با ما همراه باشید

اتاق خبر

پاکدشت پایتخت گل شاخه بریده ایران است

خبراستان:«محمود امیری» اظهار کرد: شهرستان پاکدشت از ۵۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی دایر و منابع طبیعی برخوردار است که از این میزان، ۱۵ هزار و ۷۹۲ هکتار دایر و زیر کشت انواع گیاهان زراعی و باغی و ۲۹ هزار و ۱۳۷ هکتار اراضی منابع طبیعی است.

وی اظهار کرد: آب مورد نیاز این اراضی کشاورزی از محل یک رودخانه، ۱۸۷ حلقه چاه و ۷ رشته قنات تأمین می‌شود و بارش متوسط ۱۸۶.۶ میلی‌متر باران، این شهرستان را در زمره مناطق کم‌بارش و نیمه خشک استان تهران قرار داده است.

وی گفت: کشاورزان این شهرستان سالانه ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر کشت گندم، ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار جو، ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار ذرت، ۹۸ هکتار کلزا، هزار و ۱۰۳ هکتار نباتات علوفه‌ای و ۷۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی را زیر کشت سبزی و صیفی در فضای باز می‌برند.

امیری میزان تولید گندم را ۳۰ هزار و ۲۵۰ تن، جو ۲۰ هزار و ۶۰ تن، ذرت ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ تن، کلزا ۲۰۹ تن، نباتات علوفه‌ای ۱۶ هزار ۵۱۸ تن و میزان تولید سبزی و صیفی را ۲۴ هزار و ۱۸۱ تن اعلام کرد.

تولید سالانه ۲۶۵۲ تن گوشت قرمز در پاکدشت

وی گفت: در حوزه دامپروری، پاکدشت از ۱۰۳ واحد صنعتی و ۶۸۶ واحد پرورش دام سنتی برخوردار است که این واحدها ۱۲۴ هزار رأس دام سبک و ۳۳ هزار رأس دام سنگین در اختیار داشته و سالانه ۲ هزار و ۶۵۲ تن گوشت و ۱۲۹ هزار و ۱۹۸ تن شیر تولید می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت تصریح کرد: در حوزه پرورش ماکیان، پاکدشت از ۵۲ واحد صنعتی برخوردار است که این واحدها با در اختیار داشتن یک میلیون و ۱۶۶ هزار قطعه مرغ گوشتی و ۹۱۳ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار، سالانه ۱۰ هزار و ۵۳۷ تن گوشت مرغ و ۱۵ هزار و ۳۵ تن تخم مرغ تولید می‌کنند.

وی افزود: پاکدشت در حوزه تولید عسل نیز پیشگام بوده و با دارا بودن ۴۰ زنبورستان و ۲ هزا رو ۶۳۳ کندو، سالانه ۱۴ تن عسل تولید می‌کند.

رتبه نخست تولید گل شاخه بریده کشور

امیری اظهار کرد: پاکدشت از هزار و ۲۳۷ هکتار گلخانه برخوردار است که از این میزان، ۹۸۷ هکتار زیر کشت گل و گیاه و ۲۵۰ هکتار زیر کشت سبزی و صیفی می‌رود.

وی گفت: استان تهران از هزار و ۲۰۸ هکتار گلخانه تولید گل و گیاهان زینتی برخوردار است که پاکدشت با ۹۸۷ هکتار سطح زیر کشت، ۸۲ درصد کل گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: میزان تولید گل و گیاه در استان تهران سالانه یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون عدد و ۵۰ میلیون گلدان است که از این تعداد، یک میلیارد و ۴۱ هزار عدد گل شاخه بریده و ۲۳ میلیون گلدان در پاکدشت تولید می‌شود که تعداد، ۹۱ درصد کل گل‌های تولید شده در استان تهران است که از این نظر، پاکدشت رتبه اول استان تهران و کشور را در اختیار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت گفت: این شهرستان از نظر تولید دو نوع گل آنتوریوم و ارکیده مقام اول استان تهران و کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: قدمت گل‌کاری در پاکدشت به بیش از ۸۰ سال گذشته می‌رسد و نخستن بار در سال ۱۳۱۹ فردی به نام زعیم، گل‌کاری را در این شهرستان آغاز کرد، نخستین بار در سال ۱۳۵۶ کشت آنتوریم در پاکدشت آغاز و کشت هیدروپونیک برای نخستین بار سال ۱۳۶۱ در پاکدشت انجام شد.

وی تصریح کرد: پاکدشت در صادرات انواع گل‌های شاخه‌ای نظیر رز، آنتوریوم، میخک، ژربرا، داودی، رز مینیاتوری، لیسیانتوس، استریلیتزیا، آلوستومریا و گل‌های گلدانی نظیر شمعدان، آژدر، ساندویلا، آنتوریوم، کالانکوآ و بنت القنسول فعال بوده و این محصولات به کشورهایی نظیر عراق، عمان، ارمنستان و باکو صادر شده است.

وی افزود: گلخانه‌های سبزی و صیفی استان تهران ۲هزار و ۶۰۳ هکتار با میزان تولید ۷۸۲ هزار و ۲۴۶ تن است که از این میزان ۲۵۰ هکتار با تولید ۷۲ هزار و ۲۳۸ تن در پاکدشت مستقر است که از نظر پاکدشت رتبه سوم استان تهران را در اختیار دارد.

تولید ۵۰۷ تن پسته در پاکدشت

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت گفت: در حال حاضر از میزان ۹ هزار و ۶۱۸ هکتار باغات بارده پسته استان تهران، ۶۶۷ هکتار در شهرستان پاکدشت مستقر است که این باغات سالانه ۵۰۷ تن پسته خشک تولید می‌کنند.

وی رتبه پاکدشت از نظر سطح زیر کشت پسته را سوم استان تهران اعلام کرد.

امیری افزود: پاکدشت از مجموع هزار و ۲۳۰ هکتار باغات زیتون استان تهران، ۴۴۸ هکتار با میزان تولید ۲۱۵ تن محصول زیتون را در اختیار دارد و از این نظر، رتبه نخست استان تهران را در اختیار دارد.

وی با اشاره به تولید محصول با کیفیت انار در پاکدشت گفت: کل استان تهران از هزار و ۸۴ هکتار باغات انار برخوردار است که از این میزان، ۲۴۶ هکتار با تولید سالانه ۵ هزار تن در پاکدشت مستقر است و از این نظر، رتبه دوم استان تهران را در اختیار دارد.

وی گفت: پاکدشت تنها شهرستان استان تهران است که محوز تولید پیاز مادری زعفران را در اختیار دارد.

این مقام افزود: شهرستان پاکدشت با سطح زیر کشت ۳۶ هکتار از مجموع ۱۸۸ هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان تهران، رتبه دوم استان را در اختیار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی پاکدشت گفت: در مجموع، کشاورزان شهرستان پاکدشت سالانه ۴۵۷ هزار و ۵۲۶ تن انواع محصولات زراعی و باغی به ارزش ۷۴ هزار میلیارد و ۱۵۴ میلیون ریال تولید می‌کنند.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران و در مسیر محور امام رضا(ع) واقع است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.