با ما همراه باشید

اتاق خبر

حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی در ورامین ممنوع است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان‌های ورامین و قرچک گفت: به دلیل مشاهده بروز بیماری تب برفکی در برخی از استان‌های کشور، حمل و نقل دام بدون اخذ مجوز از دامپزشکی ممنوع است.

محمد جعفرپور روز سه‌شنبه اظهار کرد: با توجه به مشاهده بیماری تب برفکی در برخی از نقاط کشور از دامداران درخواست میشود تا بدون اخذ گواهی بهداشت قرنطینه‌ای از دامپزشکی مبداء، نسبت به حمل و نقل دام اقدام نکنند.
وی افزود: افرادی که قصد جاجایی دام از سایر استان‌های کشور به شهرستان ورامین دارند موظفند تا از شبکه دامپزشکی شهر مبداء، گواهی حمل قرنطینه بهداشتی را تحول گرفته و به دامپزشکی مقصد تحویل دهند.
وی تأکید کرد: دامداران به هیچ عنوان دامی را که مورد واکسیناسییون تب برفکی قرارنگرفته جابجا نکنند چرا که این امر موجب شیوع بیماری در شهرستان خواهد شد.
جعفرپور تصریح کرد: حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی ممنوع بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر عملیات واکسیناسیون دام‌های شهرستان علیه بیماری تب برفکی انجام شده ولی موفقیت در اجرای این طرح، به همکاری تمامی افراد و ممانعت از ورود دام‌های بدون مجور ارتباط مستقیم دارد.
تب برفکی یا بیماری دهان و پا بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.
این ویروس عامل بیماری، در ابتدا به مدت دو تا سه روز در دام تب شدید ایجاد نموده وبه دنبال آن تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده‌های خام دارد و تقریباً تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند.
شهرستان ورامین از ۸۵ هزار رأس گوساله پرواری، ۱۸ هزار و ۵۰۰ رأس گاو شیری و ۲۲۰ هزار رأس دام سبک برخوردار است.
یک هزار و ۹۰۰ واحد دامپروری پرواری، ۱۸۵ واحد گوساله شیری و ۱۸۰ واحد پرورش گوسفند در شهرستان ورامین فعالیت می‌کنند که این واحدها سالانه ۱۸ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.