جلوگیری می کنند.
رئیس اداره اوقاف پاکدشت بیان داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه تنها متولی احیاء موقوفه نیست بلکه در پی این امر است تا شرایطی را فراهم آورد که هم موقوف علیهم و هم شهروندان از خدمات موقوفه برخوردار شوند.
وی تصریح کرد: عمل به نیت واقف وظیفه ای است که باید به درستی به آن عمل کنیم، وقتی واقف بخشی از اموال خود را در اختیار مردم قرار می دهد باید برای نیتش احترام قائل شد و به آن عمل کرد و این امر تنها در سایه احیاء موقوفه ها امکان پذیر است.

منبع : ایرنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.