با ما همراه باشید

اتاق خبر

ظرفیت‌های اقتصادی ورامین دیده شود/صادرات محصولات به ۲۹ کشور

خبر استان : شهرستان ورامین از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری برخوردار است، ظرفیت‌هایی که مردم و برخی مسئولان از آن بی‌خبرند.

سال‌های اخیر کلیدواژه اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخلی، همواره در ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور مورد تأکید قرارگرفته است.

مقام معظم رهبری بارها طی سخنان خود با اشاره به تلاش دشمن برای ضربه زدن به‌نظام اسلامی از طریق نفوذ اقتصادی، تکیه‌بر توان داخلی و پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تنها راه‌حل موفقیت کشور دانستند.

اگرچه رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر تأکیدات فراوانی بر روی موضوع اقتصاد مقاومتی داشته‌اند، اما این‌یک واقعیت غیرقابل‌انکار است که هنوز با آنچه در سیاست‌های ابلاغی رهبری اعلام‌شده، فاصله بسیاری داریم.

امروز ورامین تشنه توجه است

شهرستان ورامین از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری برخوردار است، ظرفیت‌هایی که مردم نیز از آن بی‌خبرند.

امروز در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و دامی شهرستان ورامین، ظرفیت‌های بسیار قابل‌توجهی وجود دارد که بسیاری از مردم و حتی مسئولان از آن بی‌خبر و بی اطلاع هستند.

درحالی‌که شهرستان ورامین هرساله چند صد میلیون دلار با صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف برای کشور ارزآوری دارد، اما هنوز به ظرفیت‌های این شهرستان توجه لازم نشده است.

کارخانه قند ورامین

امروز ورامین تشنه توجه است و قطعاً حمایت مسئولان و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی و تولیدی، می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه شهرستانی در این منطقه را بالفعل و زمینه اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی منطقه را فراهم آورد.

ورامین می‌تواند موردتوجه فعالان اقتصادی قرار گیرد

سعید تاجیک فعال و کارشناس مسائل اقتصادی  اظهار داشت: علاوه بر تولید محصولات سنتی، ظرفیت‌های جدیدی در شهرستان و در بخش‌های مختلف، طی سال‌های اخیر بروز و ظهور پیداکرده که نیازمند توجه ویژه است.

وی افزود: تولید ۳۲ تن عسل، ۲۵کیلو زعفران، فعالیت بزرگ‌ترین مراکز پرورش شترمرغ و جوجه اردک ایران در ورامین، تولید ۵۵ تن ماهی و ۱۸ میلیون سالامبور بخشی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در ورامین است.

تاجیک ادامه داد: همچنین وجود شهرک‌های صنعتی، ناحیه مجاز صنعتی و منطقه صنعتی، پتانسیل خوبی را برای رشد اقتصادی منطقه و جذب سرمایه‌گذاران و فعالان تولیدی فراهم می‌کند و قطعاً ورامین می‌تواند یکی از مکان‌های خوب و مناسب برای حضور فعالان اقتصادی باشد.

ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان ورامین شکوفا نشده است

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی امام‌جمعه موقت شهرستان ورامین که بارها در تریبون نماز جمعه این شهرستان از عدم توجه به ظرفیت‌های این منطقه و تحقق اقتصاد مقاومتی گلایه کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه شاهد هستیم که ظرفیت‌های شهرستان ورامین در حوزه‌های مختلف اقتصادی شکوفا نمی‌شود.

فرش ورامین

وی افزود: شهرستان ورامین در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، اقتصادی و دام‌پروری به موفقیت‌هایی رسیده اما زمینه شکوفایی استعدادها و تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه محقق نشده است.

به وعده‌های داده‌شده توسط مسئولان عمل شود

محمودی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های شهرستان ورامین ادامه داد: امروز شهرستان ورامین در تولید گلاب و ۵۰ نوع عرقیات گیاهی فعال است اما کم‌تر کسی از این موضوع مطلع بوده و برای رونق هر چه بیشتر آن برنامه‌ریزی لازم را می‌کند.

امام‌جمعه موقت ورامین گفت: شهرستان ورامین قطب و مرکز اصلی تولید محصولات کشاورزی و دامی استان تهران بوده و علاوه بر تأمین نیاز عمده گوشت تهران، در تولید محصولاتی نظیر عسل، زعفران و پسته فعال بوده است.

محمودی متذکر شد: شرایط جغرافیایی و زمین‌های مستعد دشت ورامین بهترین فرصت برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری و ایجاد رونق و رشد هر چه بیشتر اقتصادی در منطقه است.

وی گفت: طی سال‌های اخیر وعده‌هایی نظیر منطقه ویژه اقتصادی و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌منظور رشد و توسعه اقتصادی ورامین از سوی مسئولان و مدیران داده شد اما هنوز جنبه واقعیت به خود نگرفته است.

امام‌جمعه موقت ورامین افزود: امروز مردم شهرستان ورامین منتظر تحقق وعده‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی این منطقه هستند.

ارزآوری ۵۵۰ میلیون دلاری محصولات ورامین

حسن میرزایی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین  اظهار داشت: در سال گذشته صادرات محصولات شهرستان ورامین به کشورهای مختلف جهان، ۵۵۰ میلیون دلار، ارزآوری به همراه داشته است.

وی افزود: محصولات شهرستان ورامین در سال گذشته توسط بیش از ۶۷ واحد تولیدی به بیش از ۲۹ کشور جهان صادرشده که این نشان‌دهنده ظرفیت‌های موجود اقتصادی در ورامین است.

صادرات محصولات ورامین به بیش از ۲۹ کشور جهان

میرزایی ادامه داد: پلاستیک، بلور، سنگ‌های ساختمانی، سالامبور، چرم، مواد غذایی و لبنی ازجمله محصولاتی بوده که از سوی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ورامین به بازارهای بین‌المللی صادرشده است.

محمدحسین تاجیک رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین اظهار داشت: شهرستان ورامین در حوزه تولید محصولات کشاورزی و دامی جایگاه ویژه‌ای در استان تهران دارد.

شهرستان ورامین قطب تولید محصولات کشاورزی و دامی در استان تهران

وی افزود: شهرستان ورامین طی سال‌های گذشته در تولید محصولاتی نظیر پسته، زعفران و عسل نیز به موفقیت‌های خوبی رسیده، به‌طوری‌که پسته تولیدی ورامین از کیفیت پسته رفسنجان مطلوب‌تر بوده و قسمت عمده‌ای از آن صادر می‌شود.

تاجیک ادامه داد: پرورش شترمرغ، جوجه اردک، ماهی، گلاب، شیر و مواد لبنی، گوشت قرمز و مواد پروتئینی ازجمله دیگر حوزه‌هایی است که شهرستان ورامین در آن به توفیقاتی رسیده است.

وی اضافه کرد: اگرچه امروز منطقه ورامین با بحران کم آبی روبرو بوده است، تلاش شده تا با استفاده از روش‌های مدرن آبیاری، آموزش کشاورزان و استفاده از شیوه‌های جدید کشت و ارائه بسته‌های تشویقی، رونق هر چه بیشتر فعالیت‌های کشاورزی و دامی در ورامین فراهم شود.

وی عنوان کرد: همچنین راه‌اندازی صنایع تکمیلی نیز ازجمله مواردی است که طی سال‌های اخیر دنبال شده و خوشبختانه راه‌اندازی مرکز فرآوری پسته در ورامین به‌منظور صادرات این محصول بانام ورامین مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

به هر ترتیب امروز شهرستان ورامین به‌عنوان منطقه‌ای مستعد باید موردتوجه مسئولان قرارگرفته و با اعمال برنامه‌ریزی‌های مدون و اصولی زمینه رشد و شکوفایی منطقه و تحقق اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری فراهم شود.

منبع : مهر      خبرنگار: محمدرضا حیدری، سید محمدحسن محمودی

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.