با ما همراه باشید

اتاق خبر

تورم 42 درصدی و بدهی 140 هزار میلیارد تومانی میراث دولت دهم

خبر استان : مرتضی بانک روز شنبه در همایش بررسی دستاوردهای دو سالانه دولت تدبیر و امید در شهرستان پاکدشت افزود: تورم 42 درصدی و بدهی 140 هزار میلیارد تومانی ناشی از تعهدات سفرهای استانی، میراث دولت قبل برای دولت یازدهم بود.
وی همچنین با بیان اینکه دولت قبل بابت اجرای طرح مسکن مهر نیز 200 هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی داشت، اظهار کرد: میزان فروش نفت به دلیل تحریم ها به حدود یک میلیون بشکه در روز آن هم به شش کشور کاهش یافته بود و برهمین اساس دولت ناگزیر به دریافت کالا از این کشورها شده بود.
بانک خاطر نشان کرد: متاسفانه در دولت قبل شرایطی به وجود آمده بود که طرح های کلان اقتصادی کشور به صورت واسطه ای و عملیات صرافی نیز غیر اداری انجام می شد.
وی افزود: مبادلات پولی و بانکی در زمان آغاز بکار دولت یازدهم 25 درصد هزینه اضافی به کشور تحمیل می کرد و هزینه بیمه و کشتیرانی در تامین کالاهای اساسی نیز که کیفیت مناسبی نداشتند هزینه های مضاعفی را بر دولت تحمیل می کرد.
وی گفت: میزان واردات کشور نیز در زمانی که دولت یازدهم زمام امور را بدست گرفت بیش از حد استاندارد بود و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در آمده بودند.
معاون کل نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با سیاست خارجی دولت نهم و دهم نیز با اشاره به اینکه تحمیل شش قطعنامه در ذیل فصل هفتم شورای امنیت به کشور نتیجه سیاست خارجی دولت قبل بود، تصریح کرد: ورود به فصل هفت شورای امنیت و صدور قطعنامه به معنی آن است که کشور در تعارض با صلح و امنیت جهانی گام بر می دارد.
وی تصریح کرد: گرفتن قطعنامه از شورای امنیت کار سختی در عرصه بین الملل نیست اما خروج از این قطعنامه بسیار دشوار است زیرا حتی اگر یک کشور از این شورا موافق این امر نباشد شرایط برای لغو تحریم فراهم نمی شود.
بانک افزود: خروج از قطعنامه ذیل فصل هفت شورای امنیت همواره با جنگ عجین بوده که از جمله می توان به کشور عراق و یوگسلاوی سابق اشاره کرد.
وی با اشاره به اثرات منفی تحریم ها در بخش های اقتصادی کشور گفت: دولت تدبیر و امید موفق شد شرایط و فضای حاکم بر سیاست خارجی را با هدایت های رهبر معظم انقلاب بخوبی تغییر دهد و با حفظ مصالح و منافع ملی مردم و نظام، با قدرت های برتر جهانی در زمینه موضوع هسته ای نیز به توافق برسد.
بانک خاطر نشان کرد: وجود افراد متخصص و توانمند در تیم مذاکره کننده هسته ای و هدایت های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و هماهنگی دولت با مجلس شورای اسلامی در سایه حمایت های مردم منجر به کسب پیروزی بزرگی برای کشور در عرصه سیاست خارجی و موضوع هسته ای شد.
وی تاکید کرد: این افتخار بزرگی است که در یک توافقنامه شش قطعنامه خانمان برانداز بدون جنگ و خونریزی برداشته شود و تیم مذاکره کننده دولت توانست این موقعیت خطرناک را به یک فرصت بسیار مطلوب و عالی تبدیل کند.
معاون نهاد کل ریاست جمهوری با اشاره به اینکه به هیچ وجه منافع اقتصادی را فدای ارتباطات بین الملل نخواهیم کرد افزود: اینکه بعضی ها تبلیغ می کنند دولت از این توافق هسته ای ذوق زده شده دروغی بیش نیست.
وی اولین هدف دولت را مهار تورم و رشد و رونق اقتصادی عنوان کرد و افزود: دولت تدبیر و امید در آن شرایط سخت اقتصادی می بایست با رکود اقتصادی و یا نرخ روبه رشد تورم مقابله می کرد.
معاون کل نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: اگر روند رشد تورم سال 92 ادامه پیدا می کرد امروز شاهد تورم بالای 65 درصد در کشور بودیم اما تمهیدات دولت موجب کاهش چشمگیر نرخ تورم(کاهش 25 واحدی نرخ تورم) شد.
وی با بیان اینکه جلوگیری از رشد تورم برابر با جلوگیری از افزایش قیمت ها نیست افزود: دولت مفتخر است رشد تورم را کنترل کرده و تورم 42 درصد را به 15 درصد کاهش دهد اما هنوز 15 درصد تورم داریم.
بانک تاکید کرد: یکی دیگر از افتخارات دولت تدبیر و امید این است که رشد اقتصادی منفی 6.5 درصد دولت پیشین را به رشد مثبت سه درصد در سال جاری افزایش دهد یعنی حدود 9 درصد رشد اقتصادی در کشور حاصل شده است.
وی با بیان اینکه صادرات نفتی کشور 19 درصد نسبت به سال 92 افزایش یافته گفت: بیش از 90 درصد بودجه عمرانی کشور در سال گذشته عملیاتی شد و این درحالی است که در سال های 90 و 91 فقط 45 درصد از بودجه عمرانی کشور محقق شده بود.
وی با اشاره به جو سازی منتقدان دولت در زمینه توقف پروژه مسکن مهر نیز اظهار کرد: دولت تدبیر و امید موفق به تکمیل و تحویل 425 هزار واحد مسکن مهر به مردم شده و حدود 75 هزار واحد دیگر نیز تا پایان امسال تکمیل و به متقاضیان تحویل داده می شود.
بانک با اشاره به اینکه تیم کارشناسی دولت هیچ طرحی را مگر اینکه اعتبار آن مهیا شده باشد تصویب نمی کند افزود: دولت یازدهم تاکنون 21 سفر استانی را انجام داده و اعتبارات طرح های مصوب سفرهای استانی به طور کامل اختصاص داده شده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.