با ما همراه باشید

اتاق خبر

قالی‌بافان ورامینی سالانه یک‌هزارمتر مربع فرش تولید می‌کنند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین گفت: قالی‌بافان این شهرستان سالانه یک‌هزار مترمربع فرش با طرح‌های ورامینی از جمله میناخانی تولید و وارد بازار مصرف می‌کنند.

حسن میرزایی روز یکشنبه در گفت‌وگواظهار کرد: شهرستان ورامین، از جمله مناطقی است که علاوه بر تولید محصولات مختلف کشاورزی و دامی، در تولید فرش نیز از شهرتی جهانی برخوردار است و با وجود مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، فرش‌های تولیدی در این شهرستان به ویژه نقش میناخانی به کشورهایی نظیر عمان و آلمان صادر می‌شود.
وی افزود: طرح و نقش فرش ورامینی از دیر باز در ایران و سایر کشورهای جهان شناخته شده است و بسیاری از هنرمندان در مناطق و روستاهای شهرستان اقدام به تولید فرش می‌کنند.
وی با اشاره به ثبت جهانی نقش میناخانی فرش ورامین گفت: در سال ۹۷، ثبت جهانی فرش دستباف ورامین در قالب ثبت نشانه‌های جغرافیایی با معاهدات بین المللی در سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO و با همت و پیگیری های اداره فرش سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران و همراهی و همکاری مرکز ملی فرش ایران، اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی کشور صورت گرفت که این امر در توسعه صادرات این محصول نقش به سزایی دارد.
میرزایی تصریح کرد: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۵ نفر عضو شرکت تعاونی فرش شهید بهشتی ورامین هستند که از این تعداد، ۷۰۰ نفر تحت پوشش بیمه قالی‌بافان قرار دارند.
وی گفت: در حال حاضر قالی‌بافان ورامینی سالانه یک‌هزار متر مربع فرش تولید و علاوه بر بازار داخل، به برخی از کشورهای هدف از جمله عمان و آلمان صادر می‌کنند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین افزود: تولید فرش مرغوب و با کیفیت در شهرستان ورامین باعث شده که یکی از تولیدکنندگان این شهرستان، سه سال متوالی به عنوان تولید کننده برتر کشور معرفی شود.
وی یکی از موانع توسعه این صنعت در شهرستان ورامین را عدم بیمه قالی‌بافان جدید اعلام کرد و افزود: با توجه به این که امکان این که قالی‌بافان جدید، تحت پوشش بیمه قالی‌بافی قرار گیرند وجود ندارد، این افراد انگیزه‌ای به تولید فرش ندارند که مساعدت و همراهی مسئولان، می‌تواند این امر را تسهیل کرده و به میزان تولید فرش شهرستان بیفزاید.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.