با ما همراه باشید

اتاق خبر

تلاش کشاورزان براي نجات قنات 2000ساله دشت ورامين

خبر استان : جمعی از کشاورزان قدیمی ورامین با هزینه شخصی خود تلاش می کنند قنات 2000 ساله وتنها قنات باقیمانده در دشت ورامین را نجات دهند.

گروهی از زارعان سالخورده روستای حصارک ورامین در چند سال اخیر علاوه برنامه نگاریهای متعددبا مسئولان استان وشهرستان ، مبالغی را نیز برای حفظ و نگهداری این رشته قنات هزینه کرده اند.
حسین عالی دائی مسئول این گروه گفت : در چند دهه گذشته با سختی های فراوان توانسته ایم این قنات را از خشک شدن نجات دهیم اما توان مقابله با حفاریهای عمیق و نیمه عمیق چا ه های غیر مجاز رادر حریم آن نداریم.
وی افزود: اگر تمام چاه های این رشته قنات احیا شود آب مورد نیاز 400 کشاورز روستای حصارک تامین می شود و دیگر نیازی به برداشت از چاه عمیق نیست.
محل مادر چاه این قنات هنوز مشخص نیست . اولین چاه این رشته قنات در داخل و در شمال غربی قلعه بزرگ وباستانی ایرج است.
عمق میله چاه ها کمتر از 20 متر است در صورتی که در این محدوده برای رسیدن به آب چاه های عمیق چندین برابر باید حفر شود تا به آب برسند.
روستای حصارک در جنوب شرقی ورامین است . طبق برخی کتب نوشته شده این روستا بوسیله حاج میرزا آقاسی وزیر محمد شاه قاجار خریداری یا تصرف شده و بعد از خلع مقام ، جزو املاک خالصه درآمده و تا دوره پهلوی در اخیتار دولت بوده است.
کاریز نام ایرانی قنات است و از ریشه های کن و ریزکندن و ریختن مشتق می شود .
حاصل خیزی اراضی ورامین ،کم بودن میزان بارنگی ،تبخیر شدید وناکافی بودن آب جاجرود برای مشروب کردن زمین های کشاورزی آن بخصوص در فصول تابستان وپائیز ،کشاورزی ورامین را مثل خیلی ازنقاط خشک دیگر مستلزم استفاده ازآبهای زیرزمینی کرده است.
از طرفی نفوذ بخشی از آب رودخانه جاجرود دراعماق زمین وفاصله نسبتاً کم منطقه با دامنه جنوبی البرز ،سفره های زیرزمینی آب را درمنطقه غنای بسیار بخشیده وآنچنانکه هانری گوبلو قنات شناس معروف می گوید گستره بسیار مناسبی را برای حفر قنات به وجود آورده است.
بیش از 360 رشته قنات در دشت ورامین وجود داشته است که اکنون فقط همین قنات حصارک باقی مانده است.

منبع :خبرگزاری صداوسیما

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.