با ما همراه باشید

اتاق خبر

اغاز طرح ایمن‌سازی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در ورامین

رئیس شبکه دامپزشکی ورامین از آغاز اجرای طرح ایمن‌سازی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در این شهرستان خبر داد.

محمد جعفرپور روز یکشنبه اظهار کرد: طرح ایمن سازی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در مناطق مختلف شهرستان ورامین آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰۰ هزار قطعه از طیور در این بیماری واکسن دریافت کنند.
وی افزود: نیوکاسل از جمله بیماری‌های خطرناک در طیور است که در صورت همه‌گیری، با خسارت و تلفات بالا همراه است و شیوع آن تا ۹۰ درصد به طیور خسارت وارد می‌کند.
وی تصریح کرد: در زمان وقوع بیماری نیوکاسل، به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی، نمی‌توان درمان قطعی را انجام داد بنابراین بهترین راه برای مقابله با این بیماری، پیشگیری و واکسیناسیون است.
جعفرپور گفت: در این طرح، کارشناسان شبکه بهداشت با حضور در مناطق روستایی بخش‌های مرکزی و جوادآباد، نسبت به واکسیناسیون طیور بومی به صورت آشامیدنی اقدامی می‌کنند.
وی تصریح کرد: برای دست‌یابی به نتیجه بهتر از اجرای این طرح لازم است تا روستائیان، یک روز قبل از اجرای طرح، پرندگان خود را آماده و در فضای محصور نگهداری کرده و حداقل ۸ ساعت قبل از واکسیناسیون، از دادن آب به پرندگان خودداری کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی ورامین افزود: واکسن فقط داخل ظرف آبخوری تمیز به صاحبان طیور بومی تحویل داده می‌شود و باید ظرف ۲ ساعت توسط پرندگان مصرف شود.
عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد، لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس هستند.
بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.
ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.