با ما همراه باشید

اتاق خبر

هر 2 ساعت یک نفر در تهران می میرد

خبر استان : رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران گفت: میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی های هوا در سال ۹۲ بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر بوده که به ازای هر ۲۴ ساعت ۱۲ نفر و هر ۲ ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوا مرده است.

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران گفت: میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی های هوا در سال ۹۲ بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر بوده که به ازای هر ۲۴ ساعت ۱۲ نفر و هر ۲ ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوا مرده است.

معصومه آباد در دویستمین جلسه علنی شورای شهر در نطق پیش از دستورخود گفت: وضعیت هوای تهران طی چند روز گذشته ناسالم بوده است و به این دلیل که در آستانه هوای سرد و وارانگی هوا هستیم، باید در زمینه حمل و نقل و آلودگی هوا مصوبات و برنامه هایی که داشته ایم را بررسی کنیم و پیشرفت ها و عقب افتادگی هایی را که در این مصوبات و طرح ها داشته ایم را بسنجیم.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هوا ناسالم بوده است اما در فصل تابستان و پاییز نسبت مدت مشابه در سال گذشته تنها چند روز اختلاف وجود دارد. یعنی با تمام اقدامات کم و بیش انجام شده به خصوص در حوزه توسعه خطوط ریلی اختلاف فاحشی در میزان هوای سالم دیده نمی شود.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اولین اثرات هوای ناسالم در محیط زیست است، عنوان کرد: ۸۰ هزار مورد مرگ و میر در ایران به علت عوامل محیطی رخ می دهد این در حالی است که مرگ و میر عوامل محیطی در کشورهای مختلف بین ۱۵ تا ۳۰ درصد است که این آمار در ایران خوشبختانه ۲۱ درصد است.

آباد افزود: این میزان مرگ و میر قرار است تا سال ۱۴۰۴ به ۸۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کند که با روند افزایش مرگ و میر در اثر آلودگی هوا دست یافتن به چنین آماری تامل برانگیز است.

وی گفت: وزارت بهداشت میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی های هوا در سال ۹۲ را بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرده است که به ازای هر ۲۴ ساعت ۱۲ نفر بر اثر آلودگی هوا به کام مرگ رفته اند و به عبارت دیگر هر ۲ ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده است. همچنین این آمار نشان می دهد که در سال ۹۳ سه هزار شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هو جان خود را از دست داده اند.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات کارشناسان، خودروها ۷۵ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که در تهران بیش از ۳ میلیون خودرو و بیش از ۳ میلیون موتور سیکلت تردد دارند.

آباد به ویژگی ها و جنس این دوده ها اشاره کرد و گفت: این دوده ها بسیار ریز هستند که در مساحت ۱۰۰ متر مربع بر گرم وسعت دارند و مواد سمی را انتقال می دهند و سیاهرنگ و سرطان زا هستند. این دوده ها به دلیل اینکه بسیار ریز هستند می توانند از ریه ها، مغز و بسیاری از عروق خونی عبور کنند و باعث انواع بیماری های تنفسی، قلبی و عروقی شوند که باعث بسیار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا است.

به گفته وی؛ هزینه های بهداشتی، میزان تلفات و هزینه ای که هر بیماری به نظام سلامت، فرد و جامعه وارد می شود در تمام دنیا محاسبه می کنند که متاسفانه در کشور ما این اتفاق نمی افتد ضمن اینکه این مسئله در برنامه پنجم بوده است.

منبع : مهر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.