با ما همراه باشید

اتاق خبر

| گفت‌وگو با کارآفرین هنر چرم‌دوزی ورامین

خبراستان:گفت‌وگو با خانم پرستو رستمی که برای ده‌ها بانوی ورامینی با هنر چرم‌دوزی شغل ایجاد کرده است. خانم رستمی
در بیست وهفت سالگی با علاقه‌ای که به دوختن کیف‌های چرمی داشته است کارآفرینی می‌کند، در حالی که نمی‌دانسته است این راه ساده یک روز برای ده‌ها زن در شهرش شغل و درآمد ایجاد می‌کند.

بانوی خوش فکری که جسارت حرفه‌ای شدن و پیشرفت در کار، لحظه‌ای از او جدا نمی‌شود،در گفنگو با خبراستان گفت: بعد از جمع آوری سرمایه مختصر، به راه اندازی کارگاه تولید کیف چرم و جذب نیرو فکر می‌کند؛. با پس انداز و دلسوزی همسرش، دستگاه‌های مورد نیازش را برای تولید کیف‌های چرمی می‌خرد و در زیر زمین خانه اش فروشگاه و کارگاهش را راه اندازی می‌کند. او می‌گوید: «خیلی‌ها در حرفه چرم، اول با کار دست دوز شروع کرده اند و همین برای آن‌ها زمینه ایجاد کار بوده است. چرم دوزی کار ظریفی است و خانم‌ها بهتر از عهده آن بر می‌آیند، به ویژه خانم‌های بچه دار که توانایی انجام کار بیرون ندارند. کارش که راه می‌افتد، با افزایش تقاضای بازار مواجه می‌شود و در نهایت، خانم رستمی به چندین خانم دوزنده چرم می‌رسد که علاوه بر اینکه تمیز می‌دوزند، مسئولیت پذیر هم هستند.

به دنبال گسترش مشاغل خانگی
با وجود رونق گرفتن این شغل خانگی، رستمی در این چند سال دغدغه را اندازی یک فروشگاه در مرکز شهر را داشته ولی هیچ وقت از آموزش دادن این هنر به دیگران خسته نمیشود و میگوید خانم‌هایی که نیاز به درامد و کار دارند نادیده گرفت. به دست خانم های خانه دار نخ و سوزن داده ام و حالا چرم دوز ماهری شده است. دوست ندارم زحمت آن‌ها هدر برود و از طرفی کار دست دوز همچنان برایم باارزش است. او می‌گوید: بیشتر این خانم‌ها سرپرست خانوار هستند و خیلی کم پیش می‌آید کسی از روی سرگرمی سفارش قبول کند.وتصمیم راه اندازی کارگاههای کوچک را دارند و بیشتر به دنبال گسترش این شغل خانگی هستند

کیف چندمنظوره
«برند‌های نامدار چرم معمولا محصولاتشان را با قیمت بالا ارائه می‌دهند و فقط عده‌ای خاص می‌توانند از محصولات استفاده کنند، اما در کارگاه‌ها تولیداتی شکل می‌گیرد که قیمت مناسبی دارد. از طرفی دست دوز است و باکیفیت و خیلی‌ها می‌توانند کیف و کفش چرم را با قیمت معقولی بخرند و از خریدشان راضی باشند.» نظر این کارآفرین جوان بعد از پنج سال کار کردن در حوزه چرم این گونه است .

بازاریابی و موفقیت در کار
این کارآفرین جوان که فقط 34 سال سن دارد، بازاریابی را مسئله اصلی پیشرفت بازار کار و کارآفرینی موفق می‌داند: «برای دیده شدن کار، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، داشتن سایت و تبلیغات بسیار مهم است. ۸ سال است در همه نمایشگاه‌ها ی استانی و کشوری شرکت کرده ام و به واسطه این کار، خیلی‌ها در تهران و شهر‌های دیگر برای فروشگاه هایشان از برند ما کار می‌خواهند. او این را هم یادآوری می‌کند که برای بازاریابی، باید انگیزه کافی داشت و ناامید نشد: «نباید فقط به مسائل مالی فکر کرد بلکه باید تمرکز و سرمایه را روی راه اندازی یک تجارت گذاشت، اتفاقی که برای خیلی از بانوانی هم که با ما همکاری می‌کنند افتاده است. بسیاری از این خانم‌ها بعد از مدتی کار با ما، خودشان کسب و کاری راه انداخته و حالا خیلی هایشان رقیب تجاری شده اند.»
رستمی می‌گوید مسئولان خیلی به کارگاهمان سر زدند. البته از تشویق هایشان استقبال کرده است، اما فقط تشویق فایده ندارد: «مجموعه مان راه را پیدا کرده است، اما اگر تولیدکننده خوبی باشیم، ولی حمایت نشویم، پیشرفتی نمی‌کنیم.»

چرم دست دوز ایرانی را به دنیا معرفی کنم
«آرزوی من معرفی کاری خاص به دنیاست، اینکه چرم دست دوز را مثل فرش دستباف ایرانی به همه دنیا بشناسانم. هدفم صادرات و شرکت در نمایشگاههای خارج از کشورهست و یکی از سربلندی‌های من هم این است که همه خانواده را به کار گرفته ام. همه دختران اقوام چرم دوزی یاد گرفته اند و انجام می‌دهند و از این راه درآمد دارند، اما تنها چیزی که سرپا نگهم می‌دارد همان خانم‌هایی هستند که کار می‌کنند و چرخ زندگی شان با زحمت خودشان می‌چرخد.» خانم‌هایی که ایده‌های یک زن جوان که روزی قرار بود معلم شود و حالا یک ایده پرداز است، نخ و سوزن به دستشان داده است و روز و روزگارشان با کوک زدن می‌چرخد،رستمی می‌گوید دائم در فضای مجازی برای دیدن عکس کیف‌ها می‌چرخد و تلفن همراهش پر از ایده هایش است، ولی تا الان هنوز ۲۰ درصدشان را هم عملی نکرده است. دوزنده هایش امید دارند ایده‌های چرمی او تا سال‌های سال ادامه پیدا کند و موجب رونق زندگی شان شود و کم کم آن‌ها را نیز ایده پرداز و کارآفرین کند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.