با ما همراه باشید

اتاق خبر

رودخانه‌ای که معلوم نیست متعلق به کدام استان است!

خبر استان : از گذشته نزاع بر سر آب در بین مردم وجود داشته این روز‌ها نزاع بر سر آب رودخانه حبله‌رود بین مردم گرمسار و فیروزکوه باعث شده که معلوم نباشد این رودخانه متعلق به کدام شهرستان است.

از گذشته نزاع بر سر آب بین شهرها و روستاها وجود داشته‌است و در سالهای اخیر به علت بارش کم باران و خسک‌سالی و به وجود آمدن بحران آب، نزاع بر سر آب شکل جدی‌تری به خود گرفته و حتی موضوع به مجلس نیز کشیده شده است.
یکی از جدیدترین اختلافات به وجود آمده به علت کم‌آبی اختلاف بر سر آب‌ حبله‌رود رودخانه مشترک بین استان‌های تهران و سمنان است.
حبله‌رود که از شمال کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد مهم‌ترین منبع تأمین آب دشت گرمسار بوده و تنها رودخانه دائمی استان سمنان به شمار می‌آید.

حبله‌رود که از کوه‌های شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند سرچشمه می‌گیرد، سرشاخه اصلی آن به نام نمرود معروف است و به عنوان یکی از منابع آبی در شهرستان‌های فیروزکوه و گرمسار به حساب می‌آید که چندسالی است که مورد نزاع مردم این شهرستان‌ها قرار گرفته است.

استفاده از آب سد نمرود که از حبله‌رود وارد این سد مخزنی می‌شود با هدف تأمین آب مورد نیاز منابع شهرستان فیروزکوه در سال 84 کلید خورد اما امروز میزان مورد استفاده از حق‌آبه این سد مورد اختلاف مسئولان هردو شهرستان است.
حجم حق‌آبه سد نمرود بر اساس محاسبه 110میلیون متر مکعب برآورد شده است که مسئولان شهرستان گرمسار معتقد هستند که 10میلیون متر مکعب آن سهم فیروزکوه و 100متر مکعب آب سهم شهرستان گرمسار است.
غلامرضا کاتب نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در خصوص حق‌آبه رودخانه حبله‌رود گفت: از حجم 110میلیون متر مکعبی آب حبله‌رود، 10میلیون متر مکعب آن سهم فیروزکوه، 20میلیون متر مکعب سهم حق‌آبه شرب و صنعت گرمسار و 80 میلیون متر مکعب سهم کشاورزی شهرستان گرمسار است.
این در حالی است که ابوالقاسم مهری فرماندار شهرستان فیروزکوه معتقد است: استفاده از حق‌آبه سد نمرود حق مردم شهرستان فیروزکوه است.
وی گفت: شهرستان گرمسار با ممنوعیت توسعه زمین‌های کشاورزی روبه‌رو است این در حالی است که فیروزکوه در زمینه باغداری نیازمند آب است.
حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده مردم فیروزکوه در این خصوص افزود: باغداران فیروزکوه دچار بحران بی‌آبی شده و باغات آن‌ها در حال خشک‌شدن است. یک میلیون فیروزکوهی از این آب بهره‌مند می‌شوند اما می توان برای چهار تا پنج هزار گرمساری از مکان دیگری آب تأمین کند.
تمام بحث‌ها این موضوع را دارای اهمیت می‌کند که اگر مسئولان با مدیریت بهتری در تقسیم‌بندی حق‌آبه رودخانه حبله‌رود وارد شوند و آن را به گونه‌ای ساماندهی کنند که توزیع آب بر مبنای مدیریت صحیح صورت گیرد مشکلات کمتری رخ می‌دهد.
برهمین مبنا پروژه حبله‌رود به منظور کاهش مشکلات برنامه‌ریزی شد.پروژه‌ای که شامل احداث سد نمرود بر روی رودخانه حبله‌رود، احداث کانال‌های انتقال آب، طرح‌های بیابان‌زایی و بادشکن‌ها به منظور کاهش اراضی بیابانی است.
اجرای هرچه سریعتر پروژه سد نمرود و پروژه‌های زیر مجموعه آن می‌تواند سبب بهبود معیشت مردم هر دو شهرستان شود.
حبله‌رود این روزها نیازمند نگاه ملی با در نظر گرفتن مصالح هموطنانی است که روزگارشان وابسته به آب این رودخانه است و اجرای زودهنگام این طرح ملی می‌تواند در راستای اشتغال‌زایی و توسعه فعالیت‌های کشاورزی و تأمین معاش خانواده‌های شهرستان‌های فیروزکوه و گرمسار مؤثر باشد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.