با ما همراه باشید

اتاق خبر

کمبود آب پاکدشت بالغ بر 195 میلیون متر مکعب است

خبر استان :

علیرضا قاسمی فرزاد در نخستین جلسه ستاد ارتقاء بهره‌وری آب کشاورزی شهرستان پاکدشت که با حضور معاون استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در فرمانداری شهرستان پاکدشت برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط بحرانی آب کشور مصرف بهینه آب موضوع بسیار مهم و حیاتی است و آنچه که این مسئله را حادتر می‌سازد استفاده از آب به روش‌های سنتی و غرق‌آبی است که شاید این روش‌ها در شرایط عادی هم مورد استفاده قرار نگیرد.

وی گفت: به طور متوسط هر متر مکعب آبی که مصرف می‌شود یک کیلوگرم در هر محصول بازدهی دارد در حالی که این میزان در کشورهای منطقه حدود سه کیلوگرم است؛ یعنی بهره‌وری کشور ایران یک سوم سایر کشورها است.

رئیس ستاد ارتقاء بهره‌وری آب شهرستان پاکدشت تصریح کرد: مصرف آب کشور ما نسبت به گذشته بسیار زیاد شده و باعث شده که چاه‌های عمیق و سفره‌های آب زیرزمینی از سطح 120 متر به 270 متر تنزل پیدا کند.

فرماندار شهرستان پاکدشت عنوان کرد: بررسی‌های انجام شده در مورد آب، نشان می‌دهد که در طول 50 سال گذشته ذخیره آب و سفره‌های زیرزمینی به اندازه هزار سال به مصرف رسیده است.

قاسمی فرزاد تأکید کرد: بایستی از منابع موجود به نحو شایسته بهره‌برداری کنیم تا با مشکلات عدیده روبرو نشویم.

وی تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و ایجاد سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و تحت فشار را لازم دانست و گفت: با یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و هم‌نوع کردن کشت محصولات می‌توان از این نوع آبیاری‌ها نتیجه بهتری گرفت.

وی اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌هایی که در ارتباط با منابع آب می‌شود باید به چالش‌هایی مانند کمبود منابع آب، الگوی مصرف نامناسب آب، عدم مدیریت منسجم در زمینه‌های مربوط به آب، آلودگی منابع آب و … توجه ویژه شود.

قاسمی فرزاد عنوان کرد: بهره‌برداری مناسب از آب، حفاظت از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و مدیریت حوضه‌ای و توسعه پایدار آب از مهم‌ترین محورهای این همایش به شمار می‌آید.

فرماندار پاکدشت تصریح کرد: در شهرستان پاکدشت چهار منبع تأمین آب در بخش کشاورزی موجود است که نخستین منبع، رودخانه جاجرود بوده که در حال حاضر هیچ آبی از این رود به شهرستان پاکدشت تزریق نمی‌شود.

وی ادامه داد: منبع دوم، منابع استحصالی از شبکه آبیاری تهران و رودخانه‌های آن است که در حال حاضر دو متر مکعب در ثانیه وارد شهرستان می‌شود و از این بخش در سال حدود 20 میلیون متر مکعب استحصال داریم.

قاسمی‌فرزاد افزود: منبع سوم، مربوط به 193 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق است که حدود 91 میلیون و 713 هزار و 600 مترمکعب در سال یعنی 20 درصد آب مورد نیاز شهرستان را تأمین می‌نماید و منبع چهارم هم از چهار رشته قنات هست که 2 میلیون و 488 هزار و 320 متر مکعب آب شهرستان را تأمین می‌کند.

رئیس شورای اداری شهرستان پاکدشت گفت: در حال حاضر میزان کمبود آب شهرستان بالغ بر 195 میلیون متر مکعب است.

نماینده عالی دولت در شهرستان پاکدشت ادامه داد: در حال حاضر بین 90 تا 93 درصد از آب استحصال شده در اختیار کشاورزی است و هفت تا 10 درصد آن برای شرب استفاده می‌شود و اگر این میزان کاهش نیابد؛ قطعاً در سال‌های آینده با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: در صورتی که این میزان در کشورهای منطقه حدود 65 تا 70 درصد است و با این تفاسیر در مصرف آب بی‌رویه عمل می‌کنیم و دلیل عمده آن به کارگیری روش‌های سنتی و غرقابی است.

فرماندار پاکدشت در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شعار سال 1393 انتظار می‌رود که مسئولان، مدیریت جهادی و مردم عزیز، عزم ملی را به منصه ظهور برسانند.

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.